
     
 

 
Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 
Kwiecień 2018 r. 

Niniejsze zestawienie nie jest wiążące dla Trybunału i nie ma charakteru wyczerpującego 
 

Ochrona dobrego imienia 
 
 
Zob. również zestawienie o „Prawo do ochrony wizerunku”.  
 

„Korzystanie z wolności [ wyrażania opinii, posiadania poglądów, wolności otrzymywania i 

przekazywania informacji] pociągających za sobą obowiązki i odpowiedzialność, może 

podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, ograniczeniom i sankcjom, jakie są 

przewidziane przez ustawę i niezbędne w społeczeństwie demokratycznym, ... z uwagi na 

(...) ochronę dobrego imienia i praw innych osób...” (Artykuł 10 § 2 Konwencji 

Europejskiej Konwencji Praw Człowieka).  
 „... Prawo do ochrony dobrego imienia jest prawem chronionym Artykułem 8 Konwencji 

w części dotyczącej poszanowania życia prywatnego ... Jednakże, aby Artykuł 8 miał 

zastosowanie, atak na reputację danej osoby musi osiągnąć określony poziom 

dolegliwości oraz w sposób powodujący uszczerbek w osobistym korzystaniu z prawa do 

poszanowania życia prywatnego ... Trybunał stwierdził ponadto, że nie można powoływać 

się na Artykuł 8, aby skarżyć się na utratę dobrego imienia, która jest konsekwencją 

własnych działań, takich jak np. popełnienie przestępstwa ....  

Badając konieczność ingerencji w demokratycznym społeczeństwie, w interesie ochrony 

reputacji lub praw innych osób, od Trybunału oczekuje się zweryfikowania, czy władze 

krajowe znalazły odpowiednią równowagę chroniąc dwa dobra chronione Konwencją, 

które w pewnych sprawach mogą wchodzić ze sobą w konflikt, mianowicie z jednej strony 

wolność słowa chroniona Artykułem 10, a z drugiej strony prawo do poszanowania życia 

prywatnego, objęte ochroną Artykułu 8” (Axel Springer AG przeciwko Niemcom wyrok 

(Wielka Izba) z dnia 7 lutego 2012 r., §§ 83-84).  
 

Ochrona dobrego imienia jako ograniczenie wolności słowa  
 

Stowarzyszenia, organizacje poza rządowe, a.s.o. 
 
Cicad przeciwko Szwajcarii  
7 czerwca 2016 r. 

Sprawa dotyczyła wyroku wydanego w postępowaniu cywilnym przeciwko stowarzyszeniu 

skarżącego, CICAD (Inter-community Coordination against Anti-Semitism and 

Defamation) w sprawie uznania  na swojej stronie internetowej opinii uniwersyteckiego 

profesora jako antysemickiej. 

W tej sprawie nie budziło  wątpliwości, że skazanie stowarzyszenia skarżącego stanowiło 

zarazem naruszenie prawa do korzystania przez niego z wolności słowa oraz naruszenie 

celu ochrony dobrego imienia lub praw innych osób. Zauważywszy w szczególności, że 

sądy szwajcarskie uważnie rozważyły przeciwstawne interesy w niniejszej sprawie, a 

także stwierdziwszy, że podstawy, na których oparto uzasadnienie ingerencji w prawo 

skarżącego do wolności słowa były właściwe i wystarczające, Trybunał orzekł, że nie 

doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa). 
 
Medžlis Islamske Zajednice Brčko i Inni przeciwko Bośni i Hercegowinie  
27 czerwca 2017 r. (Wielka Izba)  
Sprawa dotyczyła stwierdzenia zniesławienia w postępowaniu cywilnym przeciwko 

czterem organizacjom w związku z publikacją listu, który napisali do najwyższych władz 

swojego okręgu administracyjnego ze skargą na aplikację pewnej osoby na stanowisko 

prezesa multi-etnicznej stacji radiowej i telewizyjnej Okręgu Brčko. Powołując się na 

swoją wolność słowa, skarżący podważyli zasadność obowiązku zapłaty odszkodowania 

orzeczonego w toku postępowania cywilnego za zniesławienie.  

http://www.echr.coe.int/Documents/FS_Own_image_ENG.pdf
http://www.echr.coe.int/Documents/Convention_ENG.pdf
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-109035
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-109035
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-163873
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5767931-7332238


Wielka Izba orzekła, większością głosów jedenaście do sześciu, że nie doszło do 

naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa). Wielka Izba stwierdziła w 

szczególności, że cztery twierdzenia w liście były zarzutami przedstawiającymi 

kandydatkę jako osobę arogancką i pogardliwą w jej opiniach i odczuciach na temat 

muzułmanów i etnicznych Bośniaków. Charakter oskarżeń osiągnął na tyle poważny 

poziom, by zakwestionować jej kandydaturę na stanowisko prezesa radia i jej rolę jako 

reżysera programów rozrywkowych publicznej stacji radiowej o charakterze multi-

etnicznym. Skarżący jednakże nie dowiedli przed sądami krajowymi wiarygodności ich 

stanowiska, o którym wiedzieli lub powinni byli wiedzieć, że jest nieprawdziwe, pomimo 

wymogu zweryfikowania prawdziwości  swoich zarzutów, nawet jeśli zostały ujawnione 

władzom w formie prywatnej korespondencji. Wielka Izba w związku z tym stwierdziła, że 

skarżący nie dysponowali wystarczającymi podstawami faktycznymi na poparcie swoich 

zarzutów oraz, że ingerencja w ich wolność słowa poparta była właściwym i 

wystarczającym uzasadnieniem oraz była proporcjonalna do osiągnięcia prawnie 

uzasadnionego celu  (ochrona dobrego imienia kandydata w niniejszej sprawie). Trybunał 

również stwierdził, że władze krajowe znalazły odpowiednią równowagę pomiędzy 

wolnością słowa skarżących a interesem kandydatki w ochronie jej reputacji, zatem 

rozpatrzyli sprawę w zakresie przysługującego im marginesu swobody. 
 
GRA Stiftung Gegen Rassismus und Antisemitismus przeciwko Szwajcarii 
 
9 stycznia 2018  r. 

Sprawa dotyczyła skargi złożonej przez organizację pozarządową na naruszenie jej prawa 

do wolności słowa przez sądy krajowe, które stwierdziły, że zaklasyfikowanie jego uwag z 
przemówienia wygłoszonego podczas kampanii przeprowadzonej przed referendum z 

2009 r. o delegalizacji minaretów w Szwajcarii jako „werbalny rasizm” doprowadziło do 
zniesławienia polityka.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

stwierdzając, uprzednio zweryfikowawszy okoliczności przedstawione ich ocenie, że 

ogólnie rzecz biorąc sądy szwajcarskie nie poświęciły należytej uwagi zasadom i 

kryteriom ustanowionym w orzecznictwie Trybunału w celu zrównoważenia prawa do 

poszanowania życia prywatnego i prawa do wolności wyrażania opinii, przez co 

przekroczyły swoje pole do manewru („margines swobody”). Trybunał zauważył w 

szczególności, że kontekst debaty w czasie referendum - uwzględniając również krytykę 

samego referendum przez organizacje zajmujące się prawmi człowieka - oznaczał, że 

wykorzystanie przez organizację słów „werbalny rasizm” nie było całkiem 

nieuzasadnione. Kara wymierzona organizacji mogła również odnieść mrożący efekt  na 

prawo do wolności słowa tej organizacji. 
 
Sprawy w toku   
Orlov i Human Rights Centre Memorial przeciwko Rosji (skarga nr 48557/10) 
 
Skarga została zakomunikowana Rządowi Rosji 7 stycznia 2016 r. 
 
Dziennikarze Śledczy Organizacji Pozarządowych przeciwko Armenii 

(nr64023/11) 
 
Skarga została zakomunikowana Rządowi armeńskiemu 19 października 2016 r. 
 

Autorzy i wydawcy książek 
 
Lindon, Otchakovsky-Laurens and July przeciwko Francji 
 
22 października 2007 r. (Wielka Izba) 

Sprawa dotyczyła skazania w postępowaniu karnym autora oraz wydawcy powieści, 

pierwszych dwóch skarżących, za zniesławienie skrajnie prawicowej partii politycznej i jej 

przewodniczącego, a także skazania za zniesławienie trzeciego skarżącego, redaktora 

naczelnego znanego dziennika krajowego, gdzie opublikowano petycję przywołującą 

obraźliwie fragmenty powieści, wyrażającą protest wobec skazania autorów oraz 
 
 

 

2 

http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5966583-7628733
http://hudoc.echr.coe.int/eng/?i=001-160111
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-168605
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-168605
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-2156568-2293862


Zestawienie – Ochrona reputacji  

 

wydawcy. Książka otwarcie poruszała kwestię odpowiedzialności partii i jej 
przewodniczącego w nasilaniu rasizmu we Francji oraz trudności w zwalczaniu tej plagi. 

Skarżący zarzucili, że ich skazanie stanowiło naruszenie wolności słowa.  
Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

ze względu na skazanie pierwszych dwóch skarżących oraz trzeciego skarżącego. 

Zaobserwował w szczególności, że sankcje nałożone na autora i wydawcę nie dotyczyły 

argumentu leżącego u podstaw kwestionowanych  prac, ale tylko trzy konkretne 

fragmenty powieści. W związku z tym skazanie oparto o właściwe i wystarczające 

przesłanki, a sankcje nie były nieproporcjonalne. Co do trzeciego skarżącego, wykroczył 

on poza dozwolone limity „prowokacji” odtwarzając obraźliwe fragmenty powieści w 

popularnym państwowym dzienniku, zważywszy na potrzeby ochrony dobrego imienia 

osób znanych i praw innych. Grzywna, jaka została mu wymierzona oraz kwota 

odszkodowania były umiarkowane. 
 
Ileana Constantinescu przeciwko Rumunii 
 
11 grudnia 2012 r. 

Sprawa dotyczyła skazania skarżącej za zniesławienie, którego dopuściła się w wyniku 

publikacji książki o życiu jej ojca (dobrze znanego rumuńskiego ekonomisty), w której 

zakwestionowała  pewne działania, które szkodziły interesom jej ojca oraz członkom 

„House of Economists”, a także jednemu byłemu koledze ojca, będącego wówczas wice 

przewodniczącym Rumuńskiego Stowarzyszenia Ekonomistów. 

Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

stwierdzając, że przesłanki, na których oparły się sądy rumuńskie nie mogły zostać 

uznane za właściwe i wystarczające usprawiedliwienie ingerencji w prawo skarżącej do 

wolności słowa, ponieważ były nieproporcjonalne do osiągnięcia prawnie uzasadnionego 

celu, mianowicie ochrony dobrego imienia innych osób. Trybunał zauważył w 

szczególności, że co najmniej część kwestionowanych uwag , została podniesiona w 

kontekście debaty pozostającej w ogólnym zainteresowaniu  społeczności rumuńskich 

ekonomistów. Ponadto, uwagi nie dotyczyły aspektów życia prywatnego, ale zachowania 

dotyczącego jego aktywności zawodowej i zaangażowania w stowarzyszenie. Wprawdzie 

skarżąca nie była w stanie udowodnić przed sądami krajowymi, że jej zarzuty miały 

wystarczające podstawy faktyczne, to jej zachowanie, rozpatrywane jako całość, 

świadczyło, że działała w dobrej wierze i przekonaniu, że zaistniał problem natury 

etycznej. 
 
Ojala i Etukeno Oy przeciwko Finlandii i Ruusunen przeciwko Finlandii 
 
14 stycznia 2014 r. 

W tych sprawach wydawca i autorka autobiografii o jej związku z byłym Premierem 

Finlandii, zostali skazani w postępowaniu karnym. Sformułowali zarzut, że skazanie 
naruszyło ich prawo do wolności słowa.  
W obu sprawach Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji 

(wolność słowa) stwierdzając, że sądy fińskie odnalazły odpowiednią równowagę 

pomiędzy rywalizującymi interesami w niniejszej sprawie. Trybunał zauważył w 

szczególności, że wprawdzie premier był osobą publiczną, a w książce zawarto materiał 

dotyczący interesu publicznego, a jedynie fragmenty dotyczące życia osobistego zostały 

wzięte pod uwagę przy ocenie uszczerbku wyrządzonemu jego reputacji. 
 
Almeida Leitão Bento Fernandes przeciwko Portugalii 
 
12 marca 2015 r. 

Sprawa dotyczyła skazania skarżącej za zniesławienie swoich teściów w publikacji 

dotyczącej powieści o dramatach rodzinnych w kontekście diaspory portugalskiej w 

Stanach Zjednoczonych Ameryki i wojny kolonialnej. Skarżąca zarzuciła, że jej skazanie 
za obrazę rodziny jej męża i narażenie ich honoru na szwank, naruszyło jej wolność 

słowa. 

Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

stwierdzając, że ingerencja w korzystanie przez skarżącą w jej 
 
 

 

3 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-115452
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-139991
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-139989
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5035205-6187507


Zestawienie – Ochrona reputacji  

 

wolność słowa nie była nieproporcjonalna do osiągnięcia prawnie uzasadnionego celu, 

mianowicie ochrony dobrego imienia i praw innych osób. Trybunał przyjął stanowisko 

sądów portugalskich, że skarżący, przytaczając pewne wydarzenia, przekroczyli granicę 

wolności twórczości artystycznej, nieuwzględniwszy w niej prawa teściów do 

poszanowania ich życia prywatnego. Rozważył w szczególności, że pole do manewru 

(margines swobody) przyznane władzom przy ocenie konieczności wymierzania 

skarżącym kary było duże, ponieważ osoby, których dotyczyło, nie były osobami 

publicznymi.  
 

Lekarze i pracownicy opieki zdrowotnej 
 
Frankowicz przeciwko Polsce 
 
16 grudnia 2008 r. 

Skarżący był ginekologiem i Przewodniczącym Związku Ochrony Praw Pacjenta w Polsce. 

Zaskarżył postępowanie dyscyplinarne wszczęte przeciwko niemu za sprawozdanie, które 

przygotował na temat leczenia pacjenta, gdzie skrytykował innego lekarza, za co został 

ukarany przez Sąd Medyczny karą nagany.. 

Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że ingerencja w prawo skarżącego do wolności słowa była nieproporcjonalna do 

osiągnięcia prawnie uzasadnionego celu, mianowicie ochrona dobrego imienia innych 

osób. Zaobserwował w szczególności, że w sprawie skarżącego polskie władze doszły do 

wniosku, bez uprzedniego zweryfikowania prawdziwości ustaleń zawartych w opinii 

medycznej, że skarżący zdyskredytował innego lekarza. Decyzję podjęto na podstawie 

panującego w Polsce absolutnego zakazu wzajemnego krytykowania się przez lekarzy. 

Trybunał uznał, że absolutny zakaz mógł doprowadzić do zniechęcenia lekarzy do 

dostarczania swoim pacjentom obiektywnej opinii na temat ich zdrowia i otrzymywanego 

leczenia, co doprowadziłoby do kompromitacji samego celu profesji medycznej, 

mianowicie ochrony zdrowia i życia pacjentów. 
 
Heinisch przeciwko Niemcom 
 
21 lipca 2011 r. 

Sprawa dotyczyła kwestii odwołania pielęgniarki geriatrii, po wytoczeniu sprawy karnej 
przeciwko swojemu pracodawcy, zarzucającej mu braki w świadczonej opiece. Skarżąca 
sformułowała zarzut, że jej odwołanie oraz odmowa sądów przywrócenia jej na 

stanowisko, stanowi naruszenie wolności wyrażania opinii.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że odwołanie skarżącej bez zachowania okresu wypowiedzenia było 

nieproporcjonalne, a sądy niemieckie nie zdołały znaleźć odpowiedniej równowagi 

pomiędzy koniecznością ochrony dobrego imienia pracodawcy oraz koniecznością ochrony 

prawa do wolności słowa skarżącej. Trybunał zaobserwował w szczególności że, mając na 

uwadze w szczególności starszych pacjentów oraz potrzebę zapobieżenia nadużyciom, 

ujawnienie informacji niezaprzeczalnie służyło interesowi publicznemu. Ponadto, 

poinformowanie o wadach w świadczeniu opieki instytucjonalnej starszym osobom w 

placówkach skarbu państwa było na tyle istotne dla interesu publicznego, że przeważało 

nad reputacją i interesami przedsiębiorstwa. 
 
Ärztekammer Für Wien and Dorner przeciwko Austrii 
 
16 lutego 2016 r. 

Skarżący w tej sprawie, mianowicie Izba Lekarzy Medycyny w Wiedniu i ówczesny 
przewodniczący zaskarżyli orzeczenie sądów austriackich zabraniające im wygłaszania 

pewnych negatywnych opinii na temat prywatnego przedsiębiorstwa, które planowało 

wówczas rozpoczęcie działalności świadczącej usługi z zakresu radiologii. Decyzje te 

zostały podjęte w związku ze skargą spółki dotyczącą listu opublikowanego przez 

drugiego skarżącego na stronie internetowej Izby, w szczególności określając 

przedsiębiorstwo jako spółkę lub fundusz „szarańczę”.  
Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

w przypadku drugiego skarżącego stwierdzając, że ingerencja 
 
 

 

4 

http://hudoc.echr.coe.int/fre?i=002-1800
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-3613243-4094988
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-160623


Zestawienie – Ochrona reputacji  

 

w korzystanie przez skarżącego w jego prawo do wolności słowa była konieczna w 

demokratycznym społeczeństwie do ochrony dobrego imienia i praw przedsiębiorstwa w 

niniejszej sprawie. Trybunał następnie stwierdził niedopuszczalność skargi (niezgodna 

ratione personae) w części, która dotyczyła pierwszego skarżącego. 
 

Pracownicy 
 
Marunić przeciwko Chorwacji 
 
28 marca 2017 r. 

Skarżąca, dyrektor przedsiębiorstwa miejskiego użyteczności publicznej, została 

ostatecznie odwołana ze swojej funkcji po wystąpieniu w mediach, w którym broniła 

swojej osoby tydzień po tym, jak prezes przedsiębiorstwa publicznie skrytykował jej 

pracę w artykule prasowym. Podstawą wydania decyzji o jej odwołaniu był zarzut, że jej 
wypowiedź dla prasy zaszkodziła dobremu imieniu przedsiębiorstwa. Skarżąca wniosła 

zarzut, że jej wypowiedź w mediach była skoncentrowana głównie na zaprzeczeniu 

fałszywym oskarżeniom, natomiast odwołanie jej ze stanowiska stanowiło naruszenie jej 

prawa do wolności słowa. 

Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że ingerencja w prawo skarżącej do wolności słowa była nieproporcjonalna, w 

ostatecznej postaci doprowadzając do odwołania jej z zajmowanego stanowiska, nie była 

również konieczna w demokratycznym społeczeństwie do ochrony dobrego imienia i praw 

przedsiębiorstwa. Trybunał zauważył w szczególności, że z reguły obowiązek lojalności, 

powściągliwości i dyskrecji powstrzymywał pracowników przed publicznym 

krytykowaniem pracy ich pracodawców, istotnym w niniejszej sprawie było, że pierwszą 

osobą, która medialnie skrytykowała pracę skarżącej był inny pracownik 

przedsiębiorstwa. W takich szczególnych okolicznościach nie wolno było oczekiwać od 

skarżącej zachowania milczenia i powstrzymania się od obrony swojego dobrego imienia 

w ten sam sposób. Stawianie takiego oczekiwania przekroczyłoby zakres obowiązku 

lojalności. 
 

Historycy 
 
Karsai przeciwko Węgrom 
 
1 stycznia 2009 r. 

W 2004 r. na Węgrzech odbyła się debata publiczna na temat postawienia pomnika dla 

uczczenia byłego Premiera Pála Telekiego, który współpracował z nazistowskimi 
Niemcami i uczestniczył w przyjęciu antysemickiej ustawy. Skarżący, który był 

węgierskim historykiem i profesorem uczelni, opublikował artykuł o krytycznym 

charakterze wobec prawicowej prasy oraz jednego dziennikarza w szczególności za 

wychwalanie roli Pála Telekiego oraz wygłaszanie opinii o charakterze antysemickim. 

Zarzucił głównie, że nakazano mu opublikowanie sprostowania na swój koszt oraz 

pokrycie znacznych kosztów prawnych.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że sądy węgierskie nie uzasadniły w przekonujący sposób naglącej potrzeby 

społecznej dla przedstawienia praw osobistych uczestnika publicznej debaty przed prawo 

skarżącego do wolności słowa. Zauważył w szczególności, że artykuł skarżącego został 

opublikowany w trakcie debaty publicznej dotyczącej interesu publicznego najwyższej 

wagi. Ponadto dziennikarz w niniejszej sprawie dobrowolnie poddał się publicznej krytyce, 

publikując artykuły w popularnym dzienniku prasowym i zabierając głos w tej debacie. 

Ostatecznie, sankcje nałożone na skarżącego, mianowicie obowiązek odwołania swoich 

słów w tym zakresie, w którym wpłynęły na jego wiarygodność zawodową jako historyka, 

mogły wywołać efekt mrożący. 
 
Braun przeciwko Polsce 
 
4 listopada 2014 r. 

Niniejsza sprawa dotyczy skargi złożonej przez reżysera filmu i historyka, skazanego na 

grzywnę oraz zobowiązanego do opublikowania przeprosin za zniszczenie reputacji 

znanego profesora, którego nazwał w trakcie debaty radiowej informatorem policji 

politycznej PRL. Skarżący sformułował zarzut , że orzeczenie w sprawie o jego winie, 

stanowiło naruszenie jego prawa do wolności wyrażania opinii, ponieważ 
 
 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=002-11419
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=002-1208
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-4922930-6024758


Zestawienie – Ochrona reputacji  

 

między innymi, był aktywny dziennikarsko przez wiele lat, a debata radiowa, w której 
uczestniczył, dotykała istotnej kwestii natury społecznej dotyczącej osoby publicznej.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

Zauważył w szczególności, że skarżący wygłosił poważne oskarżenia przeciwko 

profesorowi, co stanowiło atak na jego dobre imię. Jednakże, gdy polskim sądom przyszło 

zmierzyć się z zadaniem znalezienia równowagi pomiędzy prawem skarżącego do 

wolności słowa a prawem profesora do poszanowania jego dobrego imienia, rozróżniły 

one standardy obowiązujące dziennikarzy od innych uczestników debaty publicznej. Na 

mocy orzecznictwa polskiego Sądu Najwyższego, standard należytej staranności i dobrej 

wiary dotyczył wyłącznie dziennikarzy, podczas gdy od pozostałych osób, m.in. 

skarżącego, wymagano udowodnienia prawdziwości ich twierdzeń. Ponieważ skarżący nie 

był w stanie udowodnić prawdziwości swojego twierdzenia, sądy wywnioskowały, że 

naruszył dobra osobiste profesora. Trybunał nie był jednakże w stanie zaakceptować 

podejścia polskich sądów, które wymagały od skarżącego udowodnienia prawdziwości 

swoich twierdzeń i w ten sposób sprostania standardom wyższym, niż te obowiązujące 

dziennikarzy. 
 
Pinto Pinheiro Marques przeciwko Portugalii 
 
22 stycznia 2015 r. 

Ta sprawa dotyczyła skazania skarżącego, historyka i przewodniczącego stowarzyszenia 

kulturalnego, za spowodowanie uszczerbku na dobrym imieniu Rady Miasta, z którą 

podpisał umowę dotyczącą publikacji prac poety z tego regionu. Pierwszy tom został 

wydany w 2003 r. W 2005 r. Rada opublikowała kolejny tom dzieł poety. Skarżący który 

uznał, że Rada postąpiła niesłusznie publikując tom z własnej inicjatywy, napisał artykuł, 

który został opublikowany w regionalnej gazecie, w wyniku czego został ukarany za 
obrazę osoby prawnej sprawującej władzę publiczną. Jego odwołanie od decyzji zostało 

oddalone. Przed Trybunałem skarżący wniósł zarzut na swoje skazanie za zniesławienie.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że przesłanki, na których oparł się Rząd Portugalii, pomimo, że uzasadnione, nie 

były wystarczające do przyznania, że zaskarżona ingerencja była konieczna w 

demokratycznym społeczeństwie, nie stwierdzono również rozsądnego związku 

proporcjonalności pomiędzy ograniczeniem prawa skarżącego do wolności słowa, 

powstałym na skutek wydania wyroku skazującego a osiągnięciem prawnie 

uzasadnionego celu, mianowicie ochroną wiarygodności i dobrego imienia Rady Miasta 

oraz zaufania obywateli do tej instytucji. Trybunał przyjął w szczególności, że komentarze 

skarżącego nie wykraczały poza stopień krytyki dozwolony na mocy Artykułu 10 

Konwencji. Dozwolony poziom krytyki miał  szerszy zakres odnośnie do instytucji 

publicznej niż w przypadku obywatela czy nawet polityka, szczególnie gdy instytucja 

sprawuje władzę wykonawczą jak w niniejszej sprawie. W systemie demokratycznym 

działania lub zaniechania instytucji publicznych należy poddać szczególnemu nadzorowi, 

nie tylko w przypadku władz ustawodawczych czy sądowniczych, ale również prasy i 

opinii publicznej. 
 

Dziennikarze i wydawnictwa 
 
Torreggiani i Inni przeciwko Francji 
 
30 marca 2004 r.  
Niniejsza sprawa dotyczyła skazania dziennikarza radiowego w wyniku wyemitowania w 

stacji radiowej, przez ponad dwadzieścia cztery godziny, szeregu biuletynów 

omawiających aktywną rolę byłego sous-préfet odegraną w czasie deportacji tysięcy 

Żydów w 1942 r. Skarżący sformułował zarzut głównie na naruszenie ich prawa do 

przekazywania informacji, w konsekwencji nałożenia na nich sankcji i środków przez 

francuskie sądy. 

Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

stwierdzając, że środki wymierzone przeciwko skarżącym nie były nieproporcjonalne w 

stosunku do osiągnięcia prawnie uzasadnionego celu, mianowicie ochrony dobrego 

imienia lub praw innych osób i w związku z tym stanowiły konieczność w 

demokratycznym społeczeństwie. Podczas zaskarżonej audycji wprawdzie cytowano 
 
 

 

6 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-150867
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-969060-999334


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

dobrze udokumentowany artykuł oraz wywiad opublikowany w renomowanym tygodniku. 

Mimo to podtrzymywali, że były sous-préfect przyznał, że „organizował wyjazdy 

konwojów deportowanych do Drancy”. Zdaniem Trybunału twierdzenia te nie do końca 

odzwierciedlały treść opublikowanego artykułu lub wywiadu. Ponadto, pomimo, że 

audycje były następnie w sposób nieznaczny zmieniane i uwzględniały, że osoba, której 

dotyczyły zaprzeczała oskarżeniom, niemniej jednak oryginalny biuletyn był 

wyemitowany kilkanaście razy. 
 
Chauvy i Inni przeciwko Francji 
 
29 lipca 2004 r. 

Skarżącym w niniejszej sprawie był dziennikarz i pisarz, przedsiębiorstwo wydawnicze i 

jego prezes. W 1997 r. przedsiębiorstwo wydało książkę pt. „Aubrac-Lyons 1943”, 

napisaną przez pierwszego skarżącego, w której zreferował aresztowanie przez Klausa 

Barbie głównych liderów Ruchu Oporu w Caluire, m.in. Jeana Moulina and Raymonda 
Aubraca. W następstwie złożenia skargi przez Raymonda i Lucie Aubrac, skarżący zostali 

uznani w toku postępowania karnego za winnych zniesławienia i nakazano im inter alia 

zapłatę grzywny i odszkodowania. Sformułowali zarzut , że skazanie naruszyło ich prawo 

do wolności słowa.  
Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że ingerencja w prawo skarżących do wolności słowa nie była nieproporcjonalna 

do osiągnięcia prawnie uzasadnionego celu, mianowicie ochrony dobrego imienia 

Aubraców. Zauważając w szczególności, że poszukiwanie prawdy historycznej było 

integralną częścią wolności słowa, Trybunał stwierdził, że jego zadaniem nie było 

rozstrzygnianie merytorycznej kwestii historycznej, która była w centrum trwającej 

między historykami i opinią publiczną debaty o wydarzeniach i ich interpretacji. Jednakże 

w celu ustalenia, czy środki zastosowane w niniejszej sytuacji były konieczne w 

społeczeństwie demokratycznym, Trybunał musiał wyważyć publiczny interes w poznaniu 

okoliczności aresztowania Jeana Moulina z wymogiem ochrony dobrego imienia Pana i 

Pani Aubraców, którzy byli głównymi postaciami Ruchu Oporu. 
 
Cumpănă i Mazăre przeciwko Rumunii 
 
17 grudnia 2004 r. (Wielka Izba) 

Skarżący, dziennikarz i redaktor miejscowej gazety, napisali artykuł o zarządzaniu 

finansami lokalnej Rady Miasta, oskarżając urzędnika rady i zastępcę burmistrza o 
popełnienie pewnych przestępstw oraz przedstawiając ich w kreskówce jako cieszących 

się ze swoich złych uczynków. Urzędnicy ci wnieśli oskarżenie o obrazę i zniesławienie do 

sądu. Skarżący zarzucili, że ich prawo do wolności słowa zostało naruszone w wyniku 

skazania za publikację artykułu.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że wprawdzie ingerencja w prawo skarżących do wolności słowa była 

usprawiedliwiona dążeniem do znalezienia równowagi pomiędzy rozmaitymi 

rywalizującymi ze sobą interesami w niniejszej sprawie (prawo do przekazywania idei i 

informacji oraz ochrona dobrego imienia przedstawicieli władz publicznych), to rodzaj 

nałożonych na nich sankcji i zakazów był zdecydowanie nieproporcjonalny w swej naturze 

i surowości do osiągnięcia prawnie uzasadnionego celu. W tej sprawie Trybunał wskazał w 

szczególności, że obowiązkiem prasy jest informowanie społeczeństwa o przypuszczalnym 

sprzeniewierzeniu w szeregach lokalnie wybranych przedstawicieli oraz władz 

publicznych, jednak bezpośrednie oskarżenia w kierunku konkretnych osób, wymieniając 

ich z imienia i sprawowanych funkcji, wymuszają podanie konkretnych podstaw oskarżeń. 

Ponadto od korzystających z wolności słowa dziennikarzy oczekiwano działania w dobrej 

wierze w celu dostarczenia prawdziwych i rzetelnych informacji zgodnie z etyką 

dziennikarską. Jednak nie tej kwestii dotyczyła ta sprawa. Regulując prawo korzystania z 

wolności słowa, aby zapewnić adekwatną ochronę przepisami o ochronie dobrego imienia 

osób fizycznych, Państwa powinny unikać nakładania środków, które powstrzymują 

media od komunikowania społeczeństwu o ewidentnym lub prawdopodobnym nadużyciu 

władzy 
 
 
 

 

7 

http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-1040591-1076836
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-1220869-1269342


Zestawienie – Ochrona reputacji  

 

publicznej. Ponadto dziennikarze śledczy mogliby zostać powstrzymani przed 

informowaniem o sprawach dotyczących spraw publicznych, a gdyby podjęli ryzyko, to 

groziła im kara pozbawienia wolności lub zakaz wykonywania swojego zawodu, jako 

jedna ze standardowych sankcji możliwych za nieuzasadniony zamach na reputację osób 

prywatnych.  

 

 
 
Katamadze przeciwko Gruzji 
 
14 lutego 2006 r. (decyzja w sprawie dopuszczalności) 

Sprawa dotyczyła skazania skarżącego zajmującego się dziennikarstwem, w związku z 

publikacją artykułu wstępnego krytykującego założyciela i redaktora oraz trzech 

dziennikarzy innej lokalnej gazety. Sformułowali zarzut, w którym oskarżyli skarżącego o 

rozpowszechnianie plotek przy użyciu prasy, a wyrażenia wykorzystane w zaskarżonym 

artykule podważały ich godność i dobre imię. 

Trybunał uznał skargę za oczywiście nieuzasadnioną i niedopuszczalną. Ponieważ 

powodowie obiektywnie wykazali, że zaskarżone twierdzenia mogły wpłynąć na ich 

prawa, fakt, że prawo krajowe wymagało od skarżących powołania się na dowody 

świadczące o prawdziwości ich twierdzeń, samo w sobie nie jest sprzeczne z Artykułem 

10 Konwencji (wolność słowa). Skarżący jednak nie był w stanie wykazać, że jego 

działanie nie było nieuzasadnionym personalnym atakiem z bezcelowymi krzywdzącymi 

komentarzami. Stwierdzenie zaś naruszenia prawa przez skarżącą było niezbędne w 

społeczeństwie demokratycznym, z uwagi na ochronę dobrego imienia i praw innych 

osób. Ponadto, mając na uwadze publiczną obrazę tych osób bez podania żadnego 

uzasadnienia, wymierzona kara zdaje się nie być surowa. 
 
Leempoel & S.A. ED. Ciné Revue przeciwko Belgii 
 
9 listopada 2006 r.  
Skarżącymi byli przedsiębiorstwo wydawnicze oraz wydawca. Sprawa dotyczyła 
wycofania się ze sprzedaży i zakazu dystrybucji magazynu Ciné Télé Revue, w którym 
opublikowano notatki przygotowane przez sędziego śledczego na przesłuchanie podczas 
posiedzenia przed komisją parlamentarną w sprawie zapytania dotyczącego sprawy 

Dutroux
1
. Skarżący sformułowali zarzut , że skazanie naruszyło ich prawo do wolności 

słowa.  
Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

stwierdzając, że zaskarżony artykuł i jego kolportaż nie mogły zostać uznane za 

przyczyniające się do jakiejkolwiek  debaty dotyczącej ogólnego interesu społecznego, a 

przesłanki podane przez sądy belgijskie usprawiedliwiające skazanie skarżących były 

właściwe i wystarczające. Zaskarżona ingerencja była w związku z tym proporcjonalna do 

prawnie uzasadnionego celu, mianowicie ochrony dobrego imienia lub praw innych osób 

oraz konieczna w demokratycznym społeczeństwie. W niniejszej sprawie Trybunał 

zaobserwował w szczególności, że obowiązywało prawo społeczeństwa do informacji - co 

jest kluczowe w społeczeństwie demokratycznym, które w szczególnych okolicznościach 

mogło nawet dotyczyć aspektów życia prywatnego osób publicznych - publikacje mające 

na celu wyłącznie zaspokojenie ciekawości czytelników o szczegółach życia prywatnego 

innej osoby, bez względu na sławę, nie mogą być postrzegane za mające wpływ na 

debatę w ogólnym interesie dla społeczeństwa. 
 
Tønsbergs Blad AS i Haukom przeciwko Norwegii 
 
1 marca 2007 r. 

Sprawa dotyczyła nakazów wobec skarżących - wydawcy i redaktora naczelnego gazety – 
do zapłaty odszkodowania i kosztów, za publikację artykułu ukazującego dominującego 

na rynku przedsiębiorcę na liście właścicieli nieruchomości podejrzanych o naruszenie 
lokalnych regulacji  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność wyrażania 

opinii) i stwierdził, że przesłanki, na których oparły się władze norweskie, 

 

1 „Sprawa Dutroux” doprowadziła do postawienia przed sądem kilku podejrzanych o dopuszczenie się 

przestępstwa pedofilii w Belgii w 1990 r. W 2004 r. główny pozwany, Marc Dutroux, został uznany za winnego 

uprowadzenia, pozbawienia wolności, zgwałcenia i zabójstwa kilku młodych dziewcząt i został skazany na 

dożywotnie pozbawienia wolności. 

 

8 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=002-3476
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-1830839-1930230
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-1939980-2038269


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

pomimo, że istotne, nie były jednak wystarczające, by wykazać, że zaskarżona 

ingerencja była niezbędna w społeczeństwie demokratycznym. Nie stwierdzono również 

rozsądnego związku proporcjonalności pomiędzy ograniczeniem prawa skarżącego do 

wolności słowa a osiągnięciem prawnie uzasadnionego celu, mianowicie ochrony praw i 

dobrego imienia przedsiębiorcy. W tej kwestii, Trybunał zauważył w szczególności, że 

publikacja nie dążyła do zaszkodzenia dobremu imieniu przedsiębiorcy, ale miała na celu 

zilustrowanie problemu, o którym społeczeństwo miało prawo zostać poinformowane. 

Publikacja nie dotyczyła wyłącznie jego życia prywatnego, dotykała zaś  

prawdopodobnego zaniechania osób publicznych  przestrzegania prawa i regulacji, 

których celem była ochrona istotnego interesu publicznego, aczkolwiek dotyczącego sfery 

prywatnej. 
 
Colaço Mestre and SIC - Sociedade Independente de Comunicação S.A. 

przeciwko Portugalii  
26 kwietnia 2007 r. 

Niniejsza sprawa dotyczyła skazania za zniesławienie skarżących - dziennikarza i 
przedsiębiorstwo, w którym był zatrudniony oraz które zarządzało państwowym kanałem 

telewizyjnym SIC – ze względu na wyemitowany na kanale SIC wywiad z ówczesnym 

Sekretarzem Generalnym UEFA, w którym wygłosił pewne uwagi. Wywiad 

skoncentrowany był wokół zarzutów dotyczących korupcji sędziów sportowych w 

Portugalii oraz działań ówczesnego Przewodniczącego Profesjonalnej Ligi Piłkarskiej i 

Prezesa klubu piłkarskiego FC Porto.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

Biorąc pod uwagę, w szczególności, wszystkie aspekty sprawy uznał, że w niniejszej 

sprawie osiągnięto odpowiednią równowagę pomiędzy potrzebą ochrony prawa 

skarżącego do wolności słowa oraz ochrony praw i reputacji powoda. Zauważył, między 

innymi, że Prezes był dobrze znany opinii publicznej i odegrał znaczną rolę w życiu 

publicznym Portugalii. Ponadto, wywiad nie dotyczył jego życia prywatnego, ale głównie 

jego działań w przestrzeni publicznej w charakterze Prezesa czołowego klubu piłkarskiego 

i Przewodniczącego Ligii. Ostatecznie Trybunał stwierdził, że nakaz zapłaty grzywny przez 

dziennikarza w połączeniu  

ze zobowiązaniem jego oraz stacji telewizyjnej, w której pracował, do zapłaty 

odszkodowania, może poważnie hamować wkład prasy w dyskusję o sprawach 

publicznych i nie należy go wykonywać, chyba że zaistnieją szczególnie silne powody, 

świadczące przeciwnie. W tych okolicznościach, aczkolwiek powody przedstawione przez 

sąd portugalski celem usprawiedliwienia skazania skarżącego, mogły być postrzegane 

jako istotne, jednak nie były wystarczające i w związku z tym nie służyły zrealizowaniu 

naglącej potrzeby społecznej. 
 
Lindon, Otchakovsky-Laurens i July przeciwko Francji 
 
22 października 2007 r. (Wielka Izba) 

Zobacz poniżej pod tytułem „Autorzy i wydawcy książek”. 
 
Mihaiu przeciwko Rumunii 
 
4 listopada 2008 r. 

Dziennikarz, skarżący został skazany na karę grzywny za zniesławienie oraz zobowiązano 

go do zapłaty odszkodowania za opublikowanie artykułu, w którym twierdził, że inny 

dziennikarz przyjął luksusowy zegarek na rękę od grupy przemysłowej w trakcie 

konferencji prasowej zorganizowanej przez grupę, która - zgodnie z poruszoną wyżej 

publikacją - doprowadziła jedną z największych rumuńskich firm do upadłości. Skarżący 
zarzucił w szczególności, że jego skazanie za zniesławienie doprowadziło do naruszenia 

jego prawa do wolności słowa.  
Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

stwierdzając, że uznanie skarżącego za winnego nie było nieproporcjonalne do uzyskania 

prawnie uzasadnionego celu, mianowicie ochrony dobrego imienia innych osób oraz, że 

zaskarżona ingerencja była z tego powodu konieczna w demokratycznym społeczeństwie. 

Trybunał rozważył w szczególności, że skierowanie bezpośrednich oskarżeń przeciwko 

określonej osobie, z podaniem jej nazwiska i stanowiska, przenosi na niego ciężar 

przedstawienia wystarczających podstaw faktycznych. 
 

 

9 

http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-1991688-2099302
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-1991688-2099302
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-1991688-2099302
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-2156568-2293862
http://hudoc.echr.coe.int/fre?i=002-1858


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

W niniejszej sprawie jednakże Trybunał nie był przekonany o rzekomej dobrej wierze 

skarżącego. Z drugiej strony przyznał, że podjąwszy decyzję o powtórzeniu twierdzeń 

dotyczących osób trzecich, powinien uprzednio z najwyższą starannością i szczególną 

uwagą przyjrzeć się im, zanim opublikował artykuł. Zgodnie z tym, brak dobrej wiary i 

podstaw faktycznych, pomimo, że zakwestionowany artykuł został opublikowany w 

kontekście szerszego i powszechnie komentowanego tematu w Rumunii, mianowicie 

niezależności prasy, Trybunał nie dostrzegł w komentarzach skarżącego wyrażeń 

mających na celu wyolbrzymienie lub prowokację, które nie mieściłyby się w zakresie 

licencji dziennikarskiej. 
 
Standard Verlags GmbH przeciwko Austrii (nr 2) 
 
4 czerwca 2009 r. 

Sprawa dotyczyła skazania za zniesławienie skarżącego - przedsiębiorstwa wydawniczego 

– związanego z publikacją artykułu w dzienniku należącym do skarżącego, gdzie 
komentowano plotki, jakoby żona ówczesnego prezydenta Austrii zamierzała wziąć 

rozwód i utrzymywała bliskie relacje z dwoma mężczyznami, austriackim politykiem i 
zagranicznym ambasadorem.  
Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność 

słowa) w niniejszej sprawie. Stwierdziwszy, że nawet osoby publiczne mogły słusznie 

oczekiwać ochrony przeciwko propagowaniem plotek dotyczących osobistych aspektów 

życia prywatnego, uznał, że ingerencja, jaka miała miejsce w tej sprawie, była niezbędna 

w społeczeństwie demokratycznym w celu zagwarantowania ochrony dobrego imienia i 

praw innych osób. Ponadto, środki wymierzone wobec przedsiębiorstwa skarżącego nie 

były nieproporcjonalne. 
 
Kuliś i Różycki przeciwko Polsce 
 
6 października 2009 r.  
Pierwszy skarżący w tej sprawie posiadał wydawnictwo wydające magazyn i dodatek dla 

dzieci. Drugi skarżący był redaktorem naczelnym tego magazynu. Sprawa dotyczyła 

publikacji dodatku do artykułu zawierającego satyryczną kreskówkę odnoszącą się do 
reklamowania chrupków ziemniaczanych produkowanych przez producenta żywności dla 

dzieci. Skarżący zarzucili, że sankcje nałożone na nich za opublikowanie kreskówki nie 

były uzasadnione. 

Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że przesłanki, na które powołały się sądy polskie nie mogły być postrzegane 

jako właściwe i wystarczające usprawiedliwienie ingerencji i były nieproporcjonalne do 

osiągnięcia prawnie uzasadnionego celu, mianowicie ochrona dobrego imienia innych 

osób. Zauważył w szczególności, że głównym celem skarżących nie było oczernienie 

jakości chrupków, ale zwrócenie uwagi na rodzaje sloganów, jakimi posługują się 

producenci i niedopuszczalności takich praktyk do generowania sprzedaży. Ponadto, 

wykonując swój obowiązek przekazywania informacji i idei dotyczących kwestii natury 

publicznej, prasa była uprawniona do odwoływania się w pewnym stopniu do przesady 

lub nawet prowokacji. Słownictwo przyjęte przez skarżących zawierało wprawdzie 

przesadę, jednakże stanowiło to reakcję na kampanię reklamową, która ukazywała brak 

wrażliwości i zrozumienia dla wieku i wrażliwości dzieci. Styl ekspresji skarżących był w 

związku z tym motywowany rodzajem użytego sloganu, na który zareagowali i w 

kontekście swojej pracy, nie przekroczyli dopuszczalnych dla wolnej prasy granic. 
  Ruokanen i Inni przeciwko Finlandii 
6 kwietnia 2010 r. 

Skarżącymi byli redaktor naczelny i dziennikarz oraz wydawnictwo. Sformułowali zarzut 

dotyczący skazanie ich za zniesławienie, którego dopuścili się publikując artykuł, w 

ktorym podali informację o zgwałceniu studentki we wrześniu 2009 r. przez członków 

drużyny koszykarskiej podczas imprezy, na której świętowali swoje zwycięstwo w 

mistrzostwach Finlandii. Skarżącym nakazano zapłatę ponad 80.000 euro odszkodowania 

każdemu członkowi drużyny koszykarskiej.  
Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

stwierdzając, że sądy krajowe odnalazły odpowiednią równowagę pomiędzy rywalizującymi 

interesami w niniejszej sprawie, tj. prawo skarżących do wolności słowa i 

 

10 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-2755853-3014787
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-2882754-3167761


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

prawo do dobrego imienia rzekomych sprawców przestępstwa. Zaobserwował w 

szczególności, że imperatywy inne niż kwestie natury publicznej muszą zostać w 

pierwszej kolejności wyważone, zanim czyn zostanie zakomunikowany w mediach do 

wiadomości publicznej. Prawo do domniemania niewinności i dobrego imienia osób 

trzecich miało tę samą wagę, szczególnie w przypadku poważnych zarzutów o popełnienie 

przestępstwa o charakterze seksualnym. 
 
Brunet Lecomte i Lyon Mag’ przeciwko Francji 
 
6 maja 2010 r. 

Skarżącymi byli dyrektor wydawnictwa i wydawca rubryki informacyjnej w gazecie. 
Wniesli skargę dotyczącą skazanie ich za zniesławienie wynikające z publikacji artykułu o 

internetowych sieciach islamskich w Lyonie, gdzie pewne twierdzenia insynuowały, że 
muzułmański profesor brał udział w działaniach terrorystycznych.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że taka kara była nieproporcjonalna, a ingerencja w korzystanie przez 

skarżących w swoje prawo do wolności słowa, nie była konieczna w demokratycznym 

społeczeństwie. Trybunał zaobserwował w szczególności, że ofensywne uwagi nie były 

pozbawione podstaw faktycznych oraz, mając na uwadze ilość i wiarygodność ich źródeł , 

podjęte śledztwo oraz powściągliwość i rozwagę wykazaną w publikacji, skarżący działali 

w dobrej wierze. Ponadto, ofensywne publikacje opublikowane krótko po atakach z 11 

września 2001 r. wniosły wkład w debacie politycznej w związku z nagłą potrzebą, 

umiejscawiając ją w kontekście lokalnym. W związku z tym interes skarżących w 

przekazywaniu informacji oraz interes publiczny w otrzymywaniu informacji na tematy 

ogólnego zainteresowania, a także ich wydźwięk w całym rejonie Lyons, przeważył nad 

prawem profesora do ochrony jego dobrego imienia. 
 
Uj przeciwko Węgrom 
 
19 lipca 2011 r. 

Dziennikarz - skarżący zaskarżył wymierzony przeciwko niemu wyrok za oczernienie i 

ostre skrytykowanie w państwowym dzienniku jakości różnych dobrze znanych 

węgierskich win, produkowanych przez należące do państwa przedsiębiorstwo. Sądy 

węgierskie uznały, że skarżący miał prawo do wyrażenia swojej opinii o winie, jednak 
określanie je jako „gówno” było przesadnie obraźliwe i naruszyło prawa producenta do 

dobrego imienia.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że konieczność ingerencji w prawo skarżącego do wolności słowa nie była 

uzasadniona w sposób przekonujący. Zauważył w szczególności, że istniała różnica 

pomiędzy szkodzeniem dobremu imieniu danej jednostki w odniesieniu do jego lub jej 

pozycji , ze skutkami, które mogły mieć wpływ na jego lub jej pozycję i  dobre imienie  

przedsiębiorstwa, co nie ma wymiaru moralnego. Dodatkowo publikacja zwierała osąd 

wartościujący lub opinię, której głównym celem było podniesienie świadomości o wadach 

własności państwowej, nie zaś umniejszanie jakości produktów tej firmy. Ostatecznie 

wskazał, że przy uwzględnieniu kwestii polityki rządu w zakresie ochrony wartości 

narodowych  oraz roli prywatnych przedsiębiorstw oraz inwestycji zagranicznych, 

dotyczyło to spraw publicznych, o których prasa miała obowiązek informować i 

przekazywać poglądy, nawet jeśli są wyolbrzymione lub prowokacyjne. Ponieważ sądy 

krajowe nie wzięły tych rozważań pod uwagę, Węgry nie wykazały, że ograniczenie było 

proporcjonalne. 
 
Axel Springer AG przeciwko Niemcom 
 
7 września 2012 r. (Wielka Izba) 

Skarżąca spółka jest wydawcą wielkonakładowego dziennika, w którym we wrześniu  

2004 r. opublikowano na pierwszej stronie artykuł na temat dobrze znanego aktora 

telewizyjnego, zatrzymanego w Monachium podczas Oktoberfest za posiadanie kokainy. 

Artykuł był uzupełniony bardziej szczegółowym tekstem na jego temat na kolejnej 

stronie. Natychmiast po opublikowaniu artykułu, aktor otrzymał zakaz sądowy 

uniemożliwiający dalszą publikację artykułu. Skarżący spółka sformułowała zarzut 
 
 
 
 
 

11 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-3118406-3466744
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-3610364-4091337
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-3834336-4402356


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

na wydany zakaz sądowy, na mocy którego niedozwolonym było dalsze pisanie na temat 
zatrzymania i procesu aktora.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że ograniczenie nałożone na skarżącą spółkę nie było proporcjonalne do 

osiągnięcia prawnie uzasadnionego celu ochrony dobrego imienia i praw innych osób. 

Trybunał zauważył, w szczególności, że publikacje, których dotyczy sprawa odnosiły się 

do faktów sądowych, które można było uznać w pewnym stopniu za mające znaczenie dla 

interesu publicznego. Dodatkowo aktor był wystarczająco dobrze znany, aby uznać go za 

osobę publiczną, a fakt, że został zatrzymany w miejscu publicznym i aktywnie dążył do 

znalezienia się w centrum uwagi ujawniając w kilku artykułach szczegóły dotyczące 

swojego życia prywatnego oznaczał, że zasadność jego oczekiwania do efektywnej 

ochrony jego życia prywatnego, zmalała. Ponadto, nic nie wskazywało na to, że skarżąca 

spółka nie podjęła się zbalansowania interesu pomiędzy opublikowaniem artykułu oraz 

prawem aktora do poszanowania jego życia prywatnego. Co do treści, formy i 

konsekwencji publikacji, artykuły nie ujawniły detali prywatnego życia aktora, ale głównie 

koncentrowały się wokół okoliczności jego zatrzymania i wyniku postępowania karnego. 
 
Tănăsoaica przeciwko Rumunii 
 
19 czerwiec 2012 r. 

Skarżący, który był dziennikarzem, sformułował zarzut dotyczący skazania go za obrazę 

w związku z publikacją artykułu o zanieczyszczaniu środowiska przez spółkę.  
W tej sprawie Trybunał powtórzył, że prasa odgrywa kluczową rolę w demokratycznym 

społeczeństwie i nawet jeśli nie może przekraczać pewnych granic, w sprawie dotyczącej 

w szczególności ochrony dobrego imienia i praw innych osób, była niemniej jednak 

upoważniona do przekazywania, zgodnie z jej obowiązkami i odpowiedzialnością, 

informacji i poglądów dotyczących wszystkich tematów będących w zainteresowaniu 

publicznym. Dlatego doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa), w 

szczególności ponieważ była to debata w interesie publicznym, w publikacji brak było złej 

wiary i podtsawy faktyczne były wystarczające. 
 
Smolorz przeciwko Polsce 
 
16 października 2012 r. 

Sprawa dotyczyła skazania skarżącego, dziennikarza za zniszczenie dobrej opinii jednego 

z architektów wymienionego z imienia i nazwiska w bardzo krytycznym artykule, który 
opublikował na temat komunistycznej architektury Katowic, Polska.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

Wprawdzie ingerencja w wolność słowa skarżącego była przewidziana prawem i zmierzała 

do osiągnięcia prawnie uzasadnionego celu ochrony dobrego imienia innych osób, 

Trybunał jednakże wziął pod uwagę, że sądy polskie zajęły rygorystyczne stanowisko i 

niewystarczająco przyjrzały się kontekstowi i naturze zaskarżonego artykułu. 

Zobowiązanie skarżącego do udowodnienia prawdziwości jego twierdzeń doprowadziło do 

nierozsądnego, jeżeli nie niemożliwego wymagania.  Trybunał powtórzył, że wykonując 

swój obowiązek informowania o sprawach publicznych, prasa była uprawniona do 

odwoływania się w pewnym stopniu do przesady lub nawet prowokacji. Ostatecznie, 

pomimo, że kara wymierzona wobec skarżącego była niewielka, istotnym punktem było, 

że wymagano od niego publicznych przeprosin za przedstawioną opinię. 
 
Mladina D.D. Ljubljana przeciwko Słowenii 
 
17 kwietnia 2014 r. 

Sprawa dotyczyła skargi skarżącego wydawcy, któremu sądy krajowe nakazały zapłatę 

odszkodowania dla parlamentarzysty za obrazę go w artykule dotyczącym debaty 

parlamentarnej nad uznaniem prawnym małżeństw jednopłciowych. Artykuł znalazł się w 

magazynie wydawcy w czerwcu 2005 r. Skarżący zarzucił w szczególności, że sądy 

krajowe były niechętne ujawnieniu krzywdzących, homofobicznych stereotypów i nie 

wzięły pod uwagę, że wyolbrzymiony, satyryczny styl artykułu stanowił reakcję na  

kontrowersyjne zachowanie parlamentarzysty. 
 
 
 
 

 

12 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-111504
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-4119755-4848325
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-4737396-5757794


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia 
 

Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność wyrażania 

opinii). Podkreślił, że zakres dopuszczalnej krytyki był szerszy w przypadku polityka, 

szczególnie gdy on sam wygłaszał publicznie kontrowersyjne opinie, niż w przypadku 

osoby prywatnej. Zarówno kontekst, w jakim został napisany artykuł wydawcy 

(intensywna debata polityczna) oraz wykorzystany styl (odpowiadający kontrowersyjnym 

komentarzom i zachowaniu parlamentarzysty) nie zostały wystarczająco uwzględnione 

przez sądy. Artykuł dlatego nie był nieuzasadnionym osobistym atakiem na 

parlamentarzystę, ale odpowiedzą na jego publicznie wygłoszoną opinię, w szczególności 

zachowanie, które mogło być postrzegane jako szyderstwo wobec osób homoseksualnych 

i promowanie negatywnych stereotypów. Sądy krajowe zatem nie znalazły odpowiedniej 

równowagi pomiędzy rywalizującymi interesami ochrony dobrego imienia lub praw 

parlamentarzysty i  prawa do wolności słowa wydawcy. 
 
Mustafa Erdoğan i Inni przeciwko Turcji 
 
27 maja 2014 r. 

Zobacz poniżej pod tytułem „Nauczyciele i wykładowcy uniwersyteccy” 
 
Axel Springer AG przeciwko Niemcom (nr 2) 
 
18 lipca 2014 r. 

Ta sprawa dotyczyła publikacji artykułu w dzienniku Bild, w którym powtarzano 

podejrzenia i wątpliwości ze strony wiceprzewodniczącego parlamentarnej grupy 

Liberalnej Partii Demokratycznej (FDP) odnośnie do warunków i okoliczności 

poprzedzających powołanie byłego Kanclerza Schrödera na stanowisko przewodniczącego 

rady nadzorczej niemiecko-rosyjskiego konsorcjum. Skarżąca spółka zarzuciła naruszenie 
jej prawa do wolności słowa.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że Bild nie przekroczył granic wolności dziennikarskiej, publikując zaskarżony 

fragment, oraz że sądy niemieckie nie wykazały, że istniała nagląca potrzeba społeczna 

ochrony dobrego imienia byłego Kanclerza Federalnego Gerharda Schrödera ponad 

prawem prasy do wolności słowa. Trybunał zauważył, że w szczególności sprawa ta 

dotyczyła kwestii interesu ogólnego, oraz że były Kanclerz, sprawując jeden z 

najwyższych politycznych urzędów w Republice Federalnej Niemiec, miał obowiązek 

zademonstrowania znacznie wyższego stopnia tolerancji niż prywatny obywatel. 
 
Stankiewicz i Inni przeciwko Polsce 
 
14 października 2014 r. 

Skarżącymi było dwoje dziennikarzy i wydawca dziennika państwowego, w którym razem 

pracowali. Sprawa dotyczyła artykułu opublikowanego w tej gazecie, w którym zarzucili, 
że wysoki urzędnik Ministerstwa Zdrowia był zamieszany w korupcję. Skarżący 

sformułowali zarzut, że orzeczenie sądów polskich stanowiło naruszenie ich prawa do 

wolności wypowiedzi. 

Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że sądy polskie niedokładnie wyważyły interes pomiędzy prawem do 

przekazywania informacji oraz ochroną dobrego imienia i praw innych osób. Przesłanki, 

na których sądy polskie oparły usprawiedliwienie ingerencji w wolność słowa skarżących, 

pomimo, że istotne, nie były wystarczające by udowodnić, że ingerencja była konieczna w 

demokratycznym społeczeństwie. 
 
Erla Hlynsdottir przeciwko Islandii (nr. 2) 
 
21 października 2014 r. 

Niniejsza sprawa dotyczyła skargi dziennikarza o uznanie winnym zniesławienia w wyniku 

publikacji w 2007 r. artykułu o szeroko znanej sprawie kryminalnej, w którą 

zaangażowany był dyrektor centrum rehabilitacyjnego i jego żona, których podejrzewano 

o molestowanie seksualne. 

 

 
 

 

 

13 

 

 

 

http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-4772760-5809027
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-4818491-5875898
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-147014
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-4910795-6007216


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia          
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność wyrażania 

opinii). Uznał w szczególności, że wyrok sądów islandzkich nie opierał się na właściwych i 

wystarczających przesłankach które wskazywałyby , że skarżący działał w złej woli lub 

bez należytej staranności. Co więcej, nie znaleziono równowagi pomiędzy jej prawem do 

wolności słowa jako dziennikarza i prawem żony dyrektora do dobrego imienia. 
 
Haldimann i Inni przeciwko Szwajcarii 
 
24 lutego 2015 r. 

Sprawa dotyczyła skazania czterech dziennikarzy za nagranie i wyemitowanie wywiadu z 

prywatnym brokeremubezpieczeniowym z wykorzystaniem ukrytej kamery, jako 

fragment dokumentu telewizyjnego, w którym demaskowano mylące porady 

brokerówubezpieczeniowych. Skarżący sformułowali zarzut, że wymierzony wobec nich 

nakaz zapłaty grzywny stanowił nieproporcjonalną ingerencję w ich prawo do wolności 

słowa.  
W tej sprawie, Trybunał został po raz pierwszy wezwany do zbadania skargi dotyczącej 

wykorzystania ukrytej kamery przez dziennikarzy w celu dostarczenia informacji 

publicznej o powszechnym znaczeniu, gdzie osoba filmowana została obrana za cel nie ze 

względu na swoją osobę, ale jako przedstawiciel pewnej kategorii zawodowej. Trybunał 

stwierdził, że, w sprawie skarżącego wystąpiło naruszenie Artykułu. 10 (wolność 

słowa) Konwencji, wziąwszy pod uwagę w szczególności, że ingerencja w życie prywatne 

brokera, który zrezygnował z możliwości wyrażenia swojej opinii na temat zaskarżonego 

wywiadu, nie była wystarczająco poważna, aby przesłoniła interes publiczny w informacji 

o nadużyciach na polu brokerów ubezpieczeniowych. Trybunał również stwierdził, że na 

korzyść skarżących należy poczytać wątpliwości odnośnie do  woli przestrzegania etyki 

dziennikarskiej, zgodnie z prawem szwajcarskim, powołując  się na przykład 

ograniczonego wykorzystania przez nich ukrytej kamery. 

 
 
Hlynsdottir przeciwko Islandii (nr 3) 
 
2 czerwca 2015 r.  
Sprawa dotyczyła postępowania przeciwko skarżącej o zniesławienie w związku z  

publikacją artykułu o toczących się postępowaniach karnych przeciwko mężczyźnie 

podejrzanym o import znacznej ilości kokainy do Islandii. Po tym jak początkowo sąd 

pierwszej instancji orzekł na korzyść skarżącej, Sąd Najwyższy uchylił to orzeczenie  

Ponadto nakazał jej oraz wydawcy zapłatę powodowi odszkodowania. 

Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

Przyznał, że argumentacja Sądu Najwyższego Islandii była właściwa do osiągnięcia 

prawnie uzasadnionego celu ochrony praw i dobrego imienia mężczyzny podejrzanego o 

popełnienie przestępstwa, który później został uniewinniony od zarzutu importowania 

narkotyków. Jednakże uznał też, że przesłanki, na których Sąd Najwyższy oparł swoje 

orzeczenie nie były wystarczające do wykazania, że ingerencja w prawa skarżącego była 

konieczna w demokratycznym społeczeństwie. W szczególności, jasno wynikało z 

artykułu, że postępowania były w toku i w omawianym czasie nie były jeszcze 

zakończone. Ponadto w zaskarżonej wypowiedzi zacytowano fragment z aktu oskarżenia i 

nie istniał żaden powód, aby skarżąca miała wątpliwości, że akt oskarżenia nie był 

źródłem, na którym mogła oprzeć podstawy swojego artykułu. 
 
Morar przeciwko Rumunii 
 
7 lipca 2015 r. 

Sprawa dotyczyła skazania w wyniku postępowania karnego oraz pociągnięcia do 

odpowiedzialności cywilnej dziennikarza zatrudnionego w tygodniku satyrycznym za 

zniesławienie doradcy kandydata na posła. Skarżący zarzucił, że korzystanie przez niego 

z wolności słowa zostało utrudnione. 

W tej sprawie Trybunał powtórzył w szczególności, że jeżeli Umawiające się Państwa 

mają pozwolenie, lub nawet obowiązek, do uregulowania kwestii korzystania z wolności 

słowa tak, aby zapewnić adekwatną ochronę prawną dobremu imieniu osób fizycznych, 

nie można dopuścić do tego, że media oraz inne podmioty mające wpływ na 

kształtowanie opinii publicznej zostaną zniechęcone do wypełniania swojej roli 

komunikowania społeczeństwu kwestii będących w interesie publicznym - takich jak 

związki pomiędzy osobami publicznymi i byłym represyjnym reżimem rumuńskim sprzed 

1989 r. Mając na uwadze przed wszystkim znaczenie  debaty dotyczącej spraw 

publicznych, w kontekście której 

 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-5022560-6168338
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5095978-6279510
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-156221


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia   
 

 

Kwestionowane komentarze zostały wygłoszone oraz rozmiar odszkodowania 

zasądzonego od skarżącego, Trybunał stwierdził, że ingerencja w wolność słowa 

skarżącego nie została uzasadniona istotnymi  i wystarczającymi powodami. Dlatego 

przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa), ponieważ 

ingerencja w niniejszej sprawie nie była konieczna w demokratycznym społeczeństwie, 

zgodnie ze znaczeniem Artykułu 10. 
 
De Carolis i France Télévisions przeciwko Francji 
 
21 stycznia 2016 r. 

Sprawa dotyczyła oskarżenia o zniesławienie wniesionego przez saudyjskiego Księcia 

Turkiego Al Faisala w związku z programem dokumentalnym wyświetlonym na kanale 

telewizyjnym France 3, który poruszał kwestię skarg złożonych przez rodziny ofiar ataku 

z 11 września 2001 r. Pierwszy skarżący i dziennikarz, który nakręcił program 
dokumentalny zostali uznani za winnych publicznego zniesławienia osoby prywatnej, 

Księcia Turkiego Al Faisala, który dołączył do postępowania jako „strona cywilna”. 

Stwierdzono odpowiedzialność cywilną kanału France 3 za spowodowane szkody. 

Skarżący zarzucili naruszenie ich prawa do wolności słowa.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

stwierdzając po dokładnym zbadaniu, że sposób, w jaki temat został przedstawiony w 

programie nie stawał w sprzeczności ze standardami odpowiedzialnego dziennikarstwa. 

Odnośnie sankcji, grzywna wymierzona pierwszemu skarżącemu oraz nałożenie 

odpowiedzialności cywilnej na France 3 były nieproporcjonalną ingerencją w ich prawo do 

wolności słowa, niedopuszczalną w demokratycznym społeczeństwie. W tej sprawie 

Trybunał zaobserwował w szczególności , że zakomunikowane fakty dotyczyły spraw 

publicznych. Następnie zauważył, że Książę Turki Al Faisal zajmował znaczącą pozycję w 

Królestwie Arabii Saudyjskiej i powtórzył, że zakres dopuszczalnego stopnia krytyki jest 

szerszy, gdy dotyczy urzędników działających w charakterze publicznym wykonujących 

swoje obowiązki służbowe niż w przypadku osób prywatnych. 
 
Bédat przeciwko Szwajcarii 
 
29 marca 2016 r. (Wielka Izba) 

Sprawa dotyczyła ukarania dziennikarza za opublikowanie dokumentów z pogwałceniem 
zasad poufności postępowania karnego wszczętego przeciwko kierowcy aresztowanemu 

za wjechanie autem w grupę przechodniów, przy czym troje z nich zginęło, a ośmioro 
pozostałych odniosło obrażenia, zanim zeskoczył z mostu.  
Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

stwierdzając, że sankcja nałożona na skarżącego była uzasadniona. Wziął pod uwagę w 

szczególności, że w opublikowanym artykule pochylonoł się nad sprawą w sposób, jaki, 

mając na względzie toczące się postępowanie, stanowił nieodłączne ryzyko wpłynięcia na 

przebieg tego postępowania, co samo w sobie uzasadniało przyjęcie przez władze 

krajowe środków odstraszających, takich jak zakaz ujawniania informacji poufnych. 

Przyznawszy, że oskarżeni mogli skorzystać z cywilnych środków ochrony prawnej  w celu 

zaskarżenia  ingerencji w ich życie prywatne, Trybunał jednocześnie stwierdził, że 

funkcjonowanie w prawie krajowych środków ochrony prawnej, z których może 

skorzystać skarżący, nie zwalniało Państwa z jego pozytywnego obowiązku ochrony życia 

prywatnego wszystkich osób oskarżonanych w postępowaniach karnych. Ostatecznie, 

Trybunał stwierdził, że sankcje nałożone na dziennikarza za naruszenie tajemnicy 

zorientowane na ochronę prawidłowego funkcjonowania wymiaru sprawiedliwości oraz 

praw oskarżonego do sprawiedliwego procesu i poszanowania jego życia prywatnego, nie 

doprowadziły do nieproporcjonalnej ingerencji w korzystanie przez niego z jego prawa do 

wolności słowa. 
 
Nadtoka przeciwko Rosji 
 
31 maja 2016 r.  
Sprawa dotyczyła skazania za znieważenie, dziennikarza i redaktora naczelnego 

(skarżący) gazety w której obraźliwy artykuł – zawierający frazę  „pewien mężczyzna z 

ciągotkami do kradzieży z Altay, który osiągnął wygodną, wysoką pozycję”, które 

odnosiło się do ówczesnego prezydenta Nowoczerkaska – został opublikowany. 

 

 

 

http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5277562-6561162
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5336985-6654238
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5390783-6739766


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia   
 

 

Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa)1. 

Przyjął w szczególności, że w obraźliwym artykule  ubolewano nad korupcją prezydenta 

Nowoczerkaska. Temat tego typu był kwestią natury publicznej, a dyskusje na ten temat 

miały wpływ na debatę polityczną. Mając na uwadze to postępowanie, Trybunał następnie 

zauważył, że sądy krajowe na żadnym etapie nie wyważyły prawa do poszanowania 

dobrego imienia prezydenta Nowoczerkaska, który był główną postacią artykułu, z 

prawem do wolności słowa skarżącego, redaktora naczelnego. W opinii Trybunału 

stanowiło to problematyczne zaniedbanie. Trybunał wskazał, że władze cieszyły się 

szczególnie ograniczonym polem manewru i wywnioskował, że zaskarżona przez 

skarżącego ingerencja nie była konieczna w społeczeństwie demokratycznym dla ochrony 

dobrego mienia i praw innych osób.  
 
Dorota Kania przeciwko Polsce 
 
19 lipca 2016 r. 

Sprawa dotyczyła skazania skarżącej za  zniesławienie w wyniku opublikowania artykułu 

w państwowym tygodniku, gdzie oświadczyła, że służby z okresu PRL stały za 

powstaniem polskiej mafii i dlatego chroniły ją w latach 80. W artykule napisano również, 

że osoby zajmujące stanowiska państwowe, a w ustroju demokratycznym po 1989 r. 
zajmowały stanowiska w jednostkach policji, nadal kontynuowały ochronę swoich byłych 

kolegów, nadal zamieszanych w kwitnący biznes zorganizowanych grup przestępczych.  
Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

stwierdzając, że uznanie winy skarżącej i wymierzona jej kara  nie było nieproporcjonalne 

w stosunku do osiągnięcia prawnie uzasadnionego celu, mianowicie ochrony dobrego 

imienia lub praw innych osób. Polskie władze mogły w związku z tym zasadnie uznać, że 

ingerencja w korzystanie przez skarżącą z jej prawa do wolności słowa była konieczna w 

demokratycznym społeczeństwie w celu ochrony dobrego imienia i praw innych osób.  
Zob. również: Dorota Kania przeciwko Polsce (nr 2), wyrok z dnia 4 października 

2016 r. 
 
Olafsson przeciwko Islandii 
 
16 marca 2017 r. 

Skarżący był redaktorem witryny internetowej Pressan. Opublikował artykuły 
insynuujące, że kandydat na polityka dopuścił się molestowania seksualnego dzieci. Sąd 

Najwyższy Islandii uznał skarżącego odpowiedzialnym  zniesławienia. Skarżący 
sformułował zarzut do Trybunału, że  obciążenie go tą odpowiedzialnością naruszyło jego 

prawo do wolności wypowiedzi.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że Sąd Najwyższy Islandii nie znalazł odpowiedniej równowagi pomiędzy 

środkami ograniczającymi wolność słowa skarżącego a osiągnięciem prawnie 

uzasadnionego celu ochrony dobrego imienia innych osób. W szczególności, Trybunał 

uznał, że stwierdzenie odpowiedzialności za zniesławienie nie było konieczne w 

społeczeństwie demokratycznym, mając na uwadze okoliczności sprawy. Temat  zarzutów 

dotyczył kwestii stanowisk politycznych i wymagał kontroli opinii publicznej. Ponadto, 

artykuły o nim zostały opublikowane w dobrej wierze, w zgodności ze standardami 

dobrych dziennikarskich praktyk i przyczyniły się do  publicznej debaty. Dodatkowo, 

oskarżenia były oszczerstwami, ale nie wymyślił ich skarżący, ale inne osoby. 

Ostatecznie, kandydat na polityka zdecydował się nie pozywać osób, które wygłaszały 

takie opinie i prawdopodobnie dlatego skarżący nie miał okazji udowodnić, że działał w 

dobrej wierze ani prawdziwości swoich twierdzeń. 
 
Milisavljević przeciwko Serbii 
 
4 kwietnia 2017 r.  
Sprawa dotyczyła skargi dziennikarki na jej skazanie za obrazę wynikającą z artykułu, 

który napisała o Natašy Kandić, dobrze znanej aktywistce praw człowieka. Serbskie sądy 

stwierdziły, że ze względu na brak ujęcia w  cudzysłów zdania - „Pani Kandić została  

                                                                 
1 Por. wyrok AFFAIRE NADTOKA c. RUSSIE par 52 (skarga nr 38010/05) 

  

 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-165382
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-166939
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5658495-7168448
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5674801-7195200
https://hudoc.echr.coe.int/eng#{"appno":["38010/05"]}


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

nazwana wiedźmą i prostytutką” - skarżąca chciała ukazać, że sama również wyraża taką 

opinię. 

Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że władze serbskie nieproporcjonalnie mocno zareagowały na artykuł napisany 

przez skarżącą. Trybunał stwierdził w szczególności, że ewidentnym było, nawet bez 

zastosowania cudzysłowu, że to zdanie, napisane przez inną dziennikarkę i poprzednio 

opublikowane w innym czasopiśmie, nie stanowiło osobistej opinii skarżącej o Pani 

Kandić, przeniosła jedynie do swojego artykułu opinie innych osób o Pani Knadić. Co 

więcej, sądy krajowe, ograniczając jej rozumowanie do braku wstawienia cudzysłowu, 

zupełnie nie wywiązały się z obowiązku znalezienia równowagi pomiędzy prawem Pani 

Kandić do dobrego imienia a wolnością słowa skarżącej oraz jej obowiązkiem, jako 

dziennikarki, do przekazywania informacji o powszechnym znaczeniu. 
 
Novaya Gazeta i Milashina przeciwko Rosji 
 
3 października 2017 r.  
Sprawa dotyczyła postępowania o zniesławienie przeciwko wydawnictwu i dziennikarzowi, 

w związku z opublikowaniem dwóch artykułów dotyczących zatopienia rosyjskiego 
wojennego okrętu podwodnego „Kursk” w Morzu Barentsa w sierpniu 2000 r. oraz 

śledztwa wszczętego w wyniku tego zdarzenia. W szczególności zakwestionowane 

artykuły relacjonowały opinie krewnego jednej z ofiar oraz jego adwokata, że władze 

prowadzące śledztwo, które zostały zawieszone w pełnieniu swoich obowiązków, zostały 

uznane za winne nadużyć o charakterze publicznym.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

Rozważył w szczególności, że wydawca i dziennikarz zostali uznani za winnych 

opublikowania opinii strony trzeciej. Pomimo, że dla ukarania dziennikarza za pomoc w 

rozpowszechnianiu opinii o innej osobie wymaga się szczególnie mocnych powodów, sądy 

krajowe nie przedstawiły żadnych. Uznano za kompletnie nieistotne w sprawie, czy 

dziennikarka wyrażał swoje własne poglądy czy poglądy strony trzeciej. Podsumowując, 

wnioskowanie sądów krajowych w niniejszej sprawie okazało się być oparte na założeniu, 

że ochrona dobrego imienia powoda stoi ponad wolnością słowa, niezależnie od 

okoliczności. 
 
Eker przeciwko Turcji 
 
24 października 2017 r. 

Sprawa dotyczyła wymagania od skarżącego, wydawcy gazety, wydrukowania odpowiedzi 

na artykuł, który napisał i opublikował w swojej gazecie, w którym to skrytykował lokalne 

stowarzyszenie dziennikarskie, oskarżając ich, że działania, których się podejmowali stały 

w sprzeczności z głównym celem jego istnienia, który de facto nie przyświecał już ich 
głównym działaniom. Odpowiedź była sformułowana na piśmie przez lokalne 

stowarzyszenie dziennikarzy w reakcji na tę krytykę. Skarżący sformułował zarzut w 

szczególności na to, że został zmuszony do wydrukowania tekstu korygującego jego 

artykuł, co jego zdaniem naruszyło jego dobre imię i godność oraz stanowiło ingerencję w 

jego wolność słowa.  
Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność 

słowa). Stwierdził w szczególności, że sądy krajowe odnalazły odpowiednią równowagę 

pomiędzy prawem do wolności słowa skarżącego i prawem lokalnego stowarzyszenia 

dziennikarzy do ochrony ich dobrego imienia. Trybunał uznał, że odpowiedź nie 

wykraczała poza dopuszczalny poziom krytyki, a polecenie opublikowania artykułu było 

proporcjonalne do prawnie uzasadnionego celu, mianowicie ochrony dobrego imenia i 

praw innych osób. Ponadto nikt nie wymagał od skarżącego zmiany treści swojego 

artykułu, nikt również nie powstrzymywał go przed ponownym opublikowaniem jego 

wersji wydarzeń. 
 
Frisk i Jensen przeciwko Danii 
 
5 grudnia 2017 r. 

Sprawa dotyczyła skazania dwóch duńskich dziennikarzy pracujących dla państwowej 

stacji telewizyjnej za zniesławienie, którego dopuścili się w audycji telewizyjnej 

krytykującej sposoby leczenia nowotworu w Kopenhaskim Szpitalu Uniwersyteckim. 

Duńskie sądy stwierdziły, że program ten bezdyskusyjnie mógł wywołać w widzach 

wrażenie 

 

http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5860525-7471683
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5897640-7522189
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5933795-7581154


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia   

 

dopuszczania się do zaniedbań w tym szpitalu. Stwierdzili w szczególności, że w 

programie oskarżono szpitalnego konsultanta od nowotworów o preferowanie korzystania 
z chemioterapii, co nie było sprawdzoną metodą, a miało na celu wzmocnienie jego 

pozycji zawodowej i osobistych finansów; metoda ta doprowadziła kilkoro pacjentów do 
śmierci lub znacznego skrócenia czasu ich życia.  
Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

stwierdzając, że skazanie skarżących za zniesławienie było uzasadnione. Trybunał 

podzielił zdanie sądów duńskich przyznając, że sądy te odnalazły odpowiednią 

równowagę pomiędzy prawem do wolności słowa dziennikarzy i prawem szpitala oraz 

konsultanta do ochrony ich dobrego imienia. W szczególności Trybunał nie znalazł 

żadnych powodów, by zakwestionować stanowisko sądów krajowych, w którym przyjęto, 

że program  faktycznie nie był rzetelny. Podzielił również argument, że te bezzasadne 

oskarżenie, rozpowszechnione w głównym czasie antenowym państwowej telewizji, miało 

poważne negatywne konsekwencje w postaci utraty zaufania publicznego w 

chemioterapię podawaną w tym szpitalu. 
 
Zob. również ostanie: 

 
   
Kieser i Tralau – Kleinert przeciwko Niemcom  

2 grudnia 2014 r.(decyzja w przedmiocie dopuszczalności) 

Koutsoliontos i Pantazis przeciwko Grecji 
 
22 września 2015 r. 
 
Ziembiński przeciwko Polsce (nr 2) 
 
5 lipca 2016 r. 
 
Medipress-Sociedade Jornalística, Lda przeciwko Portugalii 
 
30 sierpnia 2016 r. 
 
Verlagsgruppe News GmbH przeciwko Austrii 
 
25 października 2016 r. 
 
Kunitsyna przeciwko Rosji 
 
13 grudnia 2016 r. 
 
Verlagsgruppe Droemer Knaur GmbH & Co. KG przeciwko Niemcom 
 
19 października 2017 r. 
 
Sprawy w toku   
Sallusti przeciwko Włochom (nr 22350/13) 
 
Skarga została zakomunikowana Rządowi włoskiemu dnia 12 września 2016 r. 
 
Skizb Media Kentron Ltd (I) przeciwo Armenii (nr 32251/12) 
 
Skarga została zakomunikowana Rządowi armeńskiemu dnia 22 listopada 2016 r. 
 
Dareskizb Ltd przeciwko Armenii (nr 64004/11) 
 
Skarga została zakomunikowana Rządowi armeńskiemu dnia 17 stycznia 2017 r. 
 
Novaya Gazeta i Inni przeciwko Rosji (nr 35023/13) 
 
Skarga została zakomunikowana Rządowi rosyjskiemu dnia 12 grudnia 2017 r. 
 
Novaya Gazeta przeciwko Rosji (nr 35043/13) 
 
Skarga została zakomunikowana Rządowi rosyjskiemu dnia 15 grudnia 2017 r. 
 

Prawnicy 
 

Reznik przeciwko Rosji 
 
4 kwietnia 2013 r. 

Sprawa dotyczyła postępowania o zniesławienie przeciwko przewodniczącemu 

moskiewskiego kolegium adwokackiego, w związku z krytyczną opinią wygłoszoną w 

trakcie telewizyjnego programu na żywo o zachowaniu strażników więziennych, którzy 

dopuścili się przeszukania adwokatki reprezentującej znanego businessmana Michaiła  

 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157500
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157500
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-157500
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=002-11151
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-166565
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-167799
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-169465
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=002-11733
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-167306
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-169745
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-171218
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-179958
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-179956
http://hudoc.echr.coe.int/fre?i=003-4316142-5166447


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

Chodorkowskiego. Skarżący zarzucił, że jego prawo do wolności słowa zostało w 

nieproporcjonalny sposób ograniczone. Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia 

Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) i stwierdził, że skarżący nie wykroczył poza zakres 

dopuszczalnej krytyki, jego opinia była oparta na wystarczających faktycznych przesłankach 

oraz że moskiewski Sąd Miejski, który uznał go winnym zniesławienia, nie podał zasadnej 

oceny istotnych faktów, na których oparł swoją decyzję. W szczególności, Sąd Miejski nie 

ocenił, czy zachowana została równowaga pomiędzy potrzebą ochrony dobrego imienia 

powoda i interesu powszechnego. Ponadto, pomimo, że skarżącemu nakazano zapłatę jedynie 

niewielkiego odszkodowania, postępowanie wszczęte przeciwko niemu mogło szkodliwie 

wpłynąć na jego wolność słowa. 
 
Fuchs przeciwko Niemcom 
 
27 stycznia 2015 r. (decyzja w sprawie dopuszczalności) 

Sprawa dotyczyła skargi złożonej przez adwokata na karne i dyscyplinarne sankcje 

nałożone na niego za między innymi oszczercze zeznania przeciwko biegłemu 

powołanemu przez oskarżyciela, które adwokat złożył, gdy reprezentował swojego 

klienta. 

Trybunał uznał skargę skarżącego złożoną na mocy Artykułu 10 Konwencji (wolność 

słowa) za niedopuszczalną, ponieważ była oczywiście nieuzasadniona. Zauważył w 

szczególności, że sankcje nałożone na skarżącego ingerowały w jego wolność słowa. 

Jednocześnie, zaobserwował, że sankcje były przewidziane prawem - oparte o 

odpowiednio, niemiecki kodeks karny oraz kodeks etyki adwokackiej; miały na celu 

osiągnięcie prawnie uzasadnionego celu, w szczególności ochronę dobrego imienia i praw 

biegłych ekspertów. Co więcej, Trybunał doszedł do wniosku, że sankcje były niezbędne 

w społeczeństwie demokratycznym w znaczeniu art. 10 Konwencji. 
 
Morice przeciwko Francji 
 
23 kwietnia 2015 r. (Wielka Izba) 

Sprawa dotyczyła skazania adwokata w związku z przedstawionymi w prasie uwagami, za 

współudział w zniesławieniu sędziów śledczych, którzy zostali odsunięci od postępowania 

wyjaśniającego w sprawie śmierci sędziego Bernarda Borrela. Skarżący zarzucił w 

szczególności, że jego skazanie za współudział w zniesławieniu doprowadziło do 
naruszenia jego prawa do wolności słowa na mocy Artykułu 10 Konwencji.  
W tej sprawie nie budziło wątpliwości, że skazanie skarżącego stanowiło ingerencję w 

jego prawo do korzystania z wolności słowa, przewidziane w aktach prawnychprawem 

oraz w cel ochrony dobrego imienia lub praw innych osób. Trybunał przyjął, że doszło do 

naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) uznając, że wyrok przeciwko 

skarżącemu za współudział w zniesławieniu mógł być postrzegany jako nieproporcjonalna 

ingerencja w korzystanie przez skarżących z prawa do wolności słowa i dlatego nie była 

konieczna w demokratycznym społeczeństwie, w rozumieniu Artykułu 10. 
 
Peruzzi przeciwko Włochom 
 
30 czerwca 2015 r. 

Sprawa dotyczyła skazania skarżącego – prawnika, za zniesławienie sędziego śledczego 

(Sędzia X)w związku z postępowaniem dotyczącym podziału majątku, w którym działał 

dla dwojga klientów. Skarżący przesłał list z regulaminem do Sędziego X i innych sędziów 

Sądu Rejonowego Lucca wraz z kopią listu, który wcześniej napisał do Najwyższej Rady 

Sądownictwa ze skargą na zachowanie Sędziego X.  
Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność 

słowa). Przyznał w szczególności, że jedna z dwóch opinii krytycznych skierowanych 

przez skarżącego przeciwko Sędziemu X sugerowała, że zignorował on swoje 

zobowiązania etyczne, jakie miał jako sędzia, a nawet dopuścił się przestępstwa. 

Jednakże, skarżący nie dążył do ustalenia prawdy swoich oskarżeń o niewłaściwe 

zachowanie. Trybunał stwierdził, że jego skazanie mogło być postrzegane jako niezbędne 

w społeczeństwie demokratycznym w celu ochrony dobrego imienia innych osób i 

utrzymania autorytetu oraz bezstronności sądownictwa. 
 
 

 

19 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-5023325-6169409
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-5070264-6240387
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-5121488-6317499


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

Bono przeciwko Francji 
 
15 grudnia 2015 r. 

Sprawa dotyczyła nałożonych na skarżącego, który był adwokatem reprezentującym 

podejrzanego o terroryzm, sankcji dyscyplinarnych, za uwagi zgłoszone w piśmie 

procesowym do Sądu Apelacyjnego. Twierdził, że francuscy sędziowie śledczy 

współuczestniczyli w torturowaniu jego klienta przez syryjskie tajne służby i dlatego dążył 

do wykluczenia zeznań uzyskanych w wyniku tortur. Skarżący sformułował zarzut na 

nałożenie na niego sankcji dyscyplinarnych. 

Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

Uznał w szczególności, że przedmiotowe uwagi, ponieważ były bardzo ostre, jasno 

wskazywały na pewną pogardę dla sędziów śledczych. Jednakże nie dotyczyły personalnie 

żadnego z sędziów, ale sposobu, w jaki prowadzili oni śledztwo. Pisemne wnioski, mające 

faktyczne podstawy, przyczyniły się bezpośrednio do obrony klienta skarżącego i nie 

wyszły poza salę sądową. Pomimo, że skarżący był już przywoływany do porządku w 

trakcie rozprawy w paryskim Sądzie Apelacyjnym, Trybunał stwierdził, że wymierzanie 

sankcji dyscyplinarnych nie było proporcjonalne. W niniejszej sprawie Trybunał również 

powtórzył, że penalizacja pewnych zachowań  prawników służy zapewnieniu właściwego 

funkcjonowania systemu sprawiedliwości, władze sądowe i dyscyplinarne powinny 

zapewnić, że nadzór ten nie odegra hamującego efektu, który uniemożliwiałby 

prawnikom obronę interesów swoich klientów. 
 
Rodriguez Ravelo przeciwko Hiszpanii 
 
12 stycznia 2016 r. 

Sprawa dotyczyła wyrażeń użytych przez prawnika w pisemnym wniosku zawierającym  

osąd wartościujący sędzi i zarzucającym jej karygodne zachowanie. Skarżący 

sformułował zarzut, że uznanie go winnym i ukaranie stanowiło nieproporcjonalną 

ingerencję w korzystanie przez niego z prawa do swobodnego wyrażania siebie podczas  
wykonywania obowiązków zawodowych.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

Dodatkowo, skazanie skarżącego było możliwe na podstawie prawa krajowego, a 

ingerencja w korzystanie przez niego z jego prawa do wolności słowa zmierzała do 

osiągnięcia uzasadnionego prawnie celu  ochrony dobrego imienia i praw sędziego 

okręgowego i ochronę autorytetu i bezstronności sądownictwa. Jednakże Trybunał 

stwierdził, że skazanie skarżącego mogło wywołać hamujący efekt na adwokatów 

wezwanych do obrony swoich klientów. W związku z tym hiszpańskim sądom karnym nie 

udało się osiągnąć właściwej równowagi pomiędzy potrzebą ochrony autorytetu 

sądownictwa a potrzebą ochrony wolności słowa. Z związku z tym kara wymierzona 

prawnikowi nie była proporcjonalna do osiągnięcia zamierzonego celu zgodnego z 

prawem i dlatego nie była niezbędna w demokratycznym społeczeństwie. 
 
Ottan przeciwko Francji 
19 kwietnia 2018

 
 
Sprawa dotyczyła uniewinnienia w 2009 r. żandarma, który zabił młodego mężczyznę ze 

społeczności obcego pochodzenia, mieszkającego w robotniczej okolicy, w trakcie pościgu 
samochodowego w 2003 r. Kilka minut po ogłoszeniu wyroku, w odpowiedzi na pytanie 

dziennikarza, skarżący - adwokat, który reprezentował ojca ofiary stwierdził, że 

uniewinnienie nie było niespodzianką, mając na uwadze pochodzenie etniczne członków 

ławy przysięgłych, która składała się wyłącznie z „białych”. Sąd Apelacyjny wymierzył 

karę dyscyplinarną, mianowicie ostrzeżenie, uznawszy, że prawnik naruszył zasady etyki 

adwokackiej w zakresie wrażliwości i umiaru. Prawnik zarzucił, że kara stanowiła 

nieuzasadnione naruszenie jego prawa do wolności słowa.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

Zauważył w szczególności, że kara stanowiła ingerencję w korzystanie przez skarżącego z 

jego prawa do wolności słowa, które      
 

 

20 

http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5256282-6525704
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5268589-6546386
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-6064227-7804993


Zestawienie – Ochrona reputacji  

 

przysługiwało mu na mocy prawa i dążyło do osiągnięcia celu prawnego ochrony dobrego 

imienia i praw innych oraz do ochrony autorytetu i bezstronności sądownictwa. Uznał 

również, że zakwestionowane uwagi przedstawione przez prawnika, padły w toku debaty 

nad funkcjonowaniem systemu sądownictwa karnego, w kontekście relacji sprawy w 

mediach. Mając na względzie ten kontekst, uwagi te nie stanowiły oskarżeń ubliżających 

lub rasistowskich, ale dotyczyły   
bezstronności i reprezentacyjnej natury sądu przysięgłych; innymi słowy, prawnik 

wygłosił stanowisko o charakterze ogólnym o organizacji sądów karnych. Uwagi te, 

pomimo, że mogły stanowić przestępstwo, niemniej jednak były wartościową opinią 

opartą na faktycznych przesłankach i stanowiły część obrony klienta adwokata. W 

szczególności, Trybunał uznał, że stwierdzenie odpowiedzialności za zniesławienie nie 

było konieczne w społeczeństwie demokratycznym, mając na uwadze okoliczności 

sprawy. 
 

Notariusze 
 
Ana Ioniță przeciwko Rumunii 
 
21 marca 2017 r.  
Skarżąca była notariuszem publicznym, a ze względu na jej autorytet zawodowy 
otrzymała różne sankcje dyscyplinarne za inter alia skrytykowanie w telewizji Związku 

Narodowego Rumuńskich Notariuszy Publicznych oraz Izby Notarialnej Bacău, której była 

członkiem. Skarżąca zarzuciła, że doszło do naruszenia jej wolności słowa. 

Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa). 

Uznał, że sądy rumuńskie znalazły równowagę pomiędzy sprzecznymi interesami, w 

świetle prawa krajowego, i doszły do wniosku, że skarżąca przekroczyła dopuszczalny 

zakaz prawa do krytyki, a wymierzając jej sankcję władze krajowe nie wyszły poza 

przysługujący im margines swobody. 
 

Politycy 
 
Keller przeciwko Węgrom 
 
4 kwietnia 2006 (decyzja w sprawie dopuszczalności)  
Sprawa dotyczyła skazania skarżącego - Parlamentarzysty, za oskarżenie ministra o 

zaniedbywanie obowiązków z powodu lojalności wobec swojego ojca. W czasie sesji 

parlamentarnej, podczas przesłuchania premiera, skarżący zarzucił, że zaniechanie 

śledztwa w sprawie kwestii natury bezpieczeństwa narodowego, mianowicie praktyk 

ekstremalnie prawicowych ugrupowań, mogło wynikać z faktu, że ojciec 

odpowiedzialnego ministra był członkiem ekstremalnie prawicowego ruchu odnoszącego 

się do nazizmu. 

Trybunał uznał skargę za oczywiście nieuzasadnioną, uznając, że ingerencja w 

korzystanie przez skarżącego z jego prawo do wolności słowa mogła być zasadnie 

odebrana przez władze węgierskie jako konieczna w demokratycznym społeczeństwie w 

celu ochrony dobrego imienia i praw innych osób. Powołał się w szczególności na fakt, że 

ochrona dobrego imienia innych osób przewidziana artykułem 10 § 2 Konwencji 

rozciągała się również na polityków, a fortiori do sytuacji, w których polityk został 

skrytykowany przez innego, głównie gdy ta krytyka została wygłoszona na 

uprzywilejowanym forum Parlamentu. Jednakże skarżący nie ograniczył się do 

atakowania swojego przeciwnika w parlamencie. Tożsamość celu ataków skarżącego stała 

się jeszcze bardziej widoczna po tej sytuacji, o czym stanowi jego wystąpienie w audycji 

telewizyjnej. Tego rodzaju publiczne insynuacje nie cieszyły się już korzystaniem z 

przywileju debaty parlamentarnej. Ponadto skarżący został wcześniej pozwany do sądu 

cywilnego (nie do sądu karnego) i nakazano mu opublikowanie sprostowania w prasie 

oraz zapłatę odszkodowania w wysokości nie mniejszej niż podwójna miesięczna pensja, 

do której był wówczas uprawniony. Trybunał nie uznał powyższych sankcji za nadmierne 

w okolicznościach niniejszej sprawy. 
 
Zob. również: 
 
de Lesquen du Plessis-Casso v. France (nr 2) 
 
30 stycznia 2014 r. 
 

 

21 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-172476
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=002-3404
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-140262


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

Kurski przeciwko Polsce 
 
5 lipca 2016 r. 
 
Sprawy w toku   
Makraduli przeciwko „byłej Jugosławiańskiej Republice Macedonii” (nr 

64659/11 i 24133/13)  
19 lipca 2018 r.2 
 

Osoby prywatne 
 
Kanellopoulou przeciwko Grecji 
 
11 października 2007 r. 

Skarżąca w niniejszej sprawie sformułowała zarzut, inter alia, dotyczący skazania jej  za 
zniesławienie chirurga plastycznego, którego rzekomo dopuściła się w swojej wypowiedzi 
do prasy o „okropnym zniekształceniu jej ciała” w wyniku operacji plastycznych, w tym 

mammoplastyki i mastektomii, po których zostały jej poważne nastepstwa.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że ograniczenie prawa skarżącej do wolności słowa było nieproporcjonalne do 

osiągnięcia prawnie uzasadnionego celu. Publikacja zakwestionowanych artykułów mogła 

w rzeczy samej wywołać niekorzystny skutek na zawodowym wizerunku lekarza, ale 

interes w ochronie jego reputacji nie był wystarczający do uzasadnienia orzeczenia 

pozbawiającego skarżącą wolności, podczas gdy sprawa o odszkodowanie nadal była w 

toku. Ponadto twierdzenia skarżącej nie świadczyły o złej wierze z jej strony. Mając 

powyższe na uwadze, istotnym było, aby intencje skarżącej nie uległy przemieszaniu z 

poszukiwaniem sensacji przez prasę, która widziała swój interes w sprawie, głównie ze 

względu na fakt, że lekarz był powszechnie znany. Wygląda na to, że właśnie tego typu 

sytuacja miała miejsce przed sądami greckimi, które nie podołały wyzwaniu, aby umieścić 

uwagi skarżącej w konkretnym kontekście sprawy lub by właściwie uwzględnić zawód 

skarżącej, gdy wygłaszała tę opinię. 
 
Tešić przeciwko Serbii 
 
11 lutego 2014 r. 

W 2006 r. skarżąca - emerytka cierpiąca na różne schorzenia została uznana za winną 

zniesławienia swojego adwokata. W lipcu 2009 r. Sąd Miejski wydał tytuł egzekucyjny, na 

podstawie którego każdego miesiąca dwie trzecie emerytury skarżącej podlegało zajęciu 
na konto bankowe adwokata, dopóki przyznana mu kwota nie została spłacona w całości. 

Skarżąca sformułowała zarzut na wyrok o zniesławienie wydany w trakcie sprawy 

cywilnej oraz na sposób egzekucji nakazu spłaty odszkodowania. Twierdziła w 

szczególności, że tytuł egzekucyjny przysporzył jej ogromnych finansowych trudności.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że wprawdzie zaskarżone środki były przewidziane prawem, a zostały 

zastosowane w uzasadnionym prawnie celu, mianowicie ochrony dobrego imienia innej 

osoby, ingerencja w prawo do wolności słowa skarżącej nie była niezbędna w 

demokratycznym społeczeństwie. Trybunał zauważył w szczególności, że nie można 

stwierdzić, że wypowiedź skarżącej odnośnie do jej byłego adwokata to po prostu 

nieuzasadniony osobisty atak. Z czasem jednak policja wyraźnie zobaczyła pewną 

wartość  tych oskarżeń. Ponadto, Rząd Serbii stwierdził, że dyskusja o formie 

prowadzenia działalności przez praktykującego prawnika sama w sobie nie przyczyniała 

się interesowi społecznemu, co jest dyskusyjne, szczególnie mając na uwadze rolę 

prawników w funkcjonowaniu wymiaru sprawiedliwości. 
 
 
 
 
 
 
 

 

22 

                                                                 
2
 To orzeczenie stanie się ostateczne  w warunkach określonych w art. 44 § 2 (wyroki ostateczne) Europejskiej Konwencji 

Praw Człowieka    

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-164462
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-155144
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-155144
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-155144
http://hudoc.echr.coe.int/fre?i=003-2143987-2281798
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=002-9280


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

Urzędnicy 
 
Poyraz przeciwko Turcji 
 
7 grudnia 2010 r.  
Niniejsza sprawa dotyczyła wyroku w cywilnym procesie o zniesławienie przeciwko 

skarżącemu , który, będąc głównym inspektorem Ministerstwa Sprawiedliwości, 
przedstawił raport, którego treść wyciekła do prasy, zawierający zarzuty dotyczące braku 

przestrzegania etyki zawodowej przez starszego sędziego. Skarżący zarzucił w 

szczególności, że wyrok przeciwko niemu stanowił nieuzasadnioną i nieproporcjonalną 

ingerencję w jego prawa do wolności słowa. 

Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

stwierdzając, że ingerencja w prawo do wolności słowa skarżącego była niezbędna w 

demokratycznym społeczeństwa, a zastosowane środki nie były nieproporcjonalne w 

stosunku do osiągnięcia zamierzonego celu, mianowicie ochrony dobrego imienia  lub 

praw innych osób. Trybunał stwierdził w szczególności, że osoby, na których spoczywają 

obowiązki publiczne, cieszące się uprzywilejowaną pozycją w kontekście dostępu do 

mediów, musiały okazywać powściągliwość, by nie dopuszczać do sytuacji nierówności, 

wówczas gdy publicznie wygłaszali twierdzenia dotyczące zwykłych obywateli, których 

dostęp do mediów był znacznie bardziej ograniczony. Ponadto, od urzędników 

oczekiwano zwiększonej czujności, gdy przeprowadzali dochodzenie z użyciem informacji 

objętych klauzulą poufności, wykorzystywanej do zapewnienia pewności wymiaru 

sprawiedliwości. 
 

Nauczyciele i wykładowcy uniwersyteccy 
 
Boldea przeciwko Rumunii 
 
15 lutego 2007 r.  
Skarżący był wykładowcą uniwersyteckim. W trakcie spotkania rady pedagogicznej w 

jego dziale, które zwołano ze względu na ogólne poruszenie wywołane publikacją wydaną 

przez ten dział, dziekan wydziału poruszył temat rzekomego plagiatu publikacji naukowej. 

Skarżący był jedynym uczestnikiem, który twierdził, że publikacje dwóch autorów bez 

wątpienia były plagiatem. Autorzy tychże publikacji zażądali wszczęcia postępowania o 

zniesławienie, w wyniku którego wobec skarżącego orzeczono zapłatę kary 

administracyjnej. Skarżący stale twierdził, że kara wymierzona za zniesławienie naruszyła 
jego prawa do wolności słowa.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że władze krajowe nie oparły swojej decyzji na właściwych i wystarczających 

przesłankach uzasadniających nakazanie skarżącemuzapłaty kary administracyjnej oraz 

kosztów poniesionych przez powodów, oraz że kara wymierzona wobec niego nie 

realizowała żadnych naglących potrzeb społecznych. Trybunał zauważył w szczególności, 

że zarzuty skarżącego były poważne w zakresie, w jakim oskarżył dwóch kolegów o 

plagiat, ale miał ku temu faktyczne powody. Ponadto, zakwestionowane zeznania nie 

dotyczyły aspektów życia prywatnego jego kolegów, ale zachowania związanego z 

wykonywanym przez nich zawodem. 
 
Sorguç przeciwko Turcji 
 
23 czerwca 2009 r. 

Sprawa dotyczyła przyznanego odszkodowania od skarżącego - profesora 
uniwersyteckiego za rzekome oczernianie kolegi w jednym z pism akademickich, w 

którym skrytykował procedury rekrutacji i promocji asystentów wykładowców. Ten drugi 

wniósł powództwo cywilnego o odszkodowanie od  skarżącego, twierdząc że pewne 

komentarze zaprezentowane w tym piśmie stanowiły atak na jego dobre imię. Skarżący 

sformułował zarzut na orzeczenie sądów krajowych, uznającego go za winnego 

zniesławienia.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznawszy, że władze tureckie nie wyważyły istotnych interesów. W szczególności, bez 

odwoływania się do argumentów skarżącego, sądy krajowe doszły do wniosku, że 

zaskarżone twierdzenia stanowiły atak na reputację powoda. Jednakże dalej nie wyjaśniły 

dlaczego 
 
 
 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-3363112-3766800
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-1922707-2027588
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-2771377-3044351


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

reputacja powoda, którego imię nie zostało wymienione w piśmie, przeważyła nad 

prawem skarżącego do wolności słowa. W tym wyroku Trybunał również podkreślił istotę 

wolności akademickiej oraz w szczególności wolności kadry akademickiej do wolnego 

wyrażania swojego zdania o instytucji lub systemie, w którym pracują, a także wolność 

dzielenia się wiedzą i prawdą bez ograniczeń. 
 
Mustafa Erdoğan i Inni przeciwko Turcji 
 
27 maja 2014 r. 

Sprawa dotyczyła skargi złożonej przez profesora prawa, redaktora i wydawcy na to, że 

sądy tureckie nakazały im zapłatę odszkodowania trzem sędziom Trybunału 

Konstytucyjnego za ich obrazę w artykule prasowym o decyzji, jaką powzięli o 

rozwiązaniu partii politycznej. Artykuł został opublikowany w kwartalniku prawniczym w 
2001 r. Skarżący zarzucili, że decyzja sądów krajowych wydana na ich niekorzyść 

stanowiła naruszenie ich prawa do wolności słowa, w szczególności ze względu na fakt, że 

krytyka sędziów miała podstawy faktyczne, była zgodna z prawem i nie przekraczała 

granic dopuszczalnej krytyki sędziów w społeczeństwie demokratycznym.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

Stwierdził w szczególności, że członkowie wymiaru sprawiedliwości działający w 

charakterze urzędowym, powinni zaakceptować, że zakres dopuszczalnej krytyki wobec 

nich będzie większy niż w stosunku to zwykłych obywateli. Zarówno kontekst (złośliwa 

debata publiczna na temat orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego), w którym artykuł został 

napisany oraz wykorzystana forma (częściowo akademicki dziennik, nie popularna 

gazeta), nie zostały wystarczająco uwzględnione przez sądy krajowe w postępowaniu 

przeciwko skarżącym o zniesławienie.  Trybunał podkreślił wagę wolności akademickiej, a 

w szczególności, wolności środowisk akademickich do swobodnego wyrażania swojej 

opinii, nawet jeśli jest ona kontrowersyjna lub niepopularna w branży, w której się 

specjalizują. Odnośnie kontekstu artykułu, niektóre poczynione uwagi były ostre, 

jednakże stanowiły one wartościujący osąd, przedstawiony w ogólnym ujęciu, oparty na 

wystarczających faktycznych przesłankach. Nie należało ich postrzegać w charakterze 

nieuzasadnionego personalnego ataku na trzech sędziów. Zgodnie z tym, Trybunał ustalił, 

że przytoczone powody, mianowicie prawo sędziów do ochrony przed atakami 

personalnymi, nie były wystarczające do usprawiedliwienia ingerencji w prawo skarżących 

do wyrażenia krytyki w temacie powszechnego interesu, ani do udowodnienia, że 

ingerencja była niezbędna w społeczeństwie demokratycznym. 
 
Kharlamov przeciwko Rosji 
 
8 października 2015 r. 

Sprawa dotyczyła powództwa o zniesławienie wniesionego przeciwko skarżącemu - 

profesorowi uniwersyteckiemu przez jego pracodawcę Stanowy Uniwersytet Techniczny w 

Orel po tym, jak wyraził swoje zdanie, jakoby władze uniwersytetu nie mogły być 

uznawane za prawowite ze względu na wady w procedurze elekcyjnej. Skarżący zarzucił, 

że wszczęte przeciwko niemu postępowanie o zniesławienie, naruszyło jego prawo do 

wolności słowa.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

Uznał w szczególności , że sądy rosyjskie wydając orzeczenie na niekorzyść skarżącego, 

ewidentnie nie wzięły pod uwagę szczególnego charakteru relacji akademickich. W 

szczególności ochrona autorytetu lub dobrego imienia uniwersytetu na mocy Konwencji, 

nie może równać się ochronie przysługującej jednostce. Koncentrując swoją uwagę 

całkowicie na opisie wybranych władz uniwersyteckich, sądy rosyjskie nie znalazły 

odpowiedniej równowagi pomiędzy potrzebą ochrony dobrego imienia uniwersytetu a 

prawem skarżącego do wolności wyrażania swojej opinii o organizacji życia 

akademickiego. 
 
Zob. również ostanie: 
 
Aurelian Oprea przeciwko Rumunii 
 
19 stycznia 2016 r. 
 
Do Carmo de Portugal e Castro Câmara przeciwko Portugalii 
 
4 października 2016 r. 

http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-4772760-5809027
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5193340-6429082
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-160087
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-166928


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

Związki zawodowe 
 
Palomo Sánchez i Inni przeciwko Hiszpanii 
 
12 września 2011 r. (Wielka Izba)  
Sprawa dotyczyła zwolnienia grupy członków związku zawodowego po tym, jak związek 
opublikował w swoim newsletterze kreskówkę i artykuły odebrane jako obraźliwe dla 
dwóch innych pracowników i managera.  
Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

w związku z Artykułem 11 Konwencji (wolność zgromadzania się i stowarzyszania się) 

stwierdzając, że odwołanie skarżących nie stanowiło oczywiście nieproporcjonalnej ani 

nadmiernej sankcji, wymagającej od Państwa przyznania zadośćuczynienia przez 

anulowanie tych sankcji bądź zastąpienia ich bardziej łagodnym środkiem. Trybunał nie 

dostrzegł żadnych powodów do zakwestionowania wnioskowania sądów hiszpańskich, że 

kontekst newslettera był ofensywny i był w stanie zaszkodzić reputacji innych osób. 

Podkreślił, że należy dostrzec wyraźną różnicę pomiędzy krytyką a obrażaniem oraz że ta 

druga czynność może z reguły usprawiedliwiać wymierzanie sankcji. Zgodnie z tym, 

przesłanki przywołane sądy krajowe były zgodne z celem prawnym ochrony dobrego 

imienia osób przedstawionych w kreskówce i zakwestionowanych artykułów, a 

wnioskowanie, że skarżący przekroczyli zakres dopuszczalnej krytyki w relacjach 

zawodowych, nie może być postrzegane jako nieuzasadnione lub pozbawione rozsądnego 

uzasadnienia w faktach. 
 
Vellutini i Michel przeciwko Francji 
 
6 października 2011 r. 

Sprawa dotyczyła skazania za publiczne zniesławienie przewodniczących związku 
zawodowego za surową krytykę ich  pracodawcy burmistrza.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa) 

uznając, że ingerencja w prawo skarżących do ich wolności słowa będących  członkami 

związku zawodowego, nie była konieczna w demokratycznym społeczeństwie. Biorąc pod 

uwagę w szczególności, że jako przedstawiciele związku zawodowego skarżący byli 

niemniej jednak zobligowani do dopilnowania, aby ich uwagi nie wchodziły poza 

dopuszczalny zakres wolności słowa, w tym poprzez zwrócenie uwagi na interes ochrony 

dobrego imienia i praw innych osób, Trybunał zauważył, żeburmistrza można było 

zidentyfikować z ulotki, jednakże nie został on wymieniony w niej z nazwiska. Został 

skrytykowany w odniesieniu do pełnionych obowiązków, nie padły zaś żadne oskarżenia 

natury prywatnej. Trybunał podkreślił, że zakres dopuszczalnej krytyki był szerszy w 

przypadku polityka niż w przypadku osoby prywatnej. Politycy nieuchronnie i świadomie 

wystawiają siebie, swoje słowa i uczynki na szczególną uwagę zarówno dziennikarzy jak i 

szerokiej publiki, dlatego więc winni okazywać większy stopień tolerancji na krytykę. 
 

Prawo do ochrony dobrego imienia jako aspekt prawa do 

poszanowania życia prywatnego. 
 
 

Postacie historyczne 
 

Dzhugashvili przeciwko Rosji 
 
9 grudnia 2014 (decyzja w sprawie dopuszczalności) 

Sprawa dotyczyła opublikowanych w gazecie Novaya Gazeta artykułów o zastrzeleniu 

polskich jeńców wojennych w Katyniu w 1940 r. oraz przypisaniu radzieckim przywódcom 

roli, jaką podobno odegrali w tej tragedii. Skarżący, wnuk byłego sowieckiego przywódcy, 

Józefa Stalina, pozwał gazetę o zniesławienie swojego dziadka, lecz nie wygrał tej 

sprawy. Przed Trybunałem w szczególności zarzucił, że Sąd Rejonowy w Moskwie nie 

ochronił jego znanego przodka przez atakami na jego dobre imię. 
 
 
 
 

 

25 

http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-3663616-4162886
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-3699054-4211863
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-4982430-6109977


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

Trybunał uznał skargę za oczywiście nieuzasadnioną i na tym gruncie niedopuszczalną, 

uznając, że sądy krajowe odnalazły odpowiednią równowagę pomiędzy prawem 

skarżącego do prywatności a dziennikarską wolnością słowa. Potwierdziwszy zasadę, że 

publikacje dotyczące dobrego imienia zmarłych członków rodziny danej osoby mogą, w 

niektórych przypadkach, odbić się na jej życiu prywatnym i tożsamości i w związku z tym 

wchodzą w zakres ochrony Artykułu 8 (prawo do poszanowania życia prywatnego) 

Konwencji, Trybunał rozróżnił jednakże zniesławienie osoby prywatnej, którego dobre 

imię wchodzi w zakres ochrony Artykułu 8 od uzasadnionej krytyki osób publicznych, 

które wystawiają siebie na publiczną kontrolę. W niniejszej sprawie uznał w 

szczególności, że artykuły w Novaya Gazeta dotyczyły wydarzeń o dużym historycznym 

znaczeniu i zarówno to wydarzenie jak osoby w nie zamieszane, jak np. dziadek 

skarżącego, nieuchronnie pozostają otwarte na kontrolę opinii publicznej i krytykę. 

Stwierdził również, że sądy rosyjskie, mając na uwadze orzecznictwo Trybunału, 

ostrożnie odnalazły równowagę pomiędzy rywalizującymi interesami dziennikarskiej 

wolności słowa a prawem skarżącego do poszanowania jego życia prywatnego oraz jego 

dziadka. 
 

Zatrzymani i aresztowani 
 

White przeciwko Szwecji 
 
19 września 2006 r. 

Skarżący - osoba dobrze znana, której domniemane nielegalne działaniaznajdowały się w 
centrum uwagi mediów - sformułował zarzut, że sądy nie zapewniły należytej ochrony 

jego nazwiska i dobrego imienia ze względu na publikacje dwóch największych 

szwedzkich gazet, serii artykułów oskarżających skarżącego o popełnienie wielu 

przestępstw, m.in. zabójstwo szwedzkiego premiera przed dziesięcioma laty. 

Trybunał orzekł, że nie doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego). Zauważył w szczególności, że gazety w serii artykułów 

starały się zaprezentować relację z szeregu tych zarzutów w sposób jak najbardziej 

wyważony oraz, że dziennikarze działali w dobrej wierze. Stwierdził również, że sądy 

szwedzkie dokonały uważnej oceny sprawy i zbalansowały sprzeczne interesy. W 

niniejszej sprawie, Trybunał stwierdził, że sądy krajowe były zasadnie  stwierdziły, że 

interes publiczny w publikowaniu zakwestionowanych informacji stoi ponad prawem 

skarżącego do ochrony jego dobrego imienia. Dlatego po stronie Państwa szwedzkiego 

nie doszło do zaniechania przyznania należytej ochrony prawom skarżącego. 

        A.przeciwko Norwegii (nr 28070/06) 
 
9 kwietnia 2009 r.  
Sprawa dotyczyła skargi skarżącego na niekorzystny wynik pozwu, który wniósł 

przeciwko gazecie po opublikowaniu w niej informacji ze wstępnego etapu dochodzenia w 

sprawie gwałtu i zabójstwa dwóch młodych dziewcząt (tak zwana sprawa Baneheia) w 

2000 r., które mu przypisano. Skarżący został przesłuchany w sprawie zabójstwa, a 

następnie po 10 godzinach zwolniony; dwaj inni mężczyźni zostali następnie skazani w tej 
sprawie. 

Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji (wolność słowa) 

uznawszy, że sądy norweskie nie znalazły odpowiedniej równowagi pomiędzy prawem 

gazety do wolności słowa  oraz prawem skarżącego do poszanowania jego życia 

prywatnego. Trybunał rozważył w szczególności, że raport prasowy przekazał błędną 

informację, że pewne fakty wskazywały na skarżącego jako podejrzanego. Nie podlegało 

dyskusji, że prasa miała prawo do przekazywania informacji publicznie, a społeczeństwo 

ma prawo do otrzymywania takich informacji, jednakże to myślenie nie uzasadnia 

oszczerczych zarzutów przeciwko skarżącemu oraz krzywdy, jaka w ich wyniku go 

spotkała. W rzeczy samej, skarżący był prześladowany przez dziennikarzy w celu 

uzyskania jego zdjęć i wywiadów, a w szczególności w tym okresie życia, gdy był 

poddawany rehabilitacji i reintegracji ze społeczeństwem. W konsekwencji  
 
 
 

 

26 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-76894


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

publikacji dziennikarskich, uznał siebie za niezdolnego do kontynuowania pracy, musiał 

opuścić swój dom i został wykluczony ze społeczeństwa. Dlatego zakwestionowane 

publikacje istotnie zaszkodziły dobremu imieniu i honorowi skarżącego, były wyjątkowo 

krzywdzące dla jego integralności psychicznej i moralnej oraz jego życia prywatnego. 
 

Osoby prywatne 
 
Sanchez Cardenas przeciwko Norwegii 
 
4 października 2007 r. 

W 1995 r. skarżący odseparował swoich dwóch synów od matki. W czerwcu 1997 r. 

powstał spór dotyczący prawa do opieki nad dziećmi, w wyniku zarzutów matki złożonych 

na policję, w których oskarżała skarżącego o molestowanie seksualne jednego z dzieci. 

Śledztwo mające na celu wyjaśnienie tych zarzutów zostało umorzone w 1998 r. 
Skarżący sformułował zarzut na niesprawiedliwość wyroku do Najwyższego Trybunału w 

2002 r. ze względu na odebranie mu prawa do opieki nad dzieckiem, wskazując w 

szczególności na fragment treści wyroku świadczący o uznaniu prawdziwości zarzutu 

molestowania przez niego jego syna. Następnie podniósł, że mając etykietę dewianta, 

cierpiał na napady lęku i depresję, co zostało potwierdzone raportem medycznym.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego), uznając że zaskarżony fragment wyroku Wysokiego 

Sądu nie był wystarczająco usprawiedliwiony w niniejszych okolicznościach oraz był 

nieproporcjonalny do zamierzonych celów. W szczególności nie było oczywiste, dlaczego 

Wysoki Sąd wspomniał, że molestowanie miało miejsce, przez co sam potwierdził 

podejrzenie, że skarżący dopuścił się poważnego przestępstwa, ale zdecydował, że nie 

będzie dalej drążyć tej kwestii. W opinii Trybunału, sąd powinien albo w pełni zbadać 

kwestię molestowania seksualnego (np. poprzez zbadanie dowodów i dojście do 

uzasadnionych wniosków) lub zaniechać jej badania. Takie autorytatyywne orzeczenie 

sądowe dotyczące jego zachowania doprowadziło do stygmatyzacji skarżącego, 

pozostawiły znaczny uszczerbek na jego honorze i dobrym imieniu oraz zaszkodziły jego 

życiu prywatnemu i rodzinnemu. 
 
Polanco Torres i Movilla Polanco przeciwko Hiszpanii 
 
21 września 2010 r. 

Skarżącymi byli odpowiednio żona i córka emerytowanego sędziego, który zmarł w 1998 

r. Sprawa dotyczyła artykułu opublikowanego w dzienniku krajowym El Mundo w 1994 r., 

w którym zarzucono pierwszej skarżącej na podstawie uwag byłego księgowego udział w 

manipulacjach wewnątrz przedsiębiorstwa. Skarżące zarzuciły, że wyrok sądów 

hiszpańskich na korzyść El Mundo naruszył ich honor i dobre imię.  

Trybunał stwierdził, że nie doszło do naruszenia Artykułu 8 (prawo do poszanowania 

życia prywatnego) Konwencji, uznając, że Trybunał Konstytucyjny w Hiszpanii podał 

wystarczającą ilość powodów do stwierdzenia, że prawo gazety państwowej do 

przekazywania informacji ma większą wartość niż prawo skarżącego do ochrony jego 

dobrego imienia oraz, zgodnie z tym, nie było podstaw, aby wnioskować, w sytuacji 

równoważenia konkurujacych interesów, że Trybunał Konstytucyjny przekroczył margines 

swobody. Trybunał zaobserwował w szczególności, że zaskarżony artykuł zawierał cechy 

neutralnego pisma, zawierającego z jednego strony twierdzenia byłego księgowego, a z 

drugiej zaś zaprzeczenia żony sędziego. Dodatkowo, publikacja artykułu nie mogla zostać 

wstrzymana tylko z tego powodu,  że osoby, których dotyczył zaprzeczały zarzutom w 

nim zawartym. Ponadto, uzasadnione było że dziennikarz polegał na źródłach, którymi 

dysponował oraz podjął wystarczające środki do zweryfikowania zarzutów 

zamieszczonych w swoim artykule. 
 
Mikolajová przeciwko Słowacji 
 
18 stycznia 2011 r. 

W 2000 r. mąż skarżącej złożył na policji skargę, że pobiła go i zraniła. Sprawa została 

jednak niedługo umorzona, ponieważ nie zgodził się na wszczęcie postępowania karnego 

przeciwko swojej żonie. Skarżąca wniosła skargę na decyzję policji, w której stwierdzili, 

że wprawdzie śledztwo wykazało, że dopuściła się ona przestępstwa, postępowanie karne 

nie zostanie wszczęte, ponieważ ofiara nie wyraziła na to zgody. 
 
 

 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=002-2467
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-3265137-3641600
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=002-642


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

Dowiedziała się o niejpółtora roku później, gdy firma ubezpieczeniowa zwróciła się do niej 
z żądaniem zwrotu kosztów leczenia medycznego jej męża powstałych w wyniku ran, 

które mu zadała.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego) uznawszy, że sądy słowackie nie znalazły odpowiedniej 

równowagi pomiędzy prawami przysługującymi skarżącej na mocy art. 8 oraz innymi 

interesami, na których oparł się Rząd dla usprawiedliwienia warunków podjęcia przez 

policję takiej decyzji i jej ujawnienia osobom trzecim. Trybunał zaobserwował w 

szczególności, że decyzja policyjna została sformułowana jako wypowiedź odnośnie do 

faktów, dlatego wskazywała, że policja uznała skarżącą za winną zarzucanego jej czynu. 

Pomimo faktu, że nigdy nie została oskarżona o popełnienie przestępstwa, skarżąca 

niemniej jednak została umieszczona w bazie jako przestępca prawdopodobnie na czas 

nieokreślony, co musiało negatywnie wpłynąć na jej dobre imię. Ponadto, Trybunał nie 

musiał, ale odnotował brak gwarancji proceduralnych odnośnie do braku możliwości 

przysługujących skarżącej do żądania wycofania zarzutów lub wyjaśnienia zaskarżonej 

decyzji policji. 
 
Ageyevy przeciwko Rosji 
 
18 kwietnia 2013 r. 

W 2008 r. skarżący - małżeństwo, adoptowali dwoje małych dzieci (chłopca i 

dziewczynkę). W wyniku zdarzenia w marcu 2009 r., w którym chłopiec mocno poparzył 
się w domu i został zabrany do szpitala na leczenie, władze odebrały dzieci rodzicom, ze 

względu na zaistniałe podejrzenie maltretowania. Matka zarzuciła w szczególności, że 

sądy rosyjskie nie ochroniły jej dobrego imienia w postępowaniu o zniesławienie, które 

wniosła w związku z informacjami medialnymi, w których była przedstawiana jako osoba, 

która dopuściła się złego traktowania swego syna.  
Trybunał stwierdził, że nastąpiło naruszenie Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego), ponieważ sądy rosyjskie nie ochroniły dobrego imienia 

matki w postępowaniu o zniesławienie przeciwko spółce medialnej, sądy nie przedstawiły 

w sposób przekonujący powodów, dla których większą wartość przyznano ochronie 

wolności słowa spółki medialnej niż prawu matki do poszanowania jej dobrego imienia 

oraz zagwarantowania prawa do domniemania niewinności W szczególności nieoczywiste 

było to, czy sądy krajowe w postępowaniu o zniesławienie przyznały jakąkolwiek wagę 

prawu do domniemania niewinności Nie przyjrzano się dokładniej, czy dziennikarze 

działali w dobrej wierze, ani czy  dostarczyli rzetelnych i dokładnych informacji zgodnie z 

etyką dziennikarską. Ponadto, pomimo że nic w aktach sprawy nie wskazywało, że 

dziennikarze nie działali w dobrej wierze, jednakże oczywiste jest, że nie podjęli oni 

niezbędnych środków celem przedstawienia wydarzenia w sposób obiektywny i ściśle 

zgodny z prawdą, a zamiast tego dążyli do wyolbrzymienia lub uproszczenia 

rzeczywistości stojącej u podłoża zdarzeń. 
 
Popovski przeciwko „byłej Jugosławiańskiej Republice Macedonii” 
 
31 października 2013 r. 

Sprawa dotyczyła artykułu opublikowanym w dzienniku krajowym, sugerującym, że 
skarżący ukradł traktor oraz następujących po tym postępowaniach o zniesławienie. 

Skarżący zarzucił w szczególności, że poprzez zaniechanie zapewnienia podczas rozprawy 

obecności osób, które jak twierdził, dopuściły się zniesławienia go, sądy krajowe nie 

ochroniły jego dobrego imienia, które doznało znacznego uszczerbku ze względu na 

zaskarżony artykuł.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego) uznając, że sposób, w jaki w niniejszej sprawie 

implementowano rozwiązania prawa karnego był wadliwy w zakresie, w którym Państwo 

pozwane nie wypełniło swojego pozytywnego obowiązku wynikającego z Artykułu 8, aby 

zapewnić skuteczne poszanowanie życia prywatnego skarżącego, w szczególności jego 

prawo do poszanowania dobrego imienia. 
 
Putistin przeciwko Ukrainie 
 
21 listopada 2013 r. 

Sprawa dotyczyła artykułu napisanego na temat legendarnego „Meczu Śmierci” 
 
 
 
 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra-press/pages/search.aspx?i=003-4332349-5192495
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-127403
http://hudoc.echr.coe.int/fre?i=003-4575874-5531100


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

Pomiędzy piłkarzami ukraińskimi a członkami niemieckiego Luftwaffe w 1942 r. w 

Kijowie. Skarżący zarzucił, że artykuł zdyskredytował jego ojca, który zagrał w tym 

meczu, ponieważ zasugerowano w nim, że był kolaborantem. Twierdził, że odrzucając 

jego prośbę o skorygowanie artykułu, sądy ukraińskie nie ochroniły jego dobrego imienia 
ani jego rodziny.  
Trybunał przyjął, że nie doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego) uznawszy, że sądy ukraińskie znalazły odpowiednią 

równowagę pomiędzy prawem skarżącego do poszanowania jego życia prywatnego oraz 

prawem gazety i dziennikarzy do wolności słowa. Trybunał zaobserwował w 

szczególności, że od sądów można czasem wymagać ochrony dobrego imienia osób 

zmarłych. Dalej przyznał, że dobre imię zmarłego członka rodziny danej osoby, może 

mieć wpływ na życie prywatne tej osoby oraz jej tożsamość, dlatego podlega  ochronie z 

artykułu 8. Jednakże w tej sprawie wpływ publikacji na skarżącego był nieznaczny, 

ponieważ nie wspomniano w nim imienia jego ojca, nie padło również bezpośrednie 

oskarżenie, że jego ojciec był kolaborantem. 
 
Jelševar i Inni przeciwko Słowenii 
 
11 października 2014 r. (decyzja o dopuszczalności) 

Sprawa dotyczyła skargi czterech skarżących, którzy zarzucili, że ich dobre imię zostało 

nadszarpnięte publikacją książki przedstawiającej życie fikcyjnej postaci, której historia 
była inspirowana historią ich zmarłej matki. Zarzucili w szczególności, że Trybunał 

Konstytucyjny nie znalazł odpowiedniej równowagi pomiędzy ich prawem do 

poszanowania ich życia prywatnego i rodzinnego a prawem do wolności słowa, autora 

powieści.  
Trybunał uznał skargę za niedopuszczalną na mocy Artykułu 8 (prawo do poszanowania 

życia prywatnego) Konwencji, jako oczywiście nieuzasadnioną, ponieważ nie stwierdzono 

poważnego uszczerbku dobrego imienia skarżących w niniejszej sprawie. Uznał w 

szczególności, że podejście sądów słoweńskich - polegające na ocenie, czy historia mogła 

być przez przeciętnego czytelnika postrzegana jako prawdziwa czy obraźliwa - było 

rozsądne i zgodne z jego orzecznictwem. W związku z tym doszedł do wniosku, że 

znaleziono odpowiednią równowagę pomiędzy konkurującymi interesami w niniejszej 

sprawie, mianowicie prawem skarżących do poszanowania życia prywatnego i rodzinnego 

oraz prawem autora do wolności słowa. 
 
Sõro przeciwko Estonii 
 
3 września 2015 r.  
Sprawa dotyczyła skargi skarżącego, który zarzucił, że informacje o wykonywanym przez 
niego zawodzie w czasach Związku Radzieckiego jako kierowcy Komitetu Bezpieczeństwa 
Państwowego ZSRR (KGB) zostały opublikowane w estońskiej gazecie państwowej w 
2004 r.  
Trybunał orzekł, że doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego życia). Zaobserwował w szczególności, że publikacja 

informacji o zatrudnieniu skarżącego jako kierowcy KGB miała wpływ na jego dobre imię i 

w związku z tym stanowi ingerencję w jego prawo do poszanowania jego życia 

prywatnego. Ingerencja - w oparciu o Ustawę o jawności  była zgodna z prawem i dążyła 

do zgodnego z prawem celu  w  rozumieniu Artykułu 8, mianowicie ochrony 

bezpieczeństwa państwowego i publicznego, ochronie porządku i ochronie praw i wolności 

innych osób. Trybunał jednakże stwierdził, że w sprawie skarżącego wykorzystane środki 

były nieproporcjonalne do zamierzonego celu. Mając to na uwadze, zauważył w 

szczególności, że na mocy właściwych przepisów krajowych, informacje o wszystkich 

pracownikach byłych służb bezpieczeństwa - włączając kierowców, jak w sprawie 

skarżącego - były publikowane, bez względu na szczególne funkcje, jakie wykonywali. W 

niniejszej sprawie, pomimo, że z treści Ustawy o jawności nie wynikały żadne 

ograniczenia dotyczące zatrudnienia skarżącego, zgodnie z jego wnioskami, był 

wyszydzany przez swoich kolegów i zmuszony do odejścia z pracy. Nawet jeśli takie 

skutki nie były przewidziane Ustawą, niemniej jednak świadczy to o powadze ingerencji w 

prawo skarżącego do poszanowania jego życia prywatnego. 
 
 
 

 

29 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/fra-press/pages/search.aspx?i=003-4720778-5733595
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5160406-6379504


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

Specjaliści 
 
Biznesmeni 
 

Pipi przeciwko Turcji  
12 maja 2009 r. (decyzja w sprawie dopuszczalności) 

Skarżący w niniejszej sprawie - biznesmen, zaskarżył artykuł prasowy oraz program 

telewizyjny, które zaszkodziły jego dobremu imieniu. Zarzucił w szczególności, że 

przekazywanie tych informacji w sposób nieuzasadniony ingerowało w jego prawo do 

poszanowania życia prywatnego, głównie w przypadku komentarzy, które nie 
odzwierciedlały rzeczywistości i nie prezentowały żadnej wartości dla opinii publicznej. 

Trybunał uznał skargę za oczywiście nieuzasadnioną i na tym gruncie niedopuszczalną. 

Odnośnie do zaskarżonego artykułu i programu zaobserwował w szczególności, że 

przekazywały stos spekulacji opartych o pewne zdarzenie sądowe, zaprezentowane pod 

postacią plotki, typowej dla mediów, których dotyczy ta sprawa, ale informacje te nie 

dotyczyły wyłącznie szczegółów życia osobistego skarżącego i nie wynikały z 

nietolerowanego i stałego wtargnięcia w nie. Taka informacja nie mogła dlatego stanowić, 

dla życia prywatnego skarżącego, na tyle poważnej ingerencji, że jego integralność 

personalna została zrujnowana, a tylko jego dobre imię zostało naruszone. Badając 

stanowisko przyjęte przez sądy tureckie w tym zakresie, Trybunał uznał, że nic nie 

wskazywało, że wykroczyły poza swój margines swobody, gdy ważyły prawo skarżącego 

do poszanowania życia prywatnego, w znaczeniu Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego i rodzinnego), znajdując równowagę zkonkurującymi 

interesami mediów w tej sprawie, w świetle Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa). 
 
Lekarze i pracownicy opieki zdrowotnej 
 

Fürst-Pfeifer przeciwko Austrii 
 
17 maja 2016 r. 

Skarżący - psychiatra, zarzucił, że sądy austriackie nie ochroniły jego dobrego imienia 
przed zniesławiającymi zarzutami w artykule w gazecie, gdzie stwierdzono w 
szczególności, że cierpiał na problemy psychiczne, takie jak wahania nastroju i ataki 

paniki, ale pracował jako biegły sądowy przez wiele lat.  
Trybunał orzekł, że nie doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego życia), uznając, że sądy austriackie znalazły 

odpowiednią równowagę pomiędzy rywalizującymi interesami w niniejszej sprawie. 
 
Dziennikarze 
 

Pfeifer przeciwko Austrii 
 
15 listopada 2007 r.  
Redaktor naczelny oficjalnego pisma społeczności wiedeńskich Żydów, skarżący, 

opublikował komentarz ostrymi słowami krytykujący profesora, który napisał artykuł 

oskarżający Żydów o wypowiedzenie wojny Niemcom w 1933 r. i trywializował zbrodnie 

reżimu nazistowskiego. Przeciwko profesorowi wszczęto postępowanie, który jednak 

popełnił samobójstwo niedługo przed wyznaczoną datą procesu. Skarżący zarzucił, że 

sądy austriackie nie ochroniły jego dobrego imienia przed oszczerczymi twierdzeniami 
redaktora naczelnego innego magazynu, który stwierdził w szczególności, że skarżący i 

inni prześladowali profesora do jego śmierci.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego), ponieważ nie wykazano przekonująco, czy powody 

przedstawione przez sądy austriackie dla ochrony wolności słowa przeważyły prawo 

skarżącego do ochrony jego reputacji. Zaobserwował w szczególności, że nawet w 

kontekście debaty publicznej, dobre imię osoby stanowiło część jej integralności osobistej 

i psychicznej, więc wchodzi w zakres jej „życia prywatnego”. Sądy krajowe uznały 

zaskarżone twierdzenie za wartościujący osąd oparty na wystarczających podstawach 

faktycznych, aby nie zostać uznanym za oszczerstwo. Trybunał nie został przekonany tą 
 
 
 

 

30 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=002-1533
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-162864
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-2168095-2304628


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

oceną, ponieważ twierdzenie wyraźnie wskazywało na związek przyczynowy pomiędzy 

działaniami skarżącego a samobójstwem profesora. Związek ten nie był kwestią 

spekulacji, ale faktem możliwym do udowodnienia, ale żadne dowody na poparcie tego 

faktu nie zostały przedstawione. Co więcej, prawdą było, że nawet opiniom, które 

zszokowały lub obraziły przysługiwało prawo do wolności słowa, jednak w tej sprawie 

opinie przekroczyły dopuszczalny limit, np. oskarżając skarżącego o czyny równoznaczne 

z zachowaniem kryminalnym zarzuciwszy, że ostatecznie to on popchnął profesora do 

samobójstwa. 
 
Sipoş przeciwko Rumunii 
 
3 maja 2011 r. 

Sprawa dotyczyła komunikatu prasowego opublikowanego przez zarząd rumuńskiego 
państwowego kanału telewizyjnego po odsunięciu skarżącej od prowadzenia programu, 

który sama wyprodukowała. Twierdziła, że komunikat prasowy naruszył jej prawa do 
dobrego imienia i powinien zostać potępiony przez sądy rumuńskie.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego) uznawszy, że stwierdzenia zaskarżone przez skarżącą 

przekroczyły dopuszczalny limit, a sądy rumuńskie nie znalazły odpowiedniej równowagi 

pomiędzy ochroną jej dobrego imienia a wolnością słowa chronionej artykułem 10 

Konwencji. 
 
Sprawy w toku   
Khadija Ismayilova przeciwko Azerbejdżanowi (nr 35283/14) 
 
Skarga została zakomunikowana Rządowi Azerbejdżanu dnia 7 stycznia 2016 r. 
 
Sędziowie 
 

Özpınar przeciwko Turcji 
 
19 października 2010 r. 

Skarżąca została odsunięta od swojej funkcji sędziowskiej decyzją Krajowej Rady 

Sądownictwa w wyniku śledztwa dyscyplinarnego dotyczącego, między innymi, jej 

rzekomych zażyłych relacji z kilkoma mężczyznami, jej wyglądu oraz powtarzającymi się 

spóźnieniami do pracy. Skarżąca zarzuciła w szczególności, że została odwołana ze 
względu na plotki i pomówienia, krzywdzące dla jej honoru i dobrego imienia.  
Trybunał zaobserwował , że decyzja o odwołaniu skarżącej ze sprawowanych funkcji była 

bezpośrednio związana z jej zachowaniem, zarówno zawodowym jak i prywatnym. 

Ponadto, jej dobre imię zostało nadszarpnięte. Dlatego wystąpiła ingerencja w jej prawo 

do poszanowania jej życia prywatnego, co, można powiedzieć, zmierzało do zrealizowania 

uzasadnionego prawnie celu, w związku z obowiązkiem sędziego do okazywania 

powściągliwości w celu ochrony swojej niezależności i autorytetu podejmowanych decyzji. 

Stwierdzając, że w niniejszej sprawie ingerencja w życie prywatne skarżącej nie była 

proporcjonalna do osiągnięcia prawnie uzasadnionego celu, Trybunał przyjął, że doszło do 

naruszenia Artykułu 8 Konwencji (prawo do poszanowania życia prywatnego). 

Wprawdzie Trybunał zauważył, że zobowiązania etyczne sędziów mogą wpływać na ich 

życie prywatne, gdy ich zachowanie urąga wizerunkowi lub dobremu imieniu 

sądownictwa. Niemniej jednak skarżąca pozostawała osobą prywatną uprawnioną do 

ochrony na mocy Artykułu 8 i, nawet jeśli pewne aspekty jej zachowania mogły stanowić 

powód do jej odsunięcia, śledztwo nie dostarczyło dowodów na poparcie tych oskarżeń, a 

pod uwagę wzięto kilka zachowań, które nie miały żadnego związku z wykonywanymi 

przez nią obowiązkami służbowymi. 
 
Oleksandr Volkov przeciwko Ukrainie 
 
9 stycznia 2013 r.  
Sprawa dotyczyła odwołania sędziego Sądu Najwyższego. Skarżący sformułował zarzut w 

szczególności na fakt, że jego odwołanie z funkcji sędziego stanowiło ingerencję w jego 

życie prywatne i zawodowe.  
Trybunał zaobserwował w szczególności, że odwołanie skarżącego ze stanowiska 

sędziego, szeroko wpłynęło na jego relacje z innymi osobami, wliczając w to relacje 

natury zawodowej. Podobnie, odegrało to wpływ na jego status („inner circle”) 
 
 
 

 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-3523500-3975887
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-160102
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-3308450-3696102
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng-press/pages/search.aspx?i=003-4215075-5004171


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

ponieważ utrata pracy bez wątpienia miała namacalne konsekwencje dla dobrobytu 

materialnego jego i jego rodziny Co więcej, powód odwołania skarżącego, mianowicie 

złamanie przysięgi sędziowskiej sugerowało, że jego zawodowe dobre imię zostało 

naruszone. W następstwie tego, odwołanie skarżącego stanowiło ingerencję w jego prawo 

do poszanowania życia prywatnego w znaczeniu Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego). W niniejszej sprawie, Trybunał przyjął, że doszło do 

naruszenia Artykułu 8 Konwencji (prawo do poszanowania życia prywatnego) uznając, 

że ingerencja w jego prawo do poszanowania życia prywatnego nie była zgodna z 

prawem krajowym, ponadto, obowiązujące prawo krajowe nie spełniało wymogów 

przewidywalności i zapewnienia odpowiedniej ochrony przeciwko arbitralności. 
 
Prawnicy 
 
Wegrzynowski i Smolczewski przeciwko Polsce 
 
16 lipca 2013 r. 

Sprawa dotyczyła skargi złożonej przez dwóch prawników, na artykuł w gazecie, który  
naruszył ich dobre imię – który polskie sądy we wcześniejszym postępowaniu o 

zniesławienie uznały za bazujący na niewystarczających informacjach, naruszający ich 
prawa – pozostał dostępny dla czytelników na stronie internetowej gazety.  
Trybunał orzekł, że nie doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego) odnośnie do drugiego skarżącego uznając, że sądy 

polskie znalazły odpowiednią równowagę pomiędzy prawem publicznym dostępu do 

informacji z jednej strony, a z drugiej prawem skarżącego do ochrony jego dobrego 

imienia. Uznał w szczególności, że całkowite usunięcie zakwestionowanego artykułu z 

archiwów gazety byłoby nieproporcjonalne; zarazem, skarżący nie wnosił o dołączenie do 

artykułu online odnośników do wyroku wydanego na jego korzyść. Trybunał dalej przyjął, 

że skarga drugiego skarżącego jest niedopuszczalna ponieważ nie złożył jej w 

wymaganym terminie sześciu miesięcy od wydania orzeczenia przez polskie sądy. 
 
Jankauskas przeciwko Litwie (nr 2) i Lekavičienė przeciwko Litwie 
 
27 czerwca 2017 r. 

Sprawy dotyczyły odmowy Litewskiej Izby Adwokackiej wpisania dwóch kandydatów na 

ich listę adwokatów. Skarżący w pierwszej sprawie został wykreślony z listy aplikantów 

adwokackich, gdy na jaw wyszły fakty, że przy wpisywaniu go na listę nie poinformował, 

że był wcześniej skazany. Skarżącej w drugiej sprawie odmówiono ponownego wpisania 

na listę praktykujących adwokatów, ze względu na fakt, że była wcześniej skazana za 
defraudację finansowanego z publicznych środków systemu pomocy prawnej. Dwaj 

skarżący zarzucili, że wydany wobec nich zakaz praktyki zawodu naruszył ich prawo do 

życia prywatnego.  
W obu sprawach Trybunał orzekł, że nie doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji 

(prawo do poszanowania życia prywatnego). Trybunał zbadał w szczególności wyłączenie 

skarżących z listy aplikantów adwokackich jako formę ingerencji w ich prawo do 

poszanowania życia prywatnego, która musiała wpłynąć na ich zawodowe dobre imię i 

relacje. Jednakże ustalenia władz krajowych - jakoby skarżący nie posiadali 

wystarczająco silnego charakteru moralnego - były zgodne z prawem krajowym i nie były 

nieuzasadnione w niniejszych okolicznościach. Ingerencja w życie prywatne skarżących 

była uzasadniona, jako podjęta w celu ochrony praw innych osób do dobrze i sprawie 

funkcjonującego systemu sprawiedliwości. 
 
Funkcjonariusze policji 
 

Kyriakides przeciwko Cyprowi i Taliadorou i Stylianou przeciwko Cyprowi 
 
16 października 2008 r.  
Skarżący byli emerytami cypryjskiej policji, gdzie zdobyli stopień starszego oficera. 

Sprawy dotyczyły anulowania przez Cypryjski Sąd Najwyższy odszkodowania za szkody 

wyrządzone ich integralności i dobremu imieniu w związku z oskarżeniem o tortury. 

Skarżący zostali odwołani ze sprawowania swoich funkcji w policji na mocy decyzji, 
 
 

 

32 

http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-4436982-5336511
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5767331-7330847
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=002-2327
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=002-2325


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

która została szeroko rozpowszechniona w prasie, a następnie zachowana w ich 
archiwach.  
W obu sprawach Trybunał orzekł, że doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji 

(prawo do poszanowania życia prywatnego). Do roli Trybunału nie należy interpretowanie 

przepisów konstytucyjnych, na mocy których skarżący dochodził odszkodowania za 

szkodę na ich integralności i dobrym imieniu, uznał jednak, że Cypryjski Sąd Najwyższy 

nie przedstawił adekwatnego wyjaśnienia do wycofania kompensaty za szkody moralne i 

stwierdził, że brak kompleksowej oceny odnośnie do kwestii dotykających praw 

skarżących na mocy Artykułu 8, był sprzeczny z akceptowalnym marginesem swobody. W 

związku z tym w niniejszej sprawie doszło do naruszenia obowiązków proceduralnych 

państwa. 
 
Nauczyciele i wykładowcy uniwersyteccy 
 

Ion Cârstea przeciwko Rumunii 
 
28 października 2014 r. 

Sprawa dotyczyła publikacji artykułu w lokalnej gazecie o skarżącym - profesorze 

uniwersyteckim, który opisywał szczegółowo wydarzenie dotyczące jego życia intymnego 

sprzed 19 lat oraz oskarżał o łapówkarstwo, szantażowanie, molestowanie nieletnich i 

dewiacje seksualne. Skarżący zarzucił, że sądy krajowe nie ochroniły jego dobrego 

imienia w następstwie publikacji artykułu i towarzyszących mu zdjęć. W jego opinii sądy 

zawiodły zwłaszcza przy ocenie jego skargi w zakresie zweryfikowania prawdziwości 
faktów zamieszczonych w artykule.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego) uznawszy, że sądy rumuńskie nie znalazły odpowiedniej 

równowagi pomiędzy prawem dziennikarza do wolności słowa oraz prawem skarżącego 

do poszanowania jego życia prywatnego. W szczególności, nie było  wątpliwości, że 

zaskarżony artykuł i towarzyszące mu zdjęcia poważnie zaszkodziły honorowi i dobremu 

imieniu skarżącemu oraz były krzywdzące dla jego integralności psychicznej i życia 

prywatnego. Trybunał nie był przekonany, czy sądy krajowe przywiązały wymaganą 

uwagę do kwestii, czy artykuł przyczynił się do debaty w interesie publicznym oraz czy 

skarżący może być traktowany jak osoba publiczna. 
 

Politycy i osoby życia publicznego 
 

Petrina przeciwko Rumunii 
 
14 października 2008 r. 

Skarżący - polityk, został oskarżony w programie telewizyjnym o bycie agentem 
Securitate na podstawie informacji uzyskanych z archiwum byłych Państwowych Służb 

Bezpieczeństwa („Securitate”) i w dwóch kolejnych artykułach w magazynie 

humorystycznym. Wniósł dwie skargi karne przeciwko dziennikarzom za obraźliwe uwagi i 

zniesławienie. W następstwie uniewinnienia dziennikarzy przez sądy krajowe zarzucił, że 

jego prawo do poszanowania jego honoru i dobrego imienia zostało naruszone.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego), ponieważ nie wykazano w sposób przekonujący, że 

powody na które powołały się sądy rumuńskie przy przyznawaniu ochrony wolności słowa 

były wystarczające do zajęcia pierwszeństwa przed prawem skarżącego do ochrony jego 

dobrego imienia. W związku z tym nie udało im się osiągnąć odpowiedniej równowagi 

pomiędzy konkurującymi interesami w tej sprawie. Trybunał zauważył w szczególności, 

że pomimo satyrycznego charakteru magazynu, zaskarżone artykuły były w stanie urazić 

skarżącego, ponieważ nie przedstawiono żadnych dowodów, że przynależał do Securitate. 

Ponadto, zakwestionowane uwagi stanowiły oskarżenia, które bezpośrednio dotyczyły 

życia prywatnego, a nie zawodowego skarżącego. Zgodnie z tym sprawa ta nie była jedną 

z tych, w których dziennikarze mogą pozwalać sobie na stosowanie narzędzi 

wyolbrzymiających lub prowokacyjnych w kontekście wolności prasy. Co więcej, w 

poglądzie Trybunału oskarżenia dziennikarzy nie przekroczyły akceptowalnego zakresu, 

gdy zarzucono skarżącemu przynależność do grupy, która w trakcie reżimu korzystała ze 

środków represji i terroru przysługujących 
 
 

 

33 

http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=001-147601
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=002-1896


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

policji. Dodatkowo, w ówczesnym czasie nie obowiązywały żadne ramy prawne, 

zezwalające na dostęp publiczny do akt Securitate, co jest stanem rzeczy, za który 

skarżący nie może być odpowiedzialny. 
 
Karakó przeciwko Węgrom 
 
28 kwietnia 2009 r.  
Parlamentarzysta - skarżący zarzucił władzom węgierskim, że nie uchroniły jego życia 

prywatnego poprzez odmowę podjęcia działania na mocy jego pozwu przeciwko dwóm 
innym politykom, którzy w trakcie wyborów parlamentarnych w 2002 r., rozpowszechniali 

ulotki krytykujące podejście skarżącego do głównych decyzji w jego komitecie.  
Trybunał orzekł, że nie doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego życia) uznając, że negatywne uwagi w tej sprawie, 

wygłoszone przeciwko skarżącemu przez innego polityka, były zgodne z prawem 

krajowym i Konwencją. Skarżący nie przedstawił, jak publikacja, która rzekomo urągała 

jego dobremu imieniu, spowodowała poważne szkody jego życiu prywatnemu w ten 

sposób, że jego integralność osobista została podważona. W tej sprawie chodziło tylko o 

jego dobre imię. Gdyby sądy krajowe nałożyły sankcje na polityka za uwagi wygłoszone 

w jego ulotce, przesadnie ograniczyłyby jego prawo do wolności słowa, przez co dopuściły 

do naruszenia jego praw na mocy Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa). 
 
Petrenco przeciwko Republice Mołdawii 
 
30 marca 2010 r. 

W czasie, gdy rozegrały się wydarzenia tej sprawy, skarżący był przewodniczącym 

Stowarzyszenia Historyków Republiki Mołdawskiej i profesorem uniwersyteckim. 

Zaskarżył, że jego dobre imię doznało uszczerbku w wyniku publikacji w kwietniu 2002 r., 
w związku z twierdzeniami zawarte w oficjalnej gazecie rządu mołdawskiego, które 

implikowały, że kolaborował on z KGB. 

Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego) uznając, że powody przedstawione przez sądy 

mołdawskie dla ochrony wolności słowa gazety i autora zaskarżonego artykułu, były 

niewystarczające by przeważyć nad prawem skarżącego do poszanowania jego dobrego 

imienia. Trybunał zaobserwował w szczególności, że artykuł opublikowano w kontekście 

żywiołowej debaty istotnej dla interesu publicznego oraz, że skarżący, który był osobą 

publiczną musiał tolerować zwiększoną kontrolę opinii publicznej i krytykę niż gdyby był 

osobą prywatną. W związku z tym ogólny wydźwięk artykułu oraz obraźliwy język sam w 

sobie nie stanowi naruszenia prawa skarżącego do poszanowania jego dobrego imienia. 

Jednakże implikując, że skarżący kolaborował z KGB jak gdyby był to ustalony fakt, gdy 

była to tylko zwykła spekulacja w przypadku autora, artykuł przekroczył dopuszczalne 

limity komentowania w przypadku publicznej debaty. 
 
Hoon przeciwko Zjednoczonemu Królestwu 
 
13 listopada 2014 (decyzja w sprawie dopuszczalności) 

Sprawa dotyczyła śledztwa przeprowadzonego przez organy parlamentarne odnośnie do 

skarżącego, byłego ministra rządu po tym, jak był zamieszany w operację pod 

przykryciem pod nazwą „żądło” prowadzoną przez dziennikarza, który podawał się za 

potencjalnego wspólnika w interesach. Podczas operacji żądło skarżący został nagrany, 

gdy twierdził, że jest chętny do wykorzystania wiedzy i kontaktów zdobytych w trakcie 

jego kadencji ministerialnej oraz doradcy specjalnego Sekretarza Generalnego NATO, za 

korzyści finansowe. Szczegóły tej rozmowy były następnie opublikowane w gazecie i 

wyemitowane w dokumencie telewizyjnym. W następstwie skargi formalnej złożonej 

przez opozycyjnego parlamentarzystę, członek Komisji parlamentarnej ds. Standardów 

wydał raport, w którym stwierdził, że skarżący dopuścił się naruszenia Kodeksu 

Postępowania Parlamentarzystów i owiał parlament złą sławą. Skarżący zarzucił w 

szczególności szeroką publikację decyzji członków Komisji wydanej przeciwko niemu jako 

zatwierdzoną przez Komitet Standardów i Przywilejów Izby Gmin. 
 
 

 

34 

http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-2718127-2971268
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=003-3075355-3411316
http://hudoc.echr.coe.int/sites/eng/pages/search.aspx?i=003-4953855-6068615


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

Trybunał uznał skargę za niedopuszczalną. W sprawie skargi skarżącego na mocy 

Artykułu 8 Konwencji (prawo do poszanowania życia prywatnego) stwierdzono, że 

ingerencja w życie prywatne skarżącego, czyli szkoda wyrządzona jego dobremu imieniu 

śledztwem i raportem, była proporcjonalna dla publicznego interesu do uzyskania 

informacji o takim postępowaniu i jego rezultacie. W szczególności Trybunał zauważył w 

tej sprawie, że zmniejszony stopień ochrony prawnej dobrego imienia wynikający z 

zasady immunitetu poselskiego na mocy prawa brytyjskiego był zgodny, a wręcz 

odzwierciedlał ogólnie uznane zasady Umawiających się Państw, Rady Europy i Unii 

Europejskiej i nie mógł z zasady być postrzegany jako nieproporcjonalne ograniczenie 

prawa skarżącego do poszanowania życia prywatnego. W każdym razie, istotne dla 

ingerencji fakty stanowiły już własność publiczną w wyniku artykułu opublikowanego w 

gazecie oraz programu telewizyjnego, a skarżący mógł zakwestionować faktyczne zarzuty 

żądając wszczęcia postępowania przeciwko gazecie lub stacji nadającej programy. 

Trybunał również oddalił skargę skarżącego na mocy Artykułu 6 Konwencji (prawo do 

sprawiedliwego procesu), uznając, że postępowanie parlamentarne w tej sprawie nie 

implikowało wniosku o prawo do sprawiedliwego rozpatrzenia sprawy ponieważ nikt nie 

poddawał w wątpliwość praw cywilnych skarżącego. 
 
Rubio Dosamantes przeciwko Hiszpanii 
 
21 lutego 2017 r.  
Skarżąca, piosenkarka pop z Meksyku dobrze znana w Hiszpanii pod imieniem Paulina 

Rubio, zaskarżyła uwagi poczynione w trakcie różnych programów telewizyjnych 
dotyczących jej życia prywatnego. Podniosła, że jej dobre imię i życie prywatne ucierpiało 
ze względu na te uwagi.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego) uznając, że mając na uwadze margines swobody 

przyznany władzom przy rozważaniu konkurujacych interesów, władze nie wypełniły 

swojego pozytywnego obowiązku zapewnienia ochrony prywatności skarżącej. Trybunał 

zauważył w szczególności, że sława skarżącej jako piosenkarki nie oznaczała, że jej 

działania lub zachowania z życia prywatnego mogą być odbierane jako koniecznie 

wchodzące w zakres interesu publicznego. Fakt, że mogła zyskiwać na uwadze medialnej 

nie upoważniał kanałów telewizyjnych do emitowania niesprawdzonych komentarzy o jej 

życiu prywatnym. W tym wyroku Trybunał również powtórzył, że pewne wydarzenia życia 

prywatnego i rodzinnego cieszą się wyjątkowo uważną ochroną na mocy Artykułu 8 

Konwencji, co oznacza, że dziennikarze muszą wykazać się rozwagą i ostrożnością, gdy 

poruszają takie tematy. Dlatego rozpowszechnianie niezweryfikowanych plotek lub 

nieograniczone w czasie emitowanie przypadkowych komentarzy na każdy możliwy 

aspekt życia codziennego, nie można uznać za nieszkodliwe. Wreszcie Trybunał 

stwierdził, że władze krajowe powinny dokonać oceny programów telewizyjnych, o 

których mowa w tej sprawie, w celu rozróżnienia i znalezienia równowagi pomiędzy 

kwestiami, które nieodłącznie stanowią część życia prywatnego skarżącej a tymi, które 

mogą mieć uzasadniony interes publiczny. 
 
Haupt przeciwko Austrii 
 
2 maja 2017 (decyzja w sprawie dopuszczalności) 

W jednym epizodzie satyrycznego programu telewizyjnego Das Letze der Woche (który 

był emitowany we wrześniu 2003 r.), prowadzący zasugerował, że skarżący - który był 
przewodniczącym Austriackiej Partii Wolności w latach 2002 - 2004  i wice kanclerzem 

Rządu Federalnego między lutym a październikiem 2003 r. - był „na co dzień otoczony 

małymi brązowymi szczurami”. Opinia ta była rozumiana jako aluzja do neonazistów. 

Skarżący wniósł pozew w Austrii przeciwko ATV, firmie telewizyjnej, która wyemitowała 

program. Pomimo, że jego wniosek został dopuszczony w 2004/2005 r., sprawa ta 

została następnie umorzona, po tym jak Sąd Najwyższy wznowił postępowanie w 2009 r. 

Skarżący sformułował zarzut w szczególności na to, że oddalając jego wniosek, sądy 
austriackie naruszyły jego prawo do ochrony dobrego imienia.  
Trybunał uznał skargę za oczywiście nieuzasadnioną i na tym gruncie niedopuszczalną, 

uznając, że sądy austriackie odnalazły odpowiednią równowagę pomiędzy prawem 

skarżącego do  
 
 
 

35 

http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5634756-7131770
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5734384-7284754


Zestawienie – Ochrona dobrego imienia  

 

ochrony dobrego imienia a prawem do wolnością słowa ATV. W szczególności, Trybunał 

zauważył , że referencje do „brązowych szczurów” wokół skarżącego nie były krytyką 

personalną przeciwko niemu. Zamiast tego, była to krytyka polityczna jego podejścia do 

innych członków jego partii. Ta satyryczna opinia wartościująca była oparta na 

wystarczających przesłankach faktycznych, mając na uwadze różne problematyczne 

twierdzenia wygłoszone przez polityków austriackiej partii wolności, które zostały 

nagrane przez sądy austriackie. Trybunał uznał również za niedopuszczalną skargę 

skarżącego na to, że postępowanie dotyczące wniosku o odszkodowanie przekroczyło 

rozsądny czas trwania oraz skargę na to, że wznowienie postępowania naruszyło jego 

prawo do własności. 
 
Egill Einarsson przeciwko Islandii 
 
7 listopada 2017 r. 

Sprawa dotyczyła skargi złożonej przez dobrze znanego blogera na orzeczenie Sądu 
Najwyższego, w którym uznano, że nie został oczerniony słowami: „Pieprz się pierdolony 

gwałcicielu”, które zostały użyte w poście na instagramie na jego temat. Prokuratorzy 

niedługo przed tym wydarzeniem oddalili oskarżenia przeciwko niemu o dopuszczenie się 

gwałtu i molestowania seksualnego. Skarżący sformułował zarzut, że wyrok Sądu 

Najwyższego oznaczał, że można go nazywać gwałcicielem bez żadnych konsekwencji 

prawnych, a jego pozbawiał prawa do obrony.  
Trybunał przyjął, że doszło do naruszenia Artykułu 8 Konwencji (prawo do 

poszanowania życia prywatnego) uznawszy, że sądy krajowe nie znalazły odpowiedniej 

równowagi pomiędzy prawem skarżącego do poszanowania jego życia prywatnego na 

mocy Artykułu 8 oraz prawa osób, które opublikowały tę uwagę do wolności słowa na 

mocy Artykułu 10 Konwencji (wolność słowa). Uznał w szczególności, że sądy krajowe nie 

zwróciły wystarczającej uwagi na fakt, że uwagi, mianowicie słowo „gwałciciel” zostały 

opublikowane tylko tydzień po tym, jak prokuratura umorzyła postępowanie przeciwko 

skarżącemu o molestowanie seksualne. Sądy nie przedstawiły następnie wystarczającego 

wyjaśnienia w kontekście sprawy uzasadniającego, dlaczego słowo „gwałciciel” może 

zostać uznane za wartościujący osąd. Trybunał również podkreślił, że Artykuł 8 Konwencji 

należy interpretować tak, aby oznaczał, że nawet osoby publiczne, które rozpoczęły 

żywiołową debatę, nie będą tolerować oskarżeń o popełnienie brutalnych czynów bez 

potwierdzenia faktami autentyczności tych twierdzeń. 
 
Zob. również ostanie: 
 
Tamiz przeciwko Zjednoczonemu Królestwu 
 
19 września 19 (decyzja w sprawie dopuszczalności) 
 
Faludy-Kovács przeciwko Węgrom 
 
23 stycznia 2018 r. 
 
Sprawy w toku   
Mas Gavarró przeciwko Hiszpanii (nr 26111/15) 
 
Skarga została zakomunikowana Rządowi hiszpańskiemu 14 grudnia 2015 r. 

Sprawa dotyczyła publikacji serii artykułów w magazynie El Mundo które, zdaniem 

skarżącego, będącego wówczas Przewodniczącym Rządu Anonimowej Społeczności 

Katalonii (Generalitat de Catalunya), naruszyły jego prawo do dobrego imienia. 

Trybunał zakomunikował skargę i zadał stronom pytania na mocy art. 8 (prawo do 

poszanowania życia prywatnego) Konwencji.  
 

 

Media Kontakt:  
Tel.: +33 (0)3 90 21 42 08 

 
 
 
 
 

 

36 

http://hudoc.echr.coe.int/eng-press?i=003-5908074-7539098
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=002-11729
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-180309
http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-159933

