Wolność wyrażania opinii w orzecznictwie ETPCz
Uwagi wstępne
Sprawy dotyczące problematyki związanej z wolnością wyrażania opinii są badane przez Europejski Trybunał Praw Człowieka (dalej Trybunał) w aspekcie ewentualnego naruszenia artykułu 10 Konwencji o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności z dnia 4 listopada 1950 roku (dalej Konwencja). Zgodnie ze wskazanym postanowieniem Konwencji, każdy ma prawo do wolności wyrażania opinii, posiadania poglądów oraz pozyskiwania i rozpowszechniania informacji, a także idei bez ingerencji władz publicznych. Podmiotami wskazanych praw są nie tylko osoby fizyczne, ale także osoby prawne i inne podmioty zbiorowe w takim zakresie, w jakim uczestniczą one w formułowaniu poglądów lub choćby pośredniczą w ich formułowaniu (gazety, nadawcy radiowi i telewizyjni etc.).
Zadanie Trybunału
Zadaniem Trybunału w wykonywaniu swojej funkcji nadzorczej w zakresie ochrony wolności wyrażania opinii nie jest przejmowanie roli władz krajowych, lecz raczej poddanie, przez pryzmat artykułu 10 Konwencji, przeglądowi decyzji, jakie władze podjęły przy ocenie sprawy zgodnie ze swoimi uprawnieniami. Nie oznacza to, że nadzór ten ogranicza się jedynie do ustalenia, czy pozwane państwo wykonywało swoje prawo do swobodnego uznania powodów ingerencji w sposób rozsądny, staranny i w dobrej wierze. Zadaniem Trybunału jest przyjrzenie się zaskarżonej ingerencji w świetle okoliczności danej sprawy, biorąc pod uwagę zarzuty czynione przez skarżącego oraz kontekst w jakim je zgłoszono. Ponadto Trybunał rozważa, czy powody powołane przez władze krajowe w celu uzasadnienia podjętej w sprawie decyzji są "właściwe i wystarczające", a także czy podjęte środki były „proporcjonalne do realizowanego uzasadnionego celu”. Dokonując takich ocen, Trybunał musi być przekonany, że władze krajowe zastosowały standardy, które są zgodne z zasadami określonymi w artykule 10 Konwencji, a ponadto, że oparły swoje decyzje na możliwej do przyjęcia ocenie istotnych faktów (sprawa Vogt przeciwko Niemcom, skarga nr 17851/91). Ponadto Trybunał dokonuje ustalenia, czy władze krajowe zachowały prawidłową równowagę pomiędzy ochroną swobody wypowiedzi gwarantowaną artykułem 10 Konwencji, a ochroną dobrego imienia podmiotów, których wypowiedź dotyczy, a zatem prawa do poszanowania życia prywatnego, gwarantowanego przez artykuł 8 Konwencji (sprawa Chauvy i in. przeciwko Francji, skarga nr 64915/91) 
Znaczenie wolności wyrażania opinii
Trybunał konsekwentnie stoi na stanowisku, że wolność wyrażania opinii, zagwarantowana na mocy artykułu 10 ust. 1 Konwencji, stanowi nie tylko jeden z głównych fundamentów demokratycznego społeczeństwa, ale także jeden z podstawowych warunków postępu i samorealizacji jego poszczególnych członków. Z zastrzeżeniem artykułu 10 ust. 2 Konwencji, wolność ta znajduje zastosowanie w odniesieniu nie tylko do "informacji" lub "opinii (idei)", które są przyjmowane przychylnie, jako nieobraźliwe lub neutralne, lecz również w odniesieniu do tych z nich, które są obraźliwe, szokujące lub niepokojące. W ocenie Trybunału takie są bowiem wymagania pluralizmu, tolerancji oraz otwarcia, a bez nich nie może być mowy o istnieniu "demokratycznego społeczeństwa" (sprawa Prager i Oberschlick przeciwko Austrii. skarga nr 11662/85).

 Konwencja na równi ze swobodę wypowiedzi słownych traktuje wypowiedzi o charakterze artystycznym. Zdaniem Trybunału także i ona ma fundamentalne znaczenie w społeczeństwie demokratycznym. Artysta przedstawia bowiem w swojej sztuce nie tylko własną wizję świata, ale także swoje poglądy na rzeczywistość, w której żyje. Dlatego też sztuka w pewien sposób wyraża opinię publiczną, ale także pomaga ją kształtować. Cechą swobody wypowiedzi artystycznej jest nie tylko wolności tworzenia dzieł sztuki, ale także prawo do ich swobodnego rozpowszechniania.

Dopuszczalne ograniczenia wolności wyrażania opinii
Prawa gwarantowane w artykule 10 ust. 1 Konwencji nie mają charakteru bezwzględnego i zgodnie z art. 10 ust. 2 Konwencji korzystanie z nich może podlegać takim wymogom formalnym, warunkom, ograniczeniom i sankcjom, jakie są przewidziane przez ustawę i niezbędne w społeczeństwie demokratycznym: w interesie bezpieczeństwa państwowego, integralności terytorialnej oraz dla ochrony zdrowia, moralności, dobrego imienia i praw innych osób, dla zapobieżenia ujawnieniu informacji poufnych oraz zagwarantowania powagi i bezstronności władzy sądowej. Twórcze rozwinięcie i interpretacja wskazanych zapisów nastąpiły w obszernym orzecznictwie Trybunału.
Aby ograniczenie swobody wypowiedzi mogło zostać zaakceptowane przez Trybunał, musi się ono cechować trzema warunkami: ingerencja musi być przewidziana przez prawo krajowe (legalność formalna), ingerencja musi służyć ochronie wartości, o których mowa w artykule 10 ust. 2 Konwencji (legalność materialna), zaś działanie władz publicznych musi być konieczne w społeczeństwie demokratycznym (konieczność). Ciężar dowodu wykazującego, że zastosowana ingerencja była w myśl Konwencji dopuszczalna spoczywa na pozwanym państwie.
Zdaniem Trybunału w pierwszej kolejności to władze krajowe oceniają, czy istnieje "ważny interes społeczny" dla zastosowania takich ograniczeń, a przy dokonywaniu tej oceny mają zapewniony pewien margines swobody. W przypadkach dotyczących prasy, czy szerzej mediów, krajowy margines akceptacji ograniczony jest interesem demokratycznego społeczeństwa w gwarantowaniu i utrzymywaniu wolnej prasy. Analogicznie, interes ten będzie miał kluczowe znaczenie przy ważeniu – czego należy dokonać na podstawie artykułu 10 ust. 2 – czy ograniczenie było proporcjonalne do uzasadnionego zamierzonego celu (sprawy: Worm przeciwko Austrii, skarga nr 22714/93, Feldek przeciwko Słowacji, skarga nr 29032/95).
Z orzecznictwa Trybunału wynika niezbicie, że zakres ochrony płynący z unormowań artykułu 10 Konwencji może być różny, w zależności od podmiotu, sytuacji i przedmiotu dyskursu. Zasadniczo granice dopuszczalnej krytyki są węższe w przypadku osób prywatnych, co z kolei implikuje szerszą możliwość kontestowania i krytyki osób, które uczestniczą czynnie w życiu publicznym.

Trybunał stoi w szczególności na stanowisku, że swoboda debaty politycznej stanowi podstawę funkcjonowania demokratycznego społeczeństwa, a zatem granice dopuszczalnej krytyki odnoszące się do polityków są szersze, niż co do zwykłych obywateli. Niewątpliwie jednak artykuł 10 ust. 2 Konwencji chroni dobre imię innych, w tym również polityków i to zarówno wówczas, gdy ich działania mają charakter publiczny, jak i prywatny. W tej ostatniej sytuacji jednakże należy kwestię ochrony rozpatrywać przy uwzględnieniu interesu otwartej debaty publicznej (sprawa Bladet Tromaso A/S i Stensaas przeciwko Norwegii, skarga nr 21980/93). 

Z drugiej jednak strony Trybunał wielokrotnie dawał wyraz szczególnej ochronie wypowiedzi polityków, a to z racji funkcji spełnianej przez nich w demokratycznym społeczeństwie. Dlatego też szczególnej ochronie podlegają wszystkie wypowiedzi polityków dokonywane w ramach debaty publicznej i to zarówno w środkach masowego przekazu, jak i w parlamencie lub na innym forum debaty politycznej. Powyższe jednak łączy się nieodzownie z poruszaną wyżej koniecznością wykazywania przez nich większej tolerancji dla wypowiedzi innych osób, także tych zawierających elementy zniesławienia czy zniewagi w ramach krytyki ich politycznej działalności.

Trybunał traktuje również szeroko granice krytyki rządu, którego działalność w warunkach demokratycznego państwa podlegać winna stałej i wnikliwej kontroli nie tylko władzy ustawodawczej czy sądowniczej, ale także prasy i opinii publicznej.

Podobne zasady dotyczą funkcjonariuszy publicznych (urzędników państwowych), choć Trybunał nie stawia ich na równi z politykami. Dla zapewnienia właściwego wykonywania obowiązków, ochrona przed słownymi atakami może się w ocenie Trybunału okazać konieczna, niemniej warunkiem objęcia funkcjonariusza publicznego ochroną jest wykazanie istnienia realnego zagrożenia z powodu słownych ataków (sprawa Jankov przeciwko Bułgarii, skarga nr 39084/97). Także swoboda wypowiedzi funkcjonariuszy publicznych nie jest tak szeroka, jak polityków. Trybunał wywodzi to z faktu, iż spoczywają na nich obowiązku i odpowiedzialność, z którymi łączy się konieczność zachowania dyskrecji i powściągliwości.


Swoboda wyrażania opinii odnosi się także do żołnierzy, niemniej jednak Trybunał dopuszcza możliwość wprowadzenia ograniczeń swobody wypowiedzi dla ochrony dyscypliny wojskowej oraz tajemnic wojskowych.

Trybunał wielokrotnie w swoim orzecznictwie wypowiadał się co do tego, iż ograniczenia wypowiedzi dotyczących sądów, sędziów i rozpoznawanych spraw mogą znajdować swoje uzasadnienie w konieczności zapewnienia zarówno należytego autorytetu sądownictwa, jak i rzetelności prowadzonych postępowań sądowych. 

Trybunał zwracał uwagę, że krytyka sądów jest elementem swobody wyrażania opinii, a zatem ani obywatele, ani środki przekazu nie mogą zostać pozbawione możliwości krytyki. Niemniej jednak w takich sytuacjach należy wziąć pod uwagę szczególną rolę sędziów i sądownictwa w społeczeństwie demokratycznym, zwłaszcza że są gwarantem sprawiedliwości stanowiącej wartość fundamentalną w państwie prawa, a dla swego skutecznego działania muszą cieszyć się zaufaniem publicznym. Dlatego też może pojawiać się konieczność ochrony tego zaufania przed destrukcyjnymi atakami o bezpodstawnym charakterze, zwłaszcza jeżeli zwróci się uwagę, że sędziowie podlegający krytyce w danej sprawie mają obowiązek zachowania powściągliwości, uniemożliwiającej im skuteczną replikę (sprawa Prager i Oberschlick przeciwko Austrii, skarga nr 15974/90). Trybunał, dopuszczając krytykę sądownictwa, nakazuje zachowanie jak najbardziej łagodnej formy, a sama krytyka winna opierać się na faktach i kierować się raczej przeciwko sądom, a nie poszczególnym sędziom. Trybunał podkreśla też, że o ile większy margines działania posiada prasa, to już wypowiedzi osób prywatnych cieszą się mniejszą ochroną. Dotyczy to zwłaszcza podsądnych, których podstawowym lub jedynym celem jest sformułowanie uwag o charakterze złośliwym albo obraźliwym (sprawa Skałka przeciwko Polsce, skarga nr 43425/98).

Rola środków masowego przekazu i odpowiedzialność dziennikarzy
Trybunał wielokrotnie podkreślał pierwszorzędną rolę mediów, w tym prasy, w państwie prawa. Chociaż media nie mogą wykraczać poza różne ograniczenia ustanowione, między innymi w celu zapobieżenia zakłóceniom porządku oraz ochrony dobrego imienia innych osób, to jednak ich obowiązkiem jest przekazywanie informacji i idei dotyczących kwestii politycznych oraz innych kwestii pozostających w sferze zainteresowania publicznego. Wolność mediów zapewnia bowiem społeczeństwu jeden z najlepszych sposobów ujawniana i formowania opinii o ideach i postawach jego przywódców politycznych (sprawa Castells przeciwko Hiszpanii, skarga nr 11798/85). Wolność wypowiedzi dziennikarskiej obejmuje również możliwość użycia pewnej dozy przesady lub nawet prowokacji (sprawa Prager i Oberschlick przeciwko Austrii, skarga nr 15794/90).
Odnosząc się krytycznie do działalności konkretnych osób, dziennikarze muszą wykazać, że mieli dostateczne oparcie w faktach, które uprawniały ich do użycia określonych stwierdzeń, choć nie muszą ujawniać nazwiska swojego źródła informacji (sprawa Cumpana i Mazare przeciwko Rumunii, skarga nr 33348/96). Należy podkreślić, że wolność wyrażania opinii gwarantowana jest przez artykuł 10 Konwencji dziennikarzom, w odniesieniu do relacjonowania spraw z zakresu interesu powszechnego, z zastrzeżeniem jednak, że działają oni w dobrej wierze i w zgodzie z etyką dziennikarską (sprawa Bergen i Tidente przeciwko Norwegii, skarga nr 26132/95).

Choć Trybunał stoi na stanowisku, że dziennikarze muszą przestrzegać porządku prawnego i nie mogą powoływać się na ochronę płynącą z artykułu 10 Konwencji w sytuacji złamania powszechnie obowiązujących przepisów, tym niemniej w każdej tego rodzaju sytuacji nakazuje badać, czy interes ogólny, któremu służyć miało przekazanie lub ujawnienie określonych treści do publicznej wiadomości, nie był ważniejszy od interesu partykularnego (np. informacje tajne lub poufne), chronionego na podstawie prawa karnego, którego naruszenie powoduje ewentualną odpowiedzialność dziennikarza (sprawa Stoll przeciwko Szwajcarii, skarga nr 69698/01). W ocenie Trybunału prasa nie może także przekraczać granic określonych przez m. in. ochronę dobrego imienia (sprawy: Lingens przeciwko Austrii, skarga nr 9815/82, Fressoz i Roire przeciwko Francji, skarga nr 29183/95). W tym kontekście Trybunał podkreśla, że każda osoba korzystająca z wolności wyrażania poglądów, podlega obowiązkom i odpowiedzialności, których zakres zależy od okoliczności i użytych przez nią środków technicznych, tak więc badając ograniczenia i sankcje przewidziane w prawie krajowym, nie można nie zwracać uwagi także na owe obowiązki i odpowiedzialność konkretnej osoby (sprawa Handyside przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, skarga 5493/72).
Wypowiedzi o faktach a opinie
Jednym z czynników o szczególnym znaczeniu jest rozróżnienie pomiędzy stwierdzeniem faktów a ocenami (opiniami), czyli sądami wartościującymi. Zdaniem Trybunału, podczas gdy istnienie faktów można wykazać, to już prawdziwość ocen nie podlega udowodnieniu. Wymóg udowodnienia prawdziwości sądu wartościującego jest niemożliwy do spełnienia i dlatego też narusza sam w sobie zasadę wolności wyrażania opinii, która stanowi fundamentalną część praw chronionych na podstawie artykułu 10 Konwencji. 
Jednakże nawet w sytuacji, gdy jakieś stwierdzenie sprowadza się do wygłoszenia osądu – a zatem sąd wartościujący jest równoznaczny ze stwierdzeniem faktu – zakres i proporcjonalność ingerencji może i powinna zależeć od tego, czy istnieje wystarczające oparcie faktyczne pozwalające propagować kwestionowane stwierdzenie. Jest tak dlatego, że wprawdzie prawdziwość opinii z definicji nie podlega dowodzeniu, jednakże i opinia może być przesadzona, zwłaszcza w sytuacji braku faktycznych podstaw, które uzasadniałyby jej przyjęcie. Innymi słowy, nawet typowy sąd wartościujący nie może być pozbawiony dostatecznej podstawy faktycznej, uzasadniającej jego wygłoszenie (sprawy: Turhan przeciwko Turcji, skarga nr 48176/99, Jerusalem przeciwko Austrii, skarga nr 26958/95, Perna przeciwko Włochom, skarga nr 48898/99, Feldek przeciwko Słowacji, skarga nr 29032/95). 
Problematyka sankcji prawnych
Generalnie określenie sankcji prawnych (cywilnych i karnych) należy do sądów krajowych, którym Trybunał pozostawia pewien margines swobody uznania. W toku postępowania przed Trybunałem badanie sankcji i jej proporcjonalności nie następuje w sytuacji, gdy Trybunał stwierdzi, że podjęta ingerencja w prawa gwarantowane Konwencją była nieuzasadniona. Dopiero zaś stwierdzenie, że ograniczenie wolności wyrażania znajdowało oparcie w prawie oraz odpowiadało społecznej potrzebie, uruchamia konieczność kontroli, czy zastosowana sankcja była proporcjonalna do uzasadnionego celu, jaki osiągnąć miała owa interwencja. 
Odnosząc się do rodzaju sankcji Trybunał stoi na stanowisku, że ze względu na dominującą pozycję, jaką zajmuje Rząd, musi on wykazać powściągliwość w stosowaniu środków o charakterze karnym, szczególnie gdy dostępne są inne środki reakcji na nieuzasadnione ataki lub krytykę, pochodzące ze strony mediów oraz opozycji (sprawa Castells przeciwko Hiszpanii, skarga nr 11798/82). Wprawdzie we wskazanym orzeczeniu Trybunał nie wykluczył wprowadzenia sankcji karnych, jako reakcji na pozbawione podstaw lub formułowane w złej wierze zniesławienie, jednakże wskazał jednocześnie, że reakcja taka musi być odpowiednia i umiarkowana. 
Jednocześnie, zdaniem Trybunału, wprawdzie państwa mają prawo zapewnić ochronę dobrego imienia poprzez uregulowanie korzystania ze swobody wypowiedzi, jednakże nie mogą tego czynić w sposób, który wpływałby negatywnie na wypełnianie przez media ich podstawowych zadań. Szczególne znaczenie i wpływ sankcji karnych Trybunał upatruje w sprawach przeciwko dziennikarzom. Jego zdaniem dziennikarze nie będą skłonni do zajmowania się określonymi zagadnieniami, jeśli istnieje ryzyko, że jedną z sankcji za nieuzasadniony atak na dobre imię będzie kara pozbawienia wolności lub zakaz wykonywania zawodu (tzw. chilling effect). Dlatego też według Trybunału wymierzenie kary pozbawienia wolności w sprawach za tzw. przestępstwa prasowe będzie zgodnie z art. 10 Konwencji w sytuacjach wyjątkowych, takich jak stosowanie przemocy czy nawoływanie do nienawiści (sprawa Cumpana i Mazare przeciwko Rumunii, skarga nr 33348/96). 
Należy także zwrócić uwagę, że Trybunał wprawdzie nie czyni zasadniczego rozróżnienia pomiędzy karą pozbawienia wolności o charakterze bezwzględnym lub z warunkowym zawieszeniem jej wykonania, niemniej wskazuje, że ta ostatnia budzi jeszcze większe wątpliwości w zakresie zgodności z Konwencją. Powyższe wynika z faktu. iż warunkowy charakter kary, który uzależniony jest od niepopełnienia kolejnego czynu zabronionego, musi wpływać negatywnie w zakresie gotowości do podejmowania przez dziennikarzy określonych tematów i publikowania artykułów.

Trybunał stoi także na stanowisku, że nawet orzeczenie kary grzywny może zostać uznane za rodzaj cenzury, która wpływa na ewentualne powstrzymanie się dziennikarzy od wyrażania opinii i rozpowszechniania informacji zawierających krytykę określonych osób czy zachowań (sprawy: Lingens przeciwko Austrii, skarga nr 9815/82, .Stoll przeciwko Szwajcarii, skarga nr 69698/01).
Także dochodzenie i zasądzanie wysokich kwot zadośćuczynienia lub odszkodowania w sprawach cywilnych o ochronę dóbr osobistych może być czynnikiem wpływającym na niezgodne z Konwencją ograniczenie swobody wypowiedzi. Dlatego też Trybunał przykłada szczególną wagę dla oceny, czy przyznana wysokość zadośćuczynienia lub odszkodowania była proporcjonalna do celu, jakiemu miała służyć oraz czy nadmierna ich kwota nie działa już odstraszająco od podejmowania określonych sprawa i zagadnień. Dlatego też sądy krajowe winny w procesie wyrokowania miarkować zasądzaną kwotę zadośćuczynienia lub odszkodowania do możliwości finansowych pozwanego, a wydany werdykt nie powinien wpływać na pozbawienie go prawa do kontynuowania działalności zawodowej czy biznesowej (sprawa Tolstoy Miloslavsky przeciwko Zjednoczonemu Królestwu, skarga nr 18139/91).
Wybrane orzecznictwo Trybunału w sprawach przeciwko Polsce
W przeważającej części orzeczeń wydanych w sprawach przeciwko Polsce, a dotyczących naruszenia artykułu 10 Konwencji, Trybunał stwierdzał naruszenie Konwencji.

W sprawie Sanocki przeciwko Polsce, skarga  nr 28949/03, meritum sprawy było o tyle nietypowe, że w sporze cywilnym polityk lokalny został przeciwstawiony dziennikarzom lokalnej prasy i przegrał proces cywilny z powództwa wydawcy o naruszenie dóbr osobistych. Pozwany polityk, w odpowiedzi na krytyczny artykuł dotyczący jego osoby, w innym czasopiśmie opublikował artykuł polemiczny, w którym pod adresem wydawcy użył sformułowań ocenionych przez sądy jako znieważające. 
W wyroku z dnia 17 lipca 2007 roku Trybunał podkreślił, że wolność debaty politycznej mieści się w samym centrum pojęcia społeczeństwa demokratycznego, które to pojęcie dominuje nad całą Konwencję. Ponadto Trybunał przypomniał, że granice dopuszczalnej krytyki w stosunku do polityka są szersze, niż te, które odnoszą się do osoby prywatnej, niemniej jednak nie oznacza to, że polityk ma mieć ograniczoną swobodę w odpowiedzi na taką krytykę. Zdaniem Trybunału, należy wprowadzić słuszną równowagę między przywilejami przyznanymi dziennikarzom w celu wyrażania krytycznych uwag co do działań polityków, a prawem tych ostatnich do możliwości odpowiadanie na nie i ochrony własnego dobrego imienia. Wprawdzie Trybunał ocenił język wypowiedzi skarżącego polityka za prowokujący i co najmniej pozbawiony elegancji, lecz jednocześnie stwierdził, że skoro swoboda wypowiedzi dziennikarza zawiera możliwość stosowania pewnej dozy przesady, a nawet prowokacji, to także polityk, który odpowiada na łamach prasy na krytykę wyrażoną w stosunku do niego, powinien mieć możliwość odpowiedzi według tych samych zasad. Dlatego też Trybunał ustalił, że sądy krajowe nie wykazały w sposób przekonujący istnienia naglącej potrzeby społecznej, która nakazywałaby postawienie ochrony dziennikarza ponad prawem polityka do swobody wypowiedzi oraz interesem ogólnym, gdy w grę wchodzą kwestie wolnej gry w debacie politycznej.
W sprawie Sokołowski przeciwko Polsce, skarga nr 75955/01, meritum sprawy dotyczyło ulotki opublikowanej przez jedną z partii politycznych, w której zawarto informacje o wyborze do komisji wyborczych członków urzędującej rady gminy. Ponadto w ulotce wymieniono nazwiska radnych, w tym J. K. oraz informację odnośnie wynagrodzenia pobranego w związku z udziałem w komisji wyborczej wraz z przeliczeniem go na określone dobra konsumpcyjne. Powyższe sugerować miało, że na taką kwotę radni dokonać mieli kradzieży na szkodę mieszkańców gminy, którzy nie uczestniczyli w prawach komisjach wyborczych. J. K wytoczył przeciwko skarżącemu, jako autorowi ulotki, sprawę karną z oskarżenia prywatnego o zniesławienie. Skarżący został uznany winnym i skazany na karę pieniężną.
W wyroku z dnia 29 marca 2005 roku Trybunał stwierdził, że tekst będący przedmiotem sporu nie stanowił ataku personalnego na J. K., a ulotka dotyczyła kwestii stanowiących przedmiot zainteresowania publicznego. Trybunał zwrócił także uwagę na  ironiczny i satyryczny charakter tekstu ulotki, co przesądziło o tym, że stanowiła ona rodzaj opinii, a nie stwierdzenie faktu (domniemana chęć okradzenia obywateli). Odnosząc się do wysokości kary pieniężnej Trybunał wskazał, że orzeczona grzywna równa była miesięcznemu uposażeniu skarżącego i dlatego winna być oceniana jako surowa, zwłaszcza że w razie jej niewykonania mogła być zastąpiona karą zastępczą 3 miesięcy i 10 dni pozbawienia wolności.
W sprawie Kuliś przeciwko Polsce, skarga nr 15601/02, tłem stanu faktycznego było rzekome uprowadzenie córki ówczesnego wicemarszałka Sejmu RP. Skarżący w tej sprawie wydawca ogólnopolskiego tygodnika został pozwany przez tegoż polityka i jego rodzinę o naruszenie dóbr osobistych w związku z opublikowaniem wywiadu z wypowiedziami rozmówcy gazety, w których odnosił się on do kwalifikacji rodzicielskich powodów oraz prezentował własne oceny życia rodzinnego, a także nazwał powoda kłamcą. Skarżący ostatecznie przegrał proces cywilny i został zobowiązany do opublikowania przeprosin. 
W wyroku z dnia 18 marca 2008 roku Trybunał przypomniał, że zgodnie z artykułem 10 ust. 2 Konwencji istnieją niewielkie możliwości ograniczenia wypowiedzi politycznych lub debaty w kwestiach stanowiących przedmiot zainteresowania opinii publicznej. Zdaniem Trybunału, choć przepis ten stwarza podstawy ochrony reputacji wszystkich jednostek, w tym polityków, to jednak w takich sytuacjach przesłanki dla ochrony muszą zostać zestawione z interesem, jakim jest otwarta dyskusja w sprawach politycznych. Jednocześnie Trybunał przypomniał, że prasa odgrywa wybitną rolę w państwie prawa, wiadomości oparte na wywiadach tworzą jeden z najważniejszych środków, poprzez które prasa może odgrywać rolę „publicznego strażnika” w społeczeństwie demokratycznym. Dlatego też sankcja cywilna nałożona na dziennikarza za umożliwienie rozpowszechnienia stwierdzeń poczynionych przez inną osobę w wywiadzie zahamowałaby wkład prasy w dyskusję na temat spraw dotyczących interesu publicznego. Trybunał jedynie na marginesie stwierdził, że dominująca pozycja, jaką posiadają osoby sprawujące władzę, wpływa na to, że powinny one powstrzymywać się od wszczynania postępowań karnych, w szczególności, kiedy dostępne są inne środki służące odpowiedzi na krytykę ze strony adwersarzy. Jednocześnie, w ocenie Trybunału, polityczna inwektywa często rzutuje na sferę prywatną, lecz jest to ryzyko związane z polityką oraz wolną debatą, która z kolei jest gwarancją społeczeństwa demokratycznego. W konkluzji Trybunał stwierdził, że wprawdzie w trakcie debaty politycznej należy zachować pewne minimalne standardy dokładności i umiarkowania, a reputacja polityków winna być poddana ochronie przewidzianej w Konwencji, to jednak stwierdzenia użyte przez skarżącego nie stanowiły osobistego ataku na polityka i zostały poparte wystarczającym materiałem źródłowym.
W sprawie Malisiewicz-Gąsior przeciwko Polsce, skarga nr 43797/98, meritum sprawy pośrednio związane było z wyżej omówioną i dotyczyło opublikowania przez skarżącą dwóch artykułów oraz oświadczeń w lokalnym radiu i telewizji, w których zarzuciła znanemu politykowi nadużycie władzy w czasie, gdy sprawował funkcję wicemarszałka Sejmu RP. Skarżąca była matką mężczyzny, z którym uciekła córka wskazanego polityka, w związku z czym ona i jej mąż stali się przedmiotem określonych działań ze strony właściwych służb państwowych. Skarżąca w trakcie kampanii wyborczej, w której brała udział jako niezależny kandydat do Senatu RP, powołała wskazane wyżej okoliczności, obarczając za ich zaistnienie znanego polityka. W toku wytoczonego w trybie prywatnoskargowym postępowania karnego przeciwko skarżącej, sądy krajowe uznały, iż oświadczenia skarżącej były zniesławiające, nieprawdziwe, zaś ona sama nie broniła społecznie uzasadnionego interesu, a próbowała jedynie osiągnąć partykularny cel w postaci wygranej wyborczej. Skarżącą skazano na karę pozbawienia wolności z warunkowym zawieszeniem jej wykonania oraz nakazano opublikowania przeprosin. 
W wyroku z dnia 6 kwietnia 2006 roku Trybunał, mając na uwadze okoliczności sprawy oraz uprzednie osobiste doznania skarżącej, doszedł do przekonania, że zarzuty skarżącej nie stanowiły nieuzasadnionego ataku i wpisywały się w ton debaty politycznej. Nawet jeśli jej oświadczenia zawierały ostre słowa, to były one skierowane przeciwko znanemu politykowi, w stosunku do którego granice dopuszczalnej krytyki są szersze niż osoby prywatnej. Odnosząc się do kwestii kary Trybunał stwierdził, że zniesławienie polityka w kontekście debaty politycznej nie uzasadnia wymierzenia skarżącej kary pozbawienia wolności i powyższe musiało wywrzeć znaczny wpływ na swobodę wypowiedzi w debacie politycznej w ogólności.
W sprawie Wojtas-Kaleta przeciwko Polsce, skarga nr 20436/02, meritum sprawy dotyczyło dopuszczalnych granic krytyki dziennikarskiej w zakresie polityki programowej mediów publicznych. Skarżąca była pracownikiem TVP S. A. Oddział we Wrocławiu i jednocześnie przewodniczącą Syndykatu Dziennikarzy Polskich (SDP). W jednym z artykułów w gazecie ogólnopolskiej, który dotyczył usunięcia z anteny mediów publicznych dwóch programów dotyczących muzyki klasycznej, zamieszczono wypowiedź skarżącej, jako przewodniczącej SDP, w którym krytycznie odniosła się ona do wskazanego faktu. Ponadto skarżąca podpisała list 34 przedstawicieli środowisk kulturalnych i artystycznych Wrocławia do zarządu TVP 
S. A., w którym podkreślono wartość muzyki klasycznej dla tożsamości narodowej oraz zarzucono brak spójnej polityki w zakresie propagowania tego rodzaju muzyki, co z kolei stanowić miało zagrożenie dla rozwoju kultury narodowej. W związku z powyższym pracodawca udzielił skarżącej nagany za naruszenie przepisów wewnątrzkorporacyjnych, dotyczących ochrony dobrego imienia spółki. Skarżąca nieskuteczne wniosła odwołanie wewnątrz spółki, a sądy nie uwzględniły jej powództwa o uchylenie nagany. 
W wyroku z dnia 16 lipca 2009 roku Trybunał wskazał, że artykułu 10 Konwencji w zakresie wolności wypowiedzi obejmuje ochroną zarówno miejsce pracy, jak i urzędników zatrudnionych w sektorze publicznym. Choć Trybunał wskazał, że pracownik jest zobowiązany w stosunkach z pracodawcą zachować lojalność, rezerwę i dyskrecję, niemniej jednak dziennikarze z natury swojego zawodu przekazują wiadomości i opinie, a w konsekwencji zasada zachowania dyskrecji i inne ograniczenia nie mogą mieć jednakowo silnego zastosowania w ich przypadku. Zatem w tej sprawie obowiązki skarżącej, jako pracownika, zostały przeciwstawione istocie wykonywanego zawodu dziennikarza mediów publicznych oraz prawu do swobodnej wypowiedzi. Trybunał zwrócił uwagę, że sądy rozpatrujące powództwo skarżącej skupiły się wyłącznie na zbadaniu, czy i jak zachowanie skarżącej działało na szkodę pracodawcy i pominęły całkowicie jej argumenty dotyczące tego, iż działała w interesie publicznym. Trybunał zawarł także uwagi natury ogólnej stwierdzając, że przy rozpoznawaniu tego rodzaju spraw, rozważyć należy następujące okoliczności: nieprawdziwość stwierdzeń użytych publicznie, to czy stwierdzenia stanowiły nieuzasadniony personalny atak oraz to, czy można przypisać ich autorowi działanie w złej wierze w zamiarze obrażenia pracodawcy. W tej sprawie Trybunał stwierdził, że wskazane okoliczności nie zaistniały i dlatego doszło do naruszenie artykułu 10 Konwencji.
W sprawie Kuliś i Różycki przeciwko Polsce, skarga nr 27209/03, tłem stanu faktycznego był zamieszczenie w ogólnopolskim tygodniku artykułu dotyczącego kampanii reklamowej producenta chipsów. W artykule produkt reklamowany nazwano „świństwem”. Z powództwa producenta toczyło się postępowanie cywilne, w którym ostatecznie uwzględniono powództwo i nakazano opublikowanie przeprosin oraz wpłacenie 10.000 zł na cele społeczne. W wyroku z dnia 6 października 2006 roku Trybunał powtórzył, że wolność wyrażania opinii stanowi jeden z głównych fundamentów demokratycznego społeczeństwa oraz jeden z podstawowych warunków postępu i samorealizacji jego członków. 
Odnosząc się do okoliczności sprawy Trybunał, w wyroku z dnia 
6 października 2009 roku, stanął na stanowisku, że w toku postępowania cywilnego nie przywiązano należytej wagi do tego, że satyryczny rysunek zawierający określone stwierdzenie, stanowił ripostę autorów na niedopuszczalną ich zdaniem kampanię reklamową, skierowaną do dzieci. Trybunał ocenił, że kampania ta odnosiła się do zachowań seksualnych i kulturowych w sposób nieodpowiedni dla dzieci, a zatem kwestie te pozostawały w zainteresowaniu opinii publicznej. Jednocześnie Trybunał zauważył, że badając podobne sprawy należy wykazać dużą dozę ostrożności zwłaszcza w sytuacji, gdy środki podejmowane przez władze krajowe zniechęcają prasę do podejmowania dyskusji w kwestiach dotykających interesu społecznego, a publikacja dotyczy sfery, w której możliwość ograniczenia wolności wyrażania opinii musi być interpretowana zawężająco. Trybunał stwierdził, że sądy orzekające nie uwzględniły tego, że prasa ma obowiązek przekazywać informacje i opinie w kwestiach pozostających w zainteresowaniu społecznym, a czyniąc to może odwoływać się do przesady, a nawet prowokacji, posługując się stwierdzeniami „o nieco nieumiarkowanym charakterze”. Wprawdzie w niniejszej sprawie użyto sformułowania przesadnego, jednakże nastąpiło to w reakcji na hasła użyte w kampanii reklamowej. Dlatego też zastosowane środki prawne nie były proporcjonalne do celu, jaki miały osiągnąć, zaś ingerencja nie była niezbędna w demokratycznym społeczeństwie. 
W sprawie Kubaszewski przeciwko Polsce, skarga nr 571/04, skarżący wygłosił przemówienie na sesji Rady Gminy, w którym odniósł się do niewłaściwego wykorzystania środków budżetowych, używając sformułowań dotyczących m. in. prania brudnych pieniędzy. Ponadto w prasie lokalnej ukazał się artykuł, który przypisywał skarżącemu autorstwo wypowiedzi dotyczącej zaginięcia miliona złotych z budżetu gminy. Z powództwa członków zarządu gminy toczyło się postępowanie cywilne o ochronę dóbr osobistych, po przeprowadzeniu którego ostatecznie uznano, że większość sformułowań skarżącego mieściło się w ramach dozwolonej krytyki, a jedynie sformułowania dotyczące prania brudnych pieniędzy granicę tą przekraczały, Dlatego też Sąd nakazał skarżącemu zamieszczenie przeprosin w prasie oraz na forum Rady Gminy. 
Rozstrzygając sprawę wyrokiem z dnia 2 maja 2010 roku Trybunał stwierdził, że choć nałożenie obowiązku opublikowania przeprosin stanowiło przewidzianą prawem ingerencję w prawo do wolności wyrażania opinii w postaci, a nałożenie tej sankcji służyło osiągnięciu prawnie uzasadnionego celu, to jednak ingerencja ta nie była proporcjonalna i niezbędna w społeczeństwie demokratycznym. Zdaniem Trybunału posiedzenie Rady Gminy stanowi najlepsze miejsce do poruszenia wszystkich kwestii dotyczących nieprawidłowości finansowych w samorządzie lokalnym. W tym kontekście Trybunał wskazał, że korzystanie z wolności słowa ma szczególne znaczenie dla wybranych w wyborach przedstawicieli społeczeństwa, gdyż reprezentują oni swój elektorat, zwracają uwagę na jego problemy i chronią jego interesy. Dlatego też, w ocenie Trybunału, zarzuty dotyczące prania brudnych pieniędzy były częścią debaty politycznej, zaś te ostre słowa nie były skierowane personalnie przeciwko konkretnej osobie, a dotyczyły Zarządu Gminy jako całości, którego członkami są lokalni politycy, dla których granice dozwolonej krytyki są szersze. Zdaniem Trybunału wybrany w wyborach przedstawiciel ma prawo zadawać kłopotliwe pytania dotyczące wydatków publicznych oraz dopuszczać się demaskatorskiej krytyki polityków odpowiedzialnych za zarządzanie funduszami publicznymi, a ci ostatni, w sytuacji wystawienia na złośliwe uwagi w otoczeniu publicznym, winni wykazać większą dozę tolerancji niż osoby prywatne. W ocenie Trybunału zezwolenie na daleko idące ograniczenia wypowiedzi politycznych w pojedynczych sprawach, miałoby niewątpliwy wpływ na przestrzeganie prawa do wolności wyrażania opinii w ogólności w danym Państwie. Jednocześnie Trybunał ocenił, że wprawdzie środki prawne o charakterze cywilnym są właściwe w przypadku zniesławienia, jednakże ocenie podlega proporcjonalność zastosowanych w ich toku ingerencji. W niniejszej sprawie, choć Trybunał ocenił zastosowaną ingerencję jako łagodną, jednak uznał że sądy krajowe przekroczyły wąski margines uznania i nie istniał uzasadniony związek proporcjonalności pomiędzy zastosowanymi środkami, a prawnie uzasadnionym celem ich zastosowania. Tym samym poprzez brak zachowania właściwej równowagi pomiędzy interesami dotyczącymi ochrony dobrego imienia polityków, a prawem wybranego przedstawiciela społeczeństwa do korzystania ze swobody wypowiedzi, doszło do naruszenia artykułu 10 Konwencji. Zbliżone uwagi merytoryczne, przy podobnym stanie faktycznym, Trybunał sformułował w wyroku z dnia 22 czerwca 2010 roku w sprawie Kurłowicz przeciwko Polsce, skarga nr 41029/06.
W sprawie Kwiecień przeciwko Polsce, skarga nr 51744/99, skarżący w czasie samorządowej kampanii wyborczej, w której S. L. (kierownik urzędu rejonowego) kandydował do rady miejskiej, wysłał do niego list otwarty, w którym zarzucił mu, że pełniąc funkcję kierownika Urzędu Rejonowego wykonywał swojej funkcje niekompetentnie i z naruszeniem prawa oraz zażądał wycofania się przez S. L. z kandydowania w wyborach. W związku z powyższym S. L., w trybie wyborczym, skierował przeciwko skarżącemu skargę, w której zwrócił się o nakazanie skarżącemu sprostowania nieprawdziwych informacji zawartych w liście otwartym oraz opublikowanie sprostowania. Sąd nakazał skarżącemu opublikowanie sprostowania oraz nałożył na niego karę pieniężną i zadośćuczynienie dla S. L. w łącznej kwocie 20 tys. zł. 
W wyroku z dnia 9 stycznia 2007 roku Trybunał uznał naruszenie artykułu 10 Konwencji i wskazał, że wolne wybory oraz wolność wypowiedzi, w szczególności wolność prowadzenia debaty politycznej, tworzą fundament każdego systemu demokratycznego. Dlatego też jest szczególnie istotne, aby w okresie poprzedzającym wybory, informacji i opinie wszelkiego rodzaju mogły być swobodnie rozpowszechniane. Zdaniem Trybunału celem listu skarżącego było zwrócenie uwagi ogółu głosujących, czy S. L. jest odpowiednim kandydatem do sprawowania funkcji w organach samorządowych i dlatego tez kwestie te leżały w zainteresowaniu społecznym lokalnej wspólnoty. Trybunał wyraził także pogląd, że opinie i informacje rozpowszechniane w trakcie kampanii wyborczej winny być traktowane jako część debaty na tematy leżące zainteresowaniu społecznym, chyba że istnieje powód aby postępować odmiennie, przy czym ograniczenia wolności w tej sferze winny być interpretowane zawężająco. Trybunał przypomniał także, że władza w społeczeństwie demokratycznym podlega stałemu nadzorowi ze strony obywateli i każdy powinien mieć możliwość zwrócenia uwagi opinii publicznej na sytuacje, które uważa za bezprawne, pod warunkiem, że działa w dobrej wierze. Stwierdzając naruszenie artykułu 10 Konwencji Trybunał podkreślił, że skarżący nie działał w złej wierze, zaś nałożone na skarżącego sankcje pieniężne były maksymalnie wysokie, nieproporcjonalne do celu, jakiemu miały służyć.
W sprawie Długołęcki przeciwko Polsce, skarga nr 23806/03, meritum sprawy dotyczyło opublikowania przez skarżącego, który był dziennikarzem, na dwa dni przed wyborami, artykułu na temat lokalnego polityka A. W., kandydata w wyborach, byłego wójta gminy, któremu zarzucił m. in. że osiągnął kolejny poziom niekompetencji. W toku postępowania karnego w trybie prywatnoskargowym sąd warunkowo umorzył wobec skarżącego postępowanie karne, nakazując opublikowanie przeprosin oraz wpłatę 50 zł na cel społeczny. 
Wyrokiem z dnia 24 lutego 2009 roku stwierdził naruszenie artykułu 10 Konwencji oraz zwrócił uwagę, że sądy krajowe, uznając za przestępstwo opisaną wyżej wypowiedź, nie wzięły pod uwagę, że była to wypowiedź o charakterze cennym oraz przyjęły wąską definicję tego, co może być uznawane za dopuszczalną krytykę, wyłączając z jej zakresu wypowiedzi pogardliwe lub wyrażające brak szacunku. Ponadto sądy nie uwzględniły kontekstu ożywionej dyskusji politycznej oraz prawa skarżącego do przekazywania informacji w kwestiach politycznych i innych, dotyczących interesu publicznego. Pomimo relatywnie łagodnych konsekwencji prawnych wobec skarżącego, Trybunał stwierdził, że była to swoista cenzura, która jest środkiem mającym zniechęcić dziennikarza do wypowiadania się krytycznie w przyszłości i włączania się do debaty publicznej. Taka ingerencja nie była zatem proporcjonalna do celu, jakiemu miała służyć. Jedynie na marginesie wskazać należy, że bardzo podobne rozważania merytoryczne, przy zbliżonym stanie faktycznym, Trybunał sformułował w wyroku z dnia 19 grudnia 2006 roku w sprawie Dąbrowski przeciwko Polsce, skarga nr 18235/02).
PAGE  
16

