Ogłoszenia

Ogłoszenie o wynikach otwartego konkursu ofert, ogłoszonego dnia 9 sierpnia 2012 r. na powierzenie realizacji zadań z Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem oraz Pomocy Postpenitencjarnej dla ...

2012-09-11

Ogłoszenie o wynikach otwartego konkursu ofert, ogłoszonego dnia 9 sierpnia 2012 r. na powierzenie realizacji zadań z Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem oraz Pomocy Postpenitencjarnej dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku, w tym stowarzyszeń, fundacji, organizacji i instytucji, kościołów i innych związków wyznaniowych.

 
 
Wykaz podmiotów, na rzecz których zostały przyznane dotacje celowe przez Ministra Sprawiedliwości w 2012r.: 
 
Fundacja na Rzecz Ofiar Wypadków Drogowych „Zielony Liść”
ul. Ducha Św. 5/4 87-100 Toruń
Elbląskie Centrum Mediacji i Aktywizacji Społecznej
ul. Związku Jaszczurczego 17/101
82-300 Elbląg
Katolickie Stowarzyszenie Pomocy Osobom Potrzebującym „Agape”
ul. Bernardyńska 5
20-109 Lublin
Fundacja Dzieci Niczyje
ul. Walecznych 59
03-926 Warszawa
Stowarzyszenie Przeworsk-Powiat Bezpieczny
ul. Lwowska 16
37-200 Przeworsk
Stowarzyszenie Wspierania Zasobów Ludzkich „Nowy Horyzont”
ul. Leszczyńskiego 3
35-061 Rzeszów
Śląska Fundacja Błękitny Krzyż
ul. Mostowa 1
43-300 Bielsko-Biała
Stowarzyszenie „SOS dla Rodziny”
70-656 Szczecin
ul. Energetyków 10
 
 
INFORMACJA DLA PODMIOTÓW, KTÓRYM NIE PRZYZNANO DOTACJI CELOWEJ
 
W związku z zakończeniem kolejnego konkursu ofert na powierzenie realizacji zadań z Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem oraz Pomocy Postpenitencjarnej -  z zakresu pomocy pokrzywdzonym - dla jednostek niezaliczanych do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku, w tym stowarzyszeń, fundacji, organizacji i instytucji, kościołów i innych związków wyznaniowych., Departament Współpracy Międzynarodowej i Praw Człowieka przekazuje informacje dla podmiotów, którym nie przyznano dotacji celowej.
            Wszystkie zgłoszone oferty były oceniane zgodnie z dokumentacja konkursową, zamieszczoną wraz z ogłoszeniem o konkursie.
            W pierwszym etapie oferty były sprawdzane pod względem formalnym, tj. spełnienia wymogów określonych w Zasadach konkursu oraz zawartej w formularzu oferty Instrukcji.
            Zgłoszone oferty najczęściej nie spełniały wymogów formalnych z powodu:
  1. braku dokumentów potwierdzających posiadanie zasobów kadrowych, rzeczowych, lokalowych, zapewniających koordynację, obsługę księgową i administracyjną;
  2. braku sprawozdań za okres funkcjonowania podmiotu, braku oświadczeń wymienionych w punktach 6 i 7 Instrukcji; braku poświadczeń za zgodność z oryginałem na załączonych kopiach dokumentów;
  3. zbyt wysokich kosztów administracyjnych - pow. 15%;
  4. braku posiadania wkładu własnego.
 
Dodatkowego wyjaśnienia wymagają kwestie dotyczące wkładu własnego.
W zamieszczonej w formularzu oferty Instrukcji zaznaczono w punkcie 10, dotyczącym kosztorysu, że w zakresie wkładu własnego wymagane jest załączenie dokumentów potwierdzających uzyskanie środków. Z dokumentów tych powinno wynikać również ich przeznaczenie.
W odpowiedzi na pytania konkursowe (w których - zgodnie z dokumentacją konkursową - zostały doprecyzowane pojęcia, jakimi posługuje się na potrzeby konkursu Dysponent Funduszu) wyjaśniono, że wkład własny może mieć postać wyłącznie pieniężną i powinien stanowić realną kwotę, którą posiada składający ofertę podmiot z przeznaczeniem na realizację projektu. Wkład własny należy traktować jako udział podmiotu w finansowaniu działań, których dotyczył konkurs.
Wkładem własnym mogą być środki pochodzące np. ze składek, darowizn, wpływy z 1% podatku przekazywanego na rzecz organizacji pożytku publicznego czy też nawiązek lub świadczeń pieniężnych orzeczonych przez sądy na rzecz danego podmiotu do dnia 31 grudnia 2011 r., którymi składający ofertę podmiot mógł swobodnie dysponować. Natomiast nie można uznać jako wkładu własnego środków otrzymanych od innego podmiotu z przeznaczeniem na konkretny cel.
Dokonując formalnej oceny ofert stwierdzono, że część oferentów wskazywała jako wkład własny środki, które uzyskały na podstawie umów od innych podmiotów (głównie publicznych) na realizację konkretnych zadań publicznych, np. jeden z podmiotów uzyskał dotację na prowadzenie terapii z uzależnionymi od hazardu, z której finansuje psychologa. W świetle wcześniej przedstawionych wyjaśnień, uzyskane w ten sposób środki nie mogły zostać wykazane jako wkład własny w przedmiotowym konkursie, a zatem oferta podlegała odrzuceniu.
 
Kolejny etap polegał na ocenie merytorycznej tych ofert, które spełniały wymogi formalne.
Wszystkie oferty zostały poddane szczegółowej analizie. Podmioty, których oferty uzyskały niską ocenę i nie osiągnęły minimum 50% maksymalnej liczby punktów, nie były uprawnione do uzyskania dotacji.
Jednym z kryteriów na tym etapie konkursu była kalkulacja kosztów. W części ofert, mimo że zaplanowano różne działania, zaproponowano wykorzystanie dotacji głównie na pomoc prawną. Taka nieproporcjonalna  kalkulacja kosztów skutkowała niską oceną.  
Najwyżej oceniono oferty, w których w możliwie kompleksowy i przemyślany sposób przedstawiono propozycje pomocy osobom pokrzywdzonym przestępstwem.
 
Dysponent Funduszu wyraża nadzieję, że powyższe wyjaśnienia usuną wątpliwości podmiotów, które nie uzyskały dotacji i pozwolą im lepiej przygotować kolejne oferty. Następny otwarty konkurs ofert na powierzenie realizacji zadań z Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym Przestępstwem oraz Pomocy Postpenitencjarnej - z zakresu pomocy pokrzywdzonym na rok 2013 jest planowany na listopad br.
Podmioty, których oferty nie zostały pozytywnie ocenione w niniejszym konkursie zostaną powiadomione – w terminie 14 dni od ogłoszenia wyników – o przyczynach nieuzyskania dotacji.

 

powrót do listy aktualności

O dokumencie