PRZEGLĄD ORZECZNICTWA ETPCZ W SPRAWACH POLSKICH

Lipiec - Wrzesień 2016 roku


[image: image1.wmf]C

O

N

S

E

I

L

D

E

L

’

E

U

R

O

P

E

C

O

U

N

C

I

L

O

F

E

U

R

O

P

E

C

O

U

R

E

U

R

O

P

É

E

N

N

E

D

E

S

D

R

O

I

T

S

D

E

L

’

H

O

M

M

E

E

U

R

O

P

E

A

N

C

O

U

R

T

O

F

H

U

M

A

N

R

I

G

H

T

S


PRZEGLĄD

ORZECZEŃ EUROPEJSKIEGO TRYBUNAŁU PRAW CZŁOWIEKA

W SPRAWACH POLSKICH

Lipiec - Wrzesień 2016 roku
Lipiec   2016 roku
W lipcu 2016 roku Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu wydał cztery wyroki w sprawach przeciwko Polsce, w których analizował zasadność zarzutu naruszenia art. 8 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności 
w związku z odmową wydania dziecka na podstawie Konwencji haskiej z dnia 25 października 1980 roku dotyczącej cywilnych aspektów uprowadzenia dziecka za granicę, a także art. 10 Konwencji w związku z naruszeniem swobody wypowiedzi skarżących.
Sprawa Kurski przeciwko Polsce (skarga nr 26115/10), wyrok z dnia 5 lipca 2016 roku
W stosunku do skarżącego Jacka Kurskiego, jednego z czołowych polskich polityków, orzeczono obowiązek publikacji przeprosin oraz zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na cel społeczny w związku z zarzucanym mu pomówieniem dziennika Gazeta Wyborcza. Skarżący w jednym z programów telewizyjnych zarzucił gazecie ataki mające na celu dyskredytowanie opozycyjnej wówczas partii Prawo 
i Sprawiedliwość, a także powiązania z firmą J&S S.A. importującą paliwa do Polski. Uwzględniając powództwo sądy krajowe stanęły na stanowisku, iż skarżący nie udowodnił prawdziwości czynionych pod adresem dziennika zarzutów, w związku 
z czym jego działanie było bezprawne.

W skardze do Trybunału skarżący zarzucił, że rozstrzygnięcia sądów krajowych stanowiły naruszenie gwarantowanej mu w art. 10 Konwencji wolności słowa. 

Trybunał uznał skargę za zasadną. Uzasadniając swoje rozstrzygnięcie wskazał, że czyniąc zarzuty pod adresem Gazety Wyborczej skarżący brał udział w debacie publicznej o istotnym znaczeniu. Do takich bowiem należała podniesiona przez niego kwestia niezależności mediów w demokratycznym społeczeństwie. W związku 
z powyższym nie był on zobowiązany do udowodnienia prawdziwości podnoszonych w ramach swojej wypowiedzi zarzutów, a jedynie do zachowania należytej staranności.

Trybunał zwrócił również uwagę na nieproporcjonalność zastosowanych w stosunku 
do skarżącego sankcji obejmujących obowiązek publikacji przeprosin oraz zapłaty kwoty 10 000 zł na cel społeczny, co łącznie stanowiło równowartość osiemnastokrotnego średniego miesięcznego wynagrodzenia. W ocenie Trybunału sankcja ta była nadmierna.

W konsekwencji Trybunał doszedł do przekonania, że w sprawie naruszono art. 10 Konwencji, przy czym poprzestał na samym stwierdzeniu naruszenia wskazanego przepisu Konwencji stwierdzając, że będzie to stanowiło wystarczające zadośćuczynienie poniesionych przez skarżącego szkód niemajątkowych. Jednocześnie Trybunał przyznał skarżącemu tytułem odszkodowania w związku 
z poniesionymi przez niego w postępowaniu krajowym kosztami kwotę 12 450 euro. 

W sprawie zgłoszono zdanie odrębne, w którym sędzia Kûris opowiedział się za zasadnością przyznania skarżącemu także słusznego zadośćuczynienia. Uzasadniając swoje stanowisko wskazał, że w działaniach skarżącego nie było nic niewłaściwego czy nagannego. Przeciwnie, Trybunał przyznał, że skarżący działał zgodnie z prawem, a także należytą starannością. W związku z powyższym brak było podstaw do pozbawienia skarżącego słusznego zadośćuczynienia w związku 
z naruszeniem Konwencji.  

Sprawa Ziembiński przeciwko Polsce (skarga nr 1799/07), wyrok z dnia 5 lipca 2016 roku

Skarżący jest właścicielem i redaktorem lokalnego tygodnika, na łamach którego wypowiadał się krytycznie na temat lokalnych władz, między innymi burmistrza miasta oraz zatrudnionych w powiecie urzędników. Publikacje te stały się przyczyną skierowania przeciwko skarżącemu prywatnego aktu oskarżenia. Sąd rozpoznający sprawę uznał skarżącego winnym popełnienia zarzucanego mu występku znieważenia i skazał go na karę grzywny w wysokości 10 000 zł. 

W skardze do Trybunału skarżący zarzucił, że rozstrzygnięcie sądów krajowych naruszało gwarantowaną mu wolność słowa. 

Trybunał uznał zarzut za zasadny. Oceniając przedmiotową skargę stwierdził, że 
w sprawie skarżącego istotnie doszło do ingerencji w jego swobodę wypowiedzi. Wskazał następnie, że ingerencja była przewidziana w przepisach prawa krajowego, mianowicie w art. 216 Kodeksu karnego, a także służyła uzasadnionemu prawnie celowi, jakim jest ochrona dobrego imienia osób trzecich. Niemniej jednak w ocenie Trybunału ingerencja była nieproporcjonalna z uwagi na surowość zastosowanej 
w stosunku do skarżącego sankcji. W tym zakresie Trybunał podniósł, że sięgnięcie w tego typu sprawach po sankcje karne nie stanowi samo w sobie naruszenia konwencyjnego standardu. Niemniej jednak charakter i surowość nałożonych kar nie może zniechęcać prasy lub innych osób zaangażowanych w debatę publiczną do zabierania głosu w dyskusji. Tymczasem wobec skarżącego orzeczono grzywnę 
w wysokości 10 000 zł, a także był on zmuszony do poniesienia dodatkowych kosztów w kwocie 755 euro. Trybunał podkreślił jednocześnie, że granice dopuszczalnej krytyki w odniesieniu do osób pełniących funkcje publiczne – a takie osoby zostały znieważone przez skarżącego – są przesunięte, czego sądy krajowe nie wzięły pod uwagę przy wydawaniu rozstrzygnięcia.

W konsekwencji Trybunał stwierdził, że ingerencja w swobodę wypowiedzi skarżącego była nieproporcjonalna oraz nie była konieczna w społeczeństwie demokratycznym. Tytułem odszkodowania przyznał skarżącemu kwotę 3 385 euro natomiast tytułem słusznego zadośćuczynienia kwotę 1000 euro.

W sprawie zgłoszono zdanie odrębne, w którym sędziowie Wojtyczek i  Kûris opowiedzieli się za brakiem naruszenia Konwencji. Podnieśli oni, że wolność słowa nie jest nieograniczona i nie może być używana do obrażania innych osób bez względu na wagę stawianych tym osobom zarzutów. Skarżący natomiast użył między innymi zwrotów „palant” i „przygłupawy urzędnik”, które to zwroty zawierają w sobie bardzo negatywny ładunek emocjonalny. W ocenie sędziów niniejszy wyrok przyczyni się do brutalizacji wypowiedzi politycznych oraz spadku poziomu debaty publicznej. 

Sprawa G.N. przeciwko Polsce (skarga nr 2171/14), wyrok z dnia 19 lipca 2016 roku
G.N., skarżący przebywający na stałe w Kanadzie, sformułował zarzut naruszenia Artykułu 8 Konwencji w związku z odmową wydania dziecka na podstawie Konwencji haskiej z dnia 25 października 1980 roku dotyczącej cywilnych aspektów uprowadzenia dziecka za granicę.

Skarżący podniósł, że sądy krajowe naruszyły jego prawo do poszanowania życia rodzinnego poprzez błędne zastosowanie postanowień wynikających z Konwencji haskiej, w szczególności Artykułu 13 lit. b, który stanowi m.in., że władza sądowa państwa wezwanego nie jest obowiązana zarządzić wydania dziecka, jeżeli osoba sprzeciwiająca się wydaniu dziecka wykaże, że istnieje poważne ryzyko, iż powrót dziecka naraziłby je na szkodę fizyczną lub psychiczną, albo w jakikolwiek inny sposób postawiłby je w sytuacji nie do zniesienia. Co więcej bezczynność 
i opieszałość w rozpoznawaniu sprawy, w ocenie skarżącego, doprowadziły do długotrwałego oddzielenia dziecka od ojca. Skarżący zarzucił ponadto, że sądy krajowe chroniły przede wszystkim interes matki oraz koncentrowały przedmiot swoich rozważań na kwestiach niezwiązanych zasadniczo z postępowaniem prowadzonym w trybie Konwencji haskiej, tj. warunkach bytowych skarżącego w kontekście potrzeb jego syna. Skarżący stwierdził na koniec, że proces decyzyjny prowadzący do wydania zaskarżonego rozstrzygnięcia stał w sprzeczności z wymogami proceduralnymi określonymi w Artykule 8 Konwencji.

W okolicznościach omawianej sprawy, Trybunał stwierdził naruszenie art. 8 Europejskiej Konwencji Praw Człowieka uznając, że pozwane państwo nie wypełniło ciążącego na nim pozytywnego obowiązku ochrony życia rodzinnego skarżącego. Trybunał wskazał w szczególności, że pomimo pilnego charakteru sprawy, doszło do przewlekłości postepowania, ponieważ ostateczne rozstrzygnięcie zapadło po upływie roku, pięciu miesięcy i dwóch tygodni. Trybunał zauważył następnie, że dziecko utraciło kontakt z ojcem w wieku 6 miesięcy i przebywało z matką na terenie Polski przez okres czterech lat. Trybunał podkreślił jednocześnie, że przedmiotowy wyrok nie powinien być interpretowany jako wskazanie, by dziecko zostało wydane do Kanady.

Trybunał zasądził na rzecz skarżącego zadośćuczynienie w kwocie 9.000 euro z tytułu poniesionej szkody niemajątkowej oraz 14.446 euro z tytułu poniesionych kosztów i wydatków.
Sprawa Dorota Kania przeciwko Polsce przeciwko Polsce (skarga nr 49132/11), wyrok z dnia 19 lipca 2016 roku

Skarżąca była współautorką artykułu pt. Matka chrzestna, który w czerwcu 2007 roku ukazał się w tygodniku „Wprost”. W publikacji postawiono tezę o istnieniu sieci powiązań między strukturami przestępczymi a funkcjonariuszami służb specjalnych III RP, którzy wcześniej pracowali w organach komunistycznej bezpieki.

Jednocześnie w artykule pojawiły się nie do końca precyzyjne stwierdzenia 
o konkretnych działaniach jednego z byłych funkcjonariuszy służb specjalnych państwa demokratycznego. Przykładowo wskazano, iż R.B. został „wyrzucony” z pracy w Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, podczas gdy opuszczenie służby było wynikiem jego własnej decyzji. Ponadto w publikacji była mowa o umożliwieniu przez R.B. ”ucieczki” za granicę E.M. - osoby pozostającej w kręgu podejrzanych 
o zabójstwo byłego Komendanta Głównego Policji. Tymczasem na E.M. nie nałożono żadnego zakazu opuszczania kraju, a zatem jego wyjazd był w pełni legalny i nikt nie musiał go „umożliwiać”.

Stwierdzenia te zostały potraktowane przez R.B. jako zniesławiające i były podstawą do wniesienia prywatnego aktu oskarżenia. W wydanym w drugiej instancji prawomocnym wyroku skazano Panią Dorotę Kanię na karę grzywny w wysokości 7 000 zł. Jednocześnie sąd orzekł o obowiązku zapłaty kwoty 5000 zł na cele charytatywne. Sądy krajowe zgodnie uznały, iż o ile główną tezę artykułu można potraktować jako opinię (a co za tym idzie jej rozpowszechnianie jest chronione przez Artykuł 10 Konwencji), o tyle konkretne sformułowania pod adresem byłego funkcjonariusza służb specjalnych były stwierdzeniami o faktach, w dodatku wprowadzającymi czytelników w błąd.

Europejski Trybunał Praw Człowieka podzielił wyrażoną przez polskie sądy ocenę. Chociaż niezaprzeczalnie skazanie w procesie karnym Pani Doroty Kani na karę grzywny za publikację prasową jest formą ingerencji w wolność słowa, to jednak ograniczenie to zostało uznane za dopuszczalne w świetle przesłanek określonych 
w Artykule 10 ust. 2 Konwencji. Nałożenie kary na skarżącą w przedmiotowym przypadku było bowiem niezbędne dla zapewnienia ochrony „dobrego imienia i praw innych osób”, a cel ten został zrealizowany w sposób nienaruszający zasady proporcjonalności. W związku z powyższym, Europejski Trybunał Praw Człowieka stwierdził, iż nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji.

Do wyroku ETPCz zdanie odrębne złożył węgierski sędzia András Sajó, który wyraził obawę, iż wydane orzeczenie może zniechęcić dziennikarzy do zabierania głosu 
w dyskusji na istotne tematy życia publicznego. W opinii podniesiono, iż w ostatnim czasie, w orzecznictwie Trybunału można dostrzec niebezpieczną tendencję do promowania doktryny tzw. „odpowiedzialnego dziennikarstwa”, za którym to określeniem w istocie kryje się chęć wprowadzenia obcej państwom demokratycznym instytucji cenzury.
Wrzesień  2016 roku

We wrześniu 2016 roku Trybunał wydał jeden wyrok w sprawie przeciwko Polsce, 
w których analizował zasadność skargi pod kątem zarzucanego naruszenia art. 1 Pierwszego Protokołu do Konwencji w związku z zarzutem pozbawienia skarżących możliwości dysponowania ich środkami finansowymi.
Sprawa Siemaszko i Olszyński przeciwko Polsce (skarga nr 60975/08  
i 35410/09), wyrok z dnia 13 września 2016 roku

Skarżący Marek Siemaszko i Jan Olszyński wykonywali w trakcie odbywania kary pozbawienia wolności odpłatnie pracę. Część z uzyskiwanego przez nich wówczas wynagrodzenia gromadzono na koncie depozytowym. Rozwiązanie powyższe przewidywał przepis art. 126 Kodeksu karnego wykonawczego, zgodnie 
z którego brzmieniem z wynagrodzenia za pracę, wpłat na rzecz skazanego lub 
z innych źródeł gromadziło się fundusz, przekazywany skazanemu w chwili zwolnienia z zakładu karnego, przeznaczony na przejazd do miejsca zamieszkania 
i na utrzymanie, do wysokości jednego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia pracowników. Środki ulokowane na tym koncie były oprocentowane w wysokości 0,1% w skali roku. Skarżący nie mieli przy tym – aż do momentu opuszczenia zakładu karnego - możliwości dysponowana oszczędnościami.  

W skardze do Trybunału zarzucili, że pozbawienie ich możliwości swobodnego dysponowania częścią wynagrodzenia stanowiło naruszenie art. 1 Pierwszego Protokołu do Konwencji. Rząd wnosił o uznanie skargi za niedopuszczalną między innymi z uwagi na znikomość doznanego przez skarżących uszczerbku. 

W sprawie opinię amicus curiae przedłożyła Helsińska Fundacja Praw Człowieka. 
W przedłożonej opinii podkreśliła, że roczne oprocentowanie książeczek oszczędnościowych osadzonych było najniższym dostępnym na rynku usług bankowych, a także niższym od rocznej stopy inflacji. 

Trybunał uznał zasadność zarzutów ponoszonych przez skarżących.

Uzasadniając swoje rozstrzygniecie wskazał, że ingerencja w ich prawo własności była zgodna z prawem, mianowicie stosownymi regulacjami Kodeksu karnego wykonawczego a także służyła uzasadnionemu prawnie celowi, w tym konkretnym przypadku zwolnieniu Państwa oraz podatników od ponoszenia nieuzasadnionych kosztów związanych z udzielaniem pomocy finansowej skazanym po opuszczeniu jednostki penitencjarnej. Stosownie bowiem do art. 166 § 3 kodeksu karnego wykonawczego skazanemu zwalnianemu z zakładu karnego, który nie dysponował wystarczającymi środkami własnym i nie miał zapewnionych na wolności dostatecznych środków utrzymania dyrekcja zakładu karnego mogła udzielić pomocy finansowej. Niemniej jednak ingerencja ta nie była w ocenie Trybunału proporcjonalna.

Trybunał podkreślił, że fakt osadzenia w warunkach izolacji więziennej nie oznacza pozbawienia skazanych przynależnych im na podstawie Konwencji innych praw, zaś wszelkie ich ograniczenia muszą być usprawiedliwione. W okolicznościach natomiast niniejszej sprawy skarżący pozostający przez wiele lat pod kontrolą Państwa byli zobowiązani do lokowania swoich oszczędności mających im posłużyć po opuszczeniu zakładu karnego na książeczkach oszczędnościowych, których oprocentowanie było niższe od innych dostępnych na rynku usług bakowych produktów. Byli także pozbawieni możliwości ulokowania tych środków na korzystniejszych warunkach. W ocenie Trybunału także zmiana przepisu art. 126 Kodeksu karnego wykonawczego przemawia za tym, że same władze krajowe nie były przekonane co do zasadności przedmiotowej ingerencji. 

Trybunał nie podzielił również podnoszonego przez zarzutu Rządu, jakoby skarżący nie doznali  znacznego uszczerbku, zatem ich skargi winny zostać zakwalifikowane jako niedopuszczalne na podstawie art. 35 § 3 pkt b Konwencji. 
W ocenie Trybunału skarżący, wbrew odmiennemu stanowisku Rządu, ponieśli znaczny uszczerbek. W konkretnych bowiem okolicznościach niniejszej sprawy skarżący odbywali wieloletnie kary pozbawienia wolności mając w tych warunkach bardzo ograniczone perspektywy zatrudnienia. W takich warunkach nawet niewielka szkoda miała wpływ na ich życie prywatne. 

Trybunał podkreślił także, że dla uznania skargi za niedopuszczalną na podstawie art. 35 § 3 pk b Konwencji koniecznym jest uprzednie rozpoznanie jej przedmiotu przez sąd krajowy. W sprawie natomiast niniejszej skarżący nie dysponowali procedurą krajową w ramach której mogliby kwestionować zarzucane naruszenie. Za taką procedurę nie mogła być w ocenie Trybunału uznana skarga konstytucyjna oraz powództwo odszkodowawcze na podstawie art. 417 Kodeksu cywilnego w związku z wydaniem aktu normatywnego. 

W konsekwencji Trybunał stwierdził naruszenie art. 1 Pierwszego Protokołu dodatkowego do Konwencji i przyznał skarżącym tytułem słusznego zadośćuczynienia kwoty po 2000 euro zaś skarżącemu Janowi Olszyńskiemu dodatkowo kwotę 850 euro tytułem zwrotu kosztów postępowania przed Trybunałem.
11
6

