Jesteś na archiwalnej stronie BIP Ministerstwa Sprawiedliwości.
Od 1 kwietnia 2019 r. strona BIP Ministerstwa Sprawiedliwości znajduje się pod adresem www.gov.pl/sprawiedliwosc
Elektroniczny dostęp do Krajowego Rejestru Sądowego
Wyszukiwarka podmiotów w Krajowym Rejestrze Sądowym
- składanie i przesyłanie drogą elektroniczną wniosków, załączników i dokumentów do sądów rejestrowych lub Centralnej Informacji KRS;
- odbieranie korespondencji z sądów i Centralnej Informacji KRS.
- bezpieczny podpis elektroniczny weryfikowany ważnym certyfikatem kwalifikowanym wystawionym przez podmiot kwalifikowany występujący w rejestrze Narodowego Centrum Certyfikacji
- składane dokumenty w wersji elektronicznej w postaci podpisanego elektronicznie pliku w formacie:
- pdf (z opcją umożliwiającą wykonanie wydruku)
- doc
- odt
- txt
- rtf
Dodatkowe informacje o elektronicznym dostępie do KRS
Przepisy ustawy z dnia 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 168, poz. 1186, z późn. zm.) przewidują możliwość złożenia drogą elektroniczną wniosku o wpis (lub zmianę wpisu) do rejestru każdego podmiotu, który podlega wpisowi do KRS. Przepis art. 19 ust. 1 i 2 tej ustawy przewiduje, że wniosek składa się na urzędowym formularzu i nie ogranicza przy tym sposobu jego przesłania do rejestru.
Oznacza to, że w takich przypadkach nie jest konieczne założenie specjalnego konta w systemie teleinformatycznym, a jedynym warunkiem skorzystania z pośrednictwa Internetu jest posiadanie i użycie przez uprawnione osoby bezpiecznych podpisów elektronicznych weryfikowanych przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Na możliwość wykorzystania w tym celu łączy teleinformatycznych wskazuje wyraźnie ust. 2b art. 19 wspomnianej ustawy stanowiąc, że wnioski składane drogą elektroniczną powinny być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu (wyjątek stanowi spółka S24, której zgłoszenie do rejestru może być opatrzone także innym podpisem elektronicznym, a nadto do jej rejestracji wymagane jest założenie konta w systemie teleinformatycznym).
Należałoby zaznaczyć, że w ramach tej procedury jedynie wzory podpisów osób upoważnionych do reprezentowania podmiotu nie mogą być przesyłane elektronicznie do rejestru (z uwagi na charakter tego dokumentu). Natomiast możliwe jest przesłanie tą drogą aktów notarialnych, jeżeli notariusz opatrzył je bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu (art. 6944 § 3 Kodeksu postępowania cywilnego).
2) Formę odpisów, wyciągów, zaświadczeń, informacji i kopii dokumentów doręczanych wnioskodawcom drogą elektroniczną regulują:
- § 6 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie warunków organizacyjno-technicznych dotyczących formy wniosków i dokumentów oraz ich składania drogą elektroniczną do sądów rejestrowych i Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego oraz sposobu posługiwania się dokumentami wydanymi w postaci elektronicznej
- § 25 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 27 grudnia 2011 r. w sprawie ustroju i organizacji Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego oraz trybu i sposobu udzielania informacji z Krajowego Rejestru Sądowego i wydawania kopii dokumentów z katalogu, a także struktury udostępnianych informacji o podmiotach wpisanych do Rejestru oraz cech wydruków umożliwiających ich weryfikację z danymi w Rejestrze
O dokumencie