ࡱ> vbjbjqqeeq#hk33AAhBBB4FBFBFBhBLBFB!CC(CCC0E>nEE U)BE0E0EEEBBCC4ہHHHEBCBCv0 HEHH^ZlrC!ӑFBFnlv0!JqFhrBr\HEEEF>EEE!EEEEEEEEEEEEE3 ?: UZASADNIENIE KONTEKST WNIOSKU 1.1. Kontekst oglny Fundacje odgrywaj wa|n rol w UE, zwBaszcza w spoBeczeDstwie obywatelskim. Dziki swoim r|norodnym dziaBaniom w wielu obszarach przyczyniaj si one do realizacji podstawowych warto[ci i celw Unii, takich jak poszanowanie praw czBowieka, ochrona mniejszo[ci, zatrudnienie i postp spoBeczny, ochrona i poprawa stanu [rodowiska naturalnego czy wspieranie postpu naukowo-technicznego. W tym kontek[cie wnosz one znaczcy wkBad w osiganie ambitnych celw inteligentnego i zrwnowa|onego wzrostu sprzyjajcego wBczeniu spoBecznemu, okre[lonych w strategii  Europa 2020 . Ponadto wzmacniaj one i uBatwiaj aktywniejsze zaanga|owanie obywateli i spoBeczeDstwa obywatelskiego w projekt europejski. W prowadzeniu swojej dziaBalno[ci fundacje napotykaj jednak r|ne przeszkody na caBym obszarze UE. Komunikat w sprawie Aktu o jednolitym rynku przyjty w kwietniu 2011 r. uwypukliB potrzeb wyeliminowania rozdrobnienia rynku oraz barier i przeszkd utrudniajcych przepByw usBug, innowacji i kreatywno[ci w celu zapewniania wzrostu i zatrudnienia oraz wspierania konkurencyjno[ci. Podkre[lono w nim wa|n rol wzmocnienia zaufania obywateli do jednolitego rynku oraz zapewnienia im mo|liwo[ci czerpania wszystkich pByncych z niego korzy[ci. W kontek[cie wkBadu fundacji w gospodark spoBeczn i w finansowanie innowacyjnych inicjatyw po|ytku publicznego w Akcie o jednolitym rynku wezwano do dziaBaD zmierzajcych do usunicia przeszkd napotykanych przez fundacje w dziaBalno[ci transgranicznej. Takie samo wezwanie zawarto w sprawozdaniu w sprawie obywatelstwa europejskiego z 2010 r.  Usuwanie przeszkd w zakresie praw obywatelskich UE , w ktrym podkre[lono znaczenie wzmocnienia europejskiego wymiaru dziaBalno[ci fundacji po|ytku publicznego w celu wspierania dziaBaD obywateli na szczeblu UE. Komisja podkre[liBa tak|e znaczenie rozwijania europejskich form prawnych dla podmiotw w sektorze gospodarki spoBecznej (np. fundacji, spBdzielni lub towarzystw ubezpieczeD wzajemnych) w swoim komunikacie  Inicjatywa na rzecz przedsibiorczo[ci spoBecznej z dnia 25 pazdziernika 2011 r.. Celem inicjatywy na rzecz przedsibiorczo[ci spoBecznej jest wspieranie rozwoju przedsibiorstw koncentrujcych si przede wszystkim na osiganiu oddziaBywania spoBecznego dziki swojej dziaBalno[ci, a dziaBania w ramach inicjatywy dotycz rwnie| tych podmiotw gospodarki spoBecznej, w tym fundacji (i przynosz im korzy[ci), ktre speBniaj oglne kryteria  przedsibiorstw spoBecznych okre[lone w komunikacie. W swojej rezolucji przyjtej w odpowiedzi na przyjty przez Komisj Akt o jednolitym rynku Parlament Europejski wezwaB do stworzenia odpowiednich ram prawnych dla fundacji (jak rwnie| dla towarzystw ubezpieczeD wzajemnych i stowarzyszeD); opowiedziaB si on za wprowadzeniem statutu dla tych podmiotw prawnych w swoim pisemnym o[wiadczeniu 84/2010 z marca 2011 r.; ponadto wezwaB on Komisj do dziaBania na rzecz osignicia tego celu w swoich poprzednich rezolucjach z lat 2009 i 2006. Europejski Komitet Ekonomiczno-SpoBeczny opowiedziaB si za statutem w swojej opinii wydanej z inicjatywy wBasnej w 2010r., w ktrej przedstawiB refleksje na temat sposobu opracowania takiego statutu, natomiast Komitet Regionw poparB ogBoszenie przez Komisj w Akcie o jednolitym rynku inicjatywy w sprawie fundacji. 1.2. Podstawa i cele wniosku Fundacje nie mog skutecznie przekazywa [rodkw finansowych w dziaBalno[ci transgranicznej w UE. Podejmujc decyzj o dziaBaniach transgranicznych, musz one przeznaczy cz[ zebranych zasobw na doradztwo prawne i speBnienie wymogw prawno-administracyjnych okre[lonych w krajowym prawodawstwie r|nych paDstw. Niniejsza inicjatywa wprowadza now europejsk form prawn, ktrej celem jest uBatwienie tworzenia i prowadzenia fundacji na jednolitym rynku. Pozwoli ona fundacjom na skuteczniejsze przekazywanie [rodkw prywatnych na cele po|ytku publicznego w skali transgranicznej w ramach UE. To z kolei powinno zapewni  na przykBad dziki ni|szym kosztom dla fundacji  dostpno[ wikszych [rodkw na dziaBalno[ zwizan z celami po|ytku publicznego, a tym samym powinno przynie[ korzystne skutki dla dobra publicznego obywateli europejskich oraz dla caBej gospodarki UE. Szczeglna sytuacja fundacji politycznych, ktre s powizane z partiami politycznymi na poziomie europejskim, nie stanowi przedmiotu niniejszego wniosku. Od 2007 r. fundacje te podlegaj szczeglnym przepisom prawa unijnego, zwBaszcza je[li chodzi o ich dostp do finansowania ze [rodkw UE (podobnie jak partie polityczne na poziomie europejskim). Komisja dokonuje obecnie przegldu tych przepisw i jeszcze w 2012 r. przyjmie wniosek ustawodawczy sBu|cy ich zmianie. WYNIKI KONSULTACJI Z ZAINTERESOWANYMI STRONAMI ORAZ OCENA SKUTKW Przy opracowywaniu niniejszego wniosku Komisja w du|ym stopniu korzystaBa z pomocy ekspertw zewntrznych i nawizaBa intensywne kontakty z r|nymi stronami zainteresowanymi. Po pierwsze, w 2008 r. zrealizowano i opublikowano studium wykonalno[ci, wykonane przez konsorcjum, w skBad ktrego wchodziBy Max Planck Institute for Comparative and International Private Law w Hamburgu oraz uniwersytet w Heidelbergu (Centrum Inwestycji SpoBecznych); sugerowano w nim, |e preferowanym wariantem polityki dla rozwizania zidentyfikowanych problemw byBby statut fundacji europejskiej (z uwzgldnieniem lub bez uwzgldniania zagadnieD podatkowych). Po drugie, w okresie midzy lutym a majem 2009 r. Komisja prowadziBa konsultacje spoBeczne w sprawie zaleceD wynikajcych ze studium wykonalno[ci. Fundacje wyraziBy silne poparcie dla statutu, podczas gdy wBadze krajowe oraz, w pewnym stopniu, organizacje biznesowe byBy bardziej sceptyczne, je[li chodzi o potrzeb i mo|liwo[ istnienia takiej formy prawnej. W trakcie oglniejszych konsultacji w sprawie komunikatu  W kierunku Aktu o jednolitym rynku w latach 2010 2011 rwnie| stwierdzono du|e zainteresowanie statutem w[rd sektora instytucji niekomercyjnych. Ponadto Komisja zebraBa dalsze informacje o konkretnych napotykanych problemach w drodze dyskusji dwustronnych z fundacjami, w szczeglno[ci w trakcie  Tygodnia Fundacji Europejskich ( European Foundation Week ) w czerwcu 2010 r. oraz w kontaktach z Europejskim Centrum Fundacji (EFC). Komisja zebraBa tak|e od organw krajowych informacje dotyczce odno[nego prawodawstwa krajowego za po[rednictwem kwestionariusza, a nastpnie w drodze dyskusji w ramach Grupy Ekspertw w zakresie Prawa SpBek (CLEG) w latach 2009, 2010 i 2011. Wiele paDstw czBonkowskich wyraziBo zastrze|enia co do potrzeby wprowadzania nowych europejskich form prawnych, w tym dla fundacji. Komisja uwzgldniBa wspomniane powy|ej uwagi i obawy przy tworzeniu projektu wniosku, opierajc si na analizie potrzeb fundacji oraz krajowych systemw prawnych, a tak|e wybierajc rozwizania (np. pod wzgldem zakresu inicjatywy), w przypadku ktrych mo|na Batwiej osign kompromis ze wzgldu na r|norodno[ przepisw prawa krajowego. Ocena skutkw opiera si na danych zebranych zgodnie z powy|szym opisem. Oglny zidentyfikowany problem polegaB na tym, |e ze wzgldu na r|norodno[ krajowych przepisw prawa cywilnego i podatkowego transgraniczna dziaBalno[ fundacji okazywaBa si kosztowna i kBopotliwa oraz |e w efekcie mo|liwo[ transgranicznego przekazywania [rodkw finansowych na cele po|ytku publicznego za po[rednictwem fundacji okazaBa si w du|ym stopniu niewykorzystana. Bardziej szczegBowe problemy dotyczyBy niepewno[ci co do uznania fundacji za podmiot po|ytku publicznego w innych paDstwach czBonkowskich, kosztw gromadzenia i dystrybucji [rodkw finansowych w skali transgranicznej oraz ograniczonych darowizn transgranicznych. Rozwa|ono nastpujce warianty: (1) brak nowych dziaBaD w ramach polityki na szczeblu UE; (2) kampania informacyjna oraz dobrowolna karta jako[ci; (3) statut fundacji europejskiej (z uwzgldnieniem lub bez uwzgldniania zagadnieD podatkowych); oraz (4) ograniczona harmonizacja przepisw o fundacjach. Wariant polegajcy na braku nowych dziaBaD w ramach polityki na szczeblu UE oznaczaBby zdanie si na istniejce inicjatywy, w tym postpowania w sprawach uchybienia zobowizaniom paDstwa czBonkowskiego i prace w obszarze opodatkowania, zapewnienie kompletno[ci wdro|enia dyrektywy usBugowej, inicjatywy o charakterze nieustawodawczym w obszarze badaD naukowych, a tak|e inicjatywy sektora fundacji wspierajce darowizny transgraniczne. Wariant polegajcy na kampanii informacyjnej polegaBby na d|eniu do poszerzenia wiedzy fundacji o ich prawach i obowizkach wynikajcych z przepisw krajowych w dziaBalno[ci o charakterze transgranicznym. Ponadto karta jako[ci, ktra zostaBaby opracowana przez fundacje na zasadach dobrowolnych, wraz z powizanym z ni  europejskim znakiem jako[ci , przyznawanym fundacjom speBniajcym warunki okre[lone w karcie, byBaby [rodkiem zmierzajcym do zapewnienia jako[ci i wiarygodno[ci dziaBalno[ci fundacji. Wariant obejmujcy statut fundacji europejskiej bez uwzgldniania zagadnieD podatkowych stanowi propozycj alternatywnej formy prawnej dla fundacji; nie wymagaBby on zmian istniejcych form fundacji krajowych, a jego stosowanie byBoby dobrowolne. Statut ustanawiaBby okre[lone wymogi (np. minimalny poziom aktyww zaBo|ycielskich, cele po|ytku publicznego uzgodnione w wikszo[ci paDstw czBonkowskich) dla podmiotw pragncych zyska status fundacji europejskiej. Wariant obejmujcy statut fundacji europejskiej z uwzgldnieniem zagadnieD podatkowych dodatkowo wizaBby si z wymogiem, aby paDstwa czBonkowskie traktowaBy fundacj europejsk jako rwnowa|n wobec krajowych fundacji po|ytku publicznego, a tym samym przyznawaBy jej te same korzy[ci podatkowe, ktre przysBuguj tym krajowym fundacjom. Analogiczne rozwizanie miaBoby zastosowanie do darczyDcw i beneficjentw fundacji europejskiej. Ograniczona harmonizacja przepisw o fundacjach oznaczaBaby harmonizacj tych wymogw, ktrych speBnienie jest obowizkowe, aby fundacja mogBa dokona rejestracji i prowadzi dziaBalno[ za granic, tzn. akceptowalne cele fundacji po|ytku publicznego, minimalny poziom aktyww, wymogi rejestracyjne oraz niektre aspekty zarzdzania wewntrznego. PaDstwa czBonkowskie musiaByby zezwoli fundacjom speBniajcym zharmonizowane kryteria na prowadzenie dziaBalno[ci na ich terytorium bez nakBadania dodatkowych wymogw. Rozwa|ano tak|e warianty polegajce na [ci[lejszej harmonizacji przepisw krajowych dotyczcych fundacji oraz na harmonizacji sposobw traktowania fundacji i ich darczyDcw pod wzgldem podatkowym. Analiza skutkw proponowanych wariantw wykazaBa, |e statut fundacji europejskiej z automatycznym stosowaniem niedyskryminujcego traktowania pod wzgldem podatkowym bdzie najwBa[ciwszym wariantem, eliminujcym przeszkody transgraniczne dla fundacji i darczyDcw oraz uBatwiajcym skuteczne przekazywanie [rodkw finansowych na cele po|ytku publicznego. ASPEKTY PRAWNE WNIOSKU Podstawa prawna Podstaw prawn proponowanego rozporzdzenia w sprawie statutu fundacji europejskiej stanowi art. 352 TFUE, ktry zapewnia wBa[ciw podstaw prawn w sytuacji, gdy |adne inne postanowienie Traktatu nie daje instytucjom UE niezbdnych uprawnieD do przyjcia [rodka. ArtykuB 352 jest podstaw prawn dla istniejcych europejskich form prawnych w dziedzinie prawa spBek, tzn. spBki europejskiej, europejskiego ugrupowania interesw gospodarczych i spBdzielni europejskiej. TrybunaB Sprawiedliwo[ci Unii Europejskiej potwierdziB w swoim wyroku w sprawie spBdzielni europejskiej, |e art. 352 stanowi wBa[ciw podstaw prawn. Pomocniczo[ i proporcjonalno[ Proponowane dziaBanie jest w peBni zgodne z zasad pomocniczo[ci. DziaBanie UE jest konieczne dla wyeliminowania istniejcych obecnie barier i ograniczeD krajowych, ktre napotykaj fundacje dziaBajce w skali transgranicznej w UE. Obecna sytuacja pokazuje, |e problem ten nie zostaB wBa[ciwie rozwizany na szczeblu krajowym i |e jego transgraniczny charakter wymaga wsplnych ram dla zwikszenia mobilno[ci fundacji. DziaBanie podjte przez same tylko paDstwa czBonkowskie nie pozwoliBoby jednolitemu rynkowi zapewni optymalnych rezultatw dla obywateli UE. Niniejsza inicjatywa daje fundacjom mo|liwo[ wyboru proponowanej europejskiej formy prawnej, uBatwiajc w ten sposb ich dziaBalno[ transgraniczn. Proponowane dziaBanie byBoby odpowiednie i nie wykraczaBoby poza to, co jest konieczne dla zadowalajcego osignicia postawionych celw, tym samym zapewniajc zgodno[ z zasad proporcjonalno[ci. Ma ono na celu stworzenie nowej formy prawnej o charakterze dodatkowym wobec form krajowych, pozostawiajc bez zmian istniejce ju| przepisy prawa krajowego. DziaBanie to dawaBoby paDstwom czBonkowskim wybr oraz mo|liwo[ utrzymania w mocy i rozwijania krajowych form prawnych. Ponadto, w odniesieniu do opodatkowania, nie zastpiBoby ono przepisw paDstw czBonkowskich w sprawie traktowania fundacji po|ytku publicznego (i ich darczyDcw) pod wzgldem podatkowym nowym zbiorem zharmonizowanych przepisw, ale w jego wyniku istniejce przepisy byByby automatycznie stosowane do fundacji europejskiej (i jej darczyDcw). Proponowane dziaBanie dotyczyBoby najistotniejszych przeszkd napotykanych przez fundacje w dziaBalno[ci transgranicznej, bez ustanawiania wyczerpujcych przepisw majcych zastosowanie do fundacji europejskiej i bez wprowadzania nowego zbioru przepisw podatkowych. Wybr instrumentu prawnego Rozporzdzenie jest najwBa[ciwszym sposobem zapewnienia jednolito[ci statutu we wszystkich paDstwach czBonkowskich, poniewa| europejska forma prawna wymaga jednolitego i bezpo[redniego stosowania przepisw na obszarze caBej UE. SZCZEGAOWE OMWIENIE WNIOSKU RozdziaB I (Przepisy oglne) okre[la przedmiot, przepisy majce zastosowanie do FE oraz zbir definicji dla zapewnienia jasno[ci terminw stosowanych do celw niniejszego rozporzdzenia. Okre[la on gBwne cechy fundacji europejskiej (FE): FE jest podmiotem realizujcym cel po|ytku publicznego, posiadajcym osobowo[ prawn oraz peBn zdolno[ prawn we wszystkich paDstwach czBonkowskich UE; posiada ona wymiar transgraniczny pod wzgldem dziaBalno[ci lub celu statutowego, polegajcy na prowadzeniu dziaBalno[ci w przynajmniej dwch paDstwach czBonkowskich; aktywa zaBo|ycielskie FE s rwnowa|ne kwocie przynajmniej 25 000 euro. FE mo|e prowadzi dziaBalno[ gospodarcz pod warunkiem, |e zyski s przeznaczane na realizacj jej celu (celw) po|ytku publicznego, zgodnie z niniejszym rozporzdzeniem. Wyczerpujcy wykaz celw po|ytku publicznego przyjtych w przepisach prawa cywilnego i podatkowego paDstw czBonkowskich wikszo[ci paDstw czBonkowskich przedstawiono w imi zapewnienia pewno[ci prawa. RozdziaB II (Tworzenie FE) okre[la metody tworzenia FE, minimaln tre[ statutu oraz wymogi dotyczce rejestracji. Je|eli chodzi o sposb tworzenia, FE mo|e zosta utworzona ex nihilo (w drodze rozporzdzenia testamentowego, aktu notarialnego lub pisemnego o[wiadczenia osoby fizycznej i/lub prawnej bdz organu publicznego zgodnie ze stosownymi przepisami prawa krajowego), w drodze poBczenia podmiotw po|ytku publicznego utworzonych zgodnie z prawem w jednym lub wicej ni| jednym paDstwie czBonkowskim bdz w drodze przeksztaBcenia krajowego podmiotu po|ytku publicznego utworzonego zgodnie z prawem w paDstwie czBonkowskim w fundacj europejsk. W rozdziale tym okre[lono wykaz dokumentw i danych, ktre nale|y zBo|y wraz z wnioskiem o rejestracj i ktre podlegaj ujawnieniu. Ponadto dla uBatwienia procesu rejestracji wymaga si, aby organy rejestrujce wspBpracowaBy ze sob w zakresie dokumentw i danych dotyczcych FE. RozdziaB III (Organizacja fundacji europejskiej) okre[la zasady dotyczce rady zarzdzajcej, dyrektorw zarzdzajcych i rady nadzorczej, w tym zasady dotyczce konfliktu interesw. Dla zapewnienia wiarygodno[ci i zaufania, FE musi stosowa wysokie standardy w zakresie przejrzysto[ci i odpowiedzialno[ci. RozdziaB IV (Siedziba prawna i jej przeniesienie). FE mo|e przenie[ swoj siedzib statutow do innego paDstwa czBonkowskiego przy zachowaniu swojej osobowo[ci prawnej i bez konieczno[ci likwidacji. RozdziaB V (UdziaB pracownikw i wolontariuszy) zawiera przepisy dotyczce informowania pracownikw i wolontariuszy oraz konsultacji z pracownikami i wolontariuszami zgodnie z odno[nymi przepisami UE. Wniosek nie zawiera przepisw dotyczcych udziaBu pracownikw w radzie, gdy| bardzo niewiele paDstw przewiduje w podmiotach po|ytku publicznego ich udziaB na szczeblu rady. RozdziaB VI (Rozwizanie FE). Rozporzdzenie dopuszcza przeksztaBcenie FE z powrotem w podmiot po|ytku publicznego podlegajcy prawu paDstwa czBonkowskiego, w ktrym ma on swoj siedzib statutow, pod warunkiem, |e przeksztaBcenie jest dopuszczone w statucie danej FE. Rozporzdzenie zawiera ponadto przepisy dotyczce likwidacji w przypadkach, gdy cel istnienia FE zostaB osignity lub nie mo|e by osignity, gdy upBynB okres, na jaki zostaBa ona powoBana, lub gdy utraciBa ona wszystkie swoje aktywa. RozdziaB VII (Nadzr paDstw czBonkowskich) nadaje daleko idce uprawnienia wBa[ciwym krajowym organom nadzorczym, aby umo|liwi im skuteczne nadzorowanie dziaBaD podmiotw po|ytku publicznego, za ktre s one odpowiedzialne. ZostaBy one na przykBad wyposa|one w uprawnienia pozwalajce im zatwierdza zmiany celu istnienia danej FE, bada sprawy FE, wydawa ostrze|enia radzie zarzdzajcej oraz nakazywa radzie zarzdzajcej przestrzeganie statutu FE, niniejszego rozporzdzenia i stosownych przepisw prawa krajowego, odwoBywa lub wnioskowa o odwoBanie czBonka rady w sdzie bdz likwidowa lub wnioskowa o likwidacj FE w sdzie. Wprowadzony zostaB ponadto wymg, aby organy nadzorcze wspBpracowaBy ze sob i prowadziBy wzajemn wymian informacji, a ponadto uwzgldniono przepisy dotyczce wspBpracy organw rejestrujcych i organw nadzorczych z organami podatkowymi. RozdziaB VIII (Traktowanie pod wzgldem podatkowym). Rozporzdzenie przewiduje automatyczne stosowanie do FE i ich darczyDcw tych samych korzy[ci podatkowych, ktre s udzielane krajowym podmiotom po|ytku publicznego. Wynika to z tego, |e paDstwa czBonkowskie bd miaBy obowizek traktowania FE jako rwnowa|nej wzgldem podmiotw po|ytku publicznego utworzonych zgodnie z prawem danych paDstw czBonkowskich. DarczyDcw oraz beneficjentw FE nale|y traktowa zgodnie z t sam zasad. RozdziaB IX (Przepisy koDcowe) zawiera wymg, aby paDstwa czBonkowskie ustanowiBy przepisy dotyczce sankcji majcych zastosowanie do naruszeD przepisw niniejszego rozporzdzenia oraz podejmowaBy wszystkie [rodki konieczne do zapewnienia ich stosowania. Wniosek zawiera klauzul przegldow. WPAYW NA BUD{ET Wniosek nie ma wpBywu finansowego na bud|et Unii Europejskiej. INFORMACJE DODATKOWE Proponowane rozporzdzenie ma znaczenie dla Europejskiego Obszaru Gospodarczego. 2012/0022 (APP) Wniosek ROZPORZDZENIE RADY w sprawie statutu fundacji europejskiej (FE) (Tekst majcy znaczenie dla EOG) RADA UNII EUROPEJSKIEJ, uwzgldniajc Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczeglno[ci jego art. 352, uwzgldniajc wniosek Komisji Europejskiej, po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym, uwzgldniajc zgod Parlamentu Europejskiego, uwzgldniajc opini Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-SpoBecznego, uwzgldniajc opini Komitetu Regionw, stanowic zgodnie ze specjaln procedur ustawodawcz, a tak|e majc na uwadze, co nastpuje: Podmioty po|ytku publicznego, dziki swoim dziaBaniom w wielu obszarach, przyczyniaj si do realizacji podstawowych warto[ci i celw Unii, takich jak poszanowanie praw czBowieka, ochrona mniejszo[ci, zatrudnienie i postp spoBeczny, ochrona, zachowanie i poprawa stanu [rodowiska naturalnego czy wspieranie postpu naukowo-technicznego. Ramy prawne, w ktrych podmioty po|ytku publicznego prowadz swoj dziaBalno[ w Unii, opieraj si na prawie krajowym, bez harmonizacji na szczeblu Unii. Ponadto midzy paDstwami czBonkowskimi istniej znaczce r|nice w przepisach prawa cywilnego i podatkowego. R|nice te sprawiaj, |e dziaBalno[ transgraniczna podmiotw po|ytku publicznego jest kosztowna i kBopotliwa. W efekcie mo|liwo[ transgranicznego przekazywania [rodkw finansowych na cele po|ytku publicznego pozostaje w du|ym stopniu niewykorzystana. Uwzgldniajc problemy napotykane przez podmioty po|ytku publicznego oraz fakt, |e nie istnieje |adna inna europejska forma prawna, ktr mogByby one wykorzysta do prowadzenia swojej dziaBalno[ci, nale|y przewidzie europejsk form prawn przeznaczon specjalnie dla takich podmiotw, ktre mogByby zosta tworzone w caBej Unii. Taka forma prawna powinna by mo|liwie jak najbardziej jednolita w caBej Unii, aby jak najlepiej wspiera transgraniczn dziaBalno[ na rzecz po|ytku publicznego. Parlament Europejski przyjB rezolucje: dnia 6 kwietnia 2011 r. w sprawie jednolitego rynku dla Europejczykw, dnia 19 lutego 2009 r. w sprawie gospodarki spoBecznej oraz dnia 4 lipca 2006 r. w sprawie ostatnich dziaBaD i perspektyw w dziedzinie prawa spBek, a tak|e wydaB pisemne o[wiadczenie dnia 10 marca 2011r. na temat ustanawiania europejskich statutw dla towarzystw wzajemnych, stowarzyszeD i fundacji, w ktrym wezwaB do stworzenia statutu fundacji europejskiej. Europejski Komitet Ekonomiczno-SpoBeczny wydaB dnia 28 kwietnia 2010 r. opini w sprawie statutu fundacji europejskiej. Komitet Regionw wydaB dnia 1 kwietnia 2011 r. opini w sprawie Aktu o jednolitym rynku. W obu opiniach poparto inicjatyw Komisji zmierzajc do ustanowienia statutu fundacji europejskiej. Fundacja europejska (dalej  FE ) powinna podlega przepisom prawa materialnego okre[lonym w niniejszym rozporzdzeniu oraz postanowieniom statutu FE. Przepisy prawa krajowego stosowane do podmiotw po|ytku publicznego powinny mie zastosowanie w sprawach nieuregulowanych w niniejszym rozporzdzeniu lub w statucie FE bdz w sprawach tylko cz[ciowo w nich uregulowanych. FE powinna d|y wyBcznie do celw po|ytku publicznego, rozumianych jako cele przynoszce korzy[ci dla szeroko okre[lonej grupy beneficjentw. Poniewa| dziaBalno[ podmiotw po|ytku publicznego koncentruje si na obszarach istotnych dla obywateli Unii Europejskiej i gospodarki europejskiej, taki zakres przynisBby najwiksze korzy[ci pod wzgldem spoBecznym, gospodarczym i pod wzgldem [rodowiska naturalnego. Dla zapewnienia pewno[ci prawa cel po|ytku publicznego nale|y zdefiniowa w postaci wyczerpujcego wykazu celw. GBwnym celem statutu jest wyeliminowanie przeszkd napotykanych przez fundacje przy prowadzeniu dziaBalno[ci transgranicznej w ramach Unii. DziaBanie Unii powinno zatem koncentrowa si na tych podmiotach po|ytku publicznego, ktre prowadz ju| dziaBalno[ w innych paDstwach czBonkowskich lub maj taki zamiar, wskazany w ich statucie. FE powinna dysponowa aktywami o okre[lonej minimalnej warto[ci, co zapewni jej wiarygodno[ wobec darczyDcw i organw publicznych i udowodni powa|ne traktowanie swojego celu oraz bdzie przeciwdziaBa nadu|ywaniu tej formy prawnej. Wymg posiadania aktyww o okre[lonej minimalnej warto[ci nie powinien jednak powodowa zbyt wysokich kosztw utworzenia fundacji europejskiej, co utrudniBoby wykorzystywanie tej formy prawnej. Dla zapewnienia peBnej zdolno[ci do dziaBania, FE powinna posiada osobowo[ prawn oraz zdolno[ prawn i peBn zdolno[ do czynno[ci prawnych we wszystkich paDstwach czBonkowskich oraz powinna mie mo|liwo[ podejmowania dowolnej dziaBalno[ci niezbdnej do realizacji jej celu po|ytku publicznego pod warunkiem, |e jest to zgodne z jej statutem i niniejszym rozporzdzeniem. Mo|liwo[ prowadzenia dziaBalno[ci gospodarczej, zwizanej i niezwizanej z celem po|ytku publicznego FE, zapewniBaby FE znaczce zrdBo finansowania i byBaby sposobem zwikszenia dostpnych [rodkw finansowych dla realizacji celw po|ytku publicznego, wic nale|y j dopu[ci. W celu zapewnienia wBa[ciwego wykorzystywania aktyww i wBa[ciwej ochrony wierzycieli nale|y jednak ustali prg dla dozwolonej dziaBalno[ci niezwizanej z celem po|ytku publicznego. Aby umo|liwi FE realizacj dziaBalno[ci transgranicznej, powinna ona posiada, o ile jest to konieczne, swobod przedsibiorczo[ci w rozumieniu art. 49 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. Aby zapewni szerok dostpno[ FE dla fundatorw i fundacji, powinna istnie mo|liwo[ utworzenia FE ex nihilo, w drodze poBczenia krajowych podmiotw po|ytku publicznego lub w drodze przeksztaBcenia krajowych podmiotw po|ytku publicznego w FE. Aby uBatwi utworzenie FE w drodze przeksztaBcenia lub poBczenia transgranicznego, w rozporzdzeniu nale|y okre[li zasady odpowiednich procedur. PoBczenia midzy podmiotami po|ytku publicznego posiadajcymi swoj siedzib statutow w tym samym paDstwie czBonkowskim powinny by regulowane prawem tego paDstwa czBonkowskiego. Aby nie nakBada zbdnych obci|eD na podmioty po|ytku publicznego, formalno[ci zwizane z rejestracj FE nale|y ograniczy do wymogw niezbdnych dla zapewnienia pewno[ci prawa. Krajowe organy rejestrujce powinny powiadamia Komisj o zarejestrowanych przez siebie FE. Aby umo|liwi fundacji europejskiej posiadanie struktur prawnych, ktre mo|na dostosowa do jej potrzeb i wielko[ci oraz ktrych zmiana byBaby mo|liwa wraz z rozwojem dziaBalno[ci, FE powinna mie swobod decydowania w swoim statucie o najbardziej dla niej odpowiedniej organizacji wewntrznej. W rozporzdzeniu nale|y jednak okre[li pewne powszechnie obowizujce zasady dotyczce zarzdzania oraz, w szczeglno[ci, roli i obowizkw rady zarzdzajcej i minimalnej liczby jej czBonkw. FE powinna mie mo|liwo[ utworzenia rady nadzorczej lub innych organw. Aby uBatwi wyra|anie niezale|nych opinii oraz krytyki, skBad rady zarzdzajcej i rady nadzorczej FE powinien by w dostatecznym stopniu r|norodny pod wzgldem wieku, pBci, wyksztaBcenia i do[wiadczenia zawodowego. Szczeglnie wa|na jest rwnowaga pBci dla zapewnienia wBa[ciwej reprezentacji spoBeczeDstwa. Ze wzgldu na r|nice midzy systemami krajowymi, odpowiedzialno[ dyrektorw powinny regulowa stosowne przepisy prawa krajowego. Konieczne jest, aby aktywa FE byBy wykorzystywane do realizacji jej celu po|ytku publicznego. Nale|y okre[li jasne zasady w celu uniknicia konfliktw interesw, ktre mogByby zagrozi tej zasadzie. W tym wzgldzie nale|y zauwa|y, |e na reputacj i wizerunek FE mo|e negatywnie wpByn nie tylko rzeczywisty konflikt interesw, ale rwnie| samo prawdopodobieDstwo powstania konfliktu interesw. Dla zapewnienia wiarygodno[ci i zaufania FE powinna stosowa wysokie standardy przejrzysto[ci i odpowiedzialno[ci. FE powinna przechowywa dokumentacj swoich transakcji finansowych i rocznych sprawozdaD finansowych. Sprawozdania te powinny podlega badaniu zgodnie z wymogami okre[lonymi w dyrektywie 2006/43/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 17 maja 2006 r. w sprawie ustawowych badaD rocznych sprawozdaD finansowych i skonsolidowanych sprawozdaD finansowych, zmieniajcej dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG oraz uchylajcej dyrektyw Rady 84/253/EWG i powinny podlega ujawnieniu. Aby umo|liwi FE peBne wykorzystanie zalet jednolitego rynku, powinna ona mie mo|liwo[ przeniesienia swojej siedziby statutowej z jednego paDstwa czBonkowskiego do innego. Ze wzgldu na szczeglne cechy FE, powinna ona podlega nadzorowi paDstwowego organu nadzorczego. Dzieje si tak obecnie we wszystkich paDstwach czBonkowskich w przypadku krajowych podmiotw po|ytku publicznego. Aby wykorzysta procedury opracowane ju| przez organy krajowe, nadzr powinien odbywa si na szczeblu krajowym. Rozporzdzenie powinno okre[li minimalne, lecz silne uprawnienia nadzorcze celem zagwarantowania wBa[ciwych i wystarczajco jednolitych uprawnieD organom nadzorczym w caBej Unii. Dla skuteczno[ci nadzoru nale|y zapewni wspBprac midzy organami nadzorczymi paDstw czBonkowskich. PaDstwa czBonkowskie maj du| swobod w okre[laniu sposobu traktowania podmiotw po|ytku publicznego i ich darczyDcw pod wzgldem podatkowym w odniesieniu do podatku dochodowego i podatku od zyskw kapitaBowych, podatkw od spadkw i darowizn, podatkw od majtku i gruntw, podatkw od przeniesienia aktyww, podatkw rejestracyjnych, opBat skarbowych i podobnych podatkw. Rwnocze[nie nale|y zapewni, aby paDstwa czBonkowskie nie dyskryminowaBy |adnych zagranicznych podmiotw po|ytku publicznego i ich darczyDcw. Wiele paDstw czBonkowskich zapewnia korzystne traktowanie podmiotw po|ytku publicznego i ich darczyDcw pod wzgldem podatkowym. Aby zapewni najwy|sz mo|liw warto[ dodan dla podmiotw po|ytku publicznego w Unii, FE powinna zatem mie mo|liwo[ korzystania z tych samych korzy[ci podatkowych, ktre paDstwo czBonkowskie, w ktrym FE ma swoj siedzib statutow, oferuje krajowym podmiotom po|ytku publicznego. Niedyskryminujce traktowanie powinno rwnie| dotyczy darczyDcw FE oraz beneficjentw FE w kraju lub poza jego granicami. Wskazane wy|ej traktowanie nale|y we wszystkich przypadkach zapewni bez konieczno[ci dowodzenia przez FE lub jej darczyDcw bdz beneficjentw, |e FE jest rwnowa|na krajowym podmiotom po|ytku publicznego. PaDstwa czBonkowskie powinny traktowa FE pod wzgldem podatkowym w odniesieniu do jej dziaBalno[ci gospodarczej, w tym dozwolonej dziaBalno[ci gospodarczej niezwizanej z celem po|ytku publicznego, tak samo jak traktuj krajowe podmioty po|ytku publicznego. W przypadku preferencyjnego pod wzgldem podatkowym traktowania dziaBalno[ci gospodarczej, w tym dozwolonej dziaBalno[ci gospodarczej niezwizanej z celem po|ytku publicznego, nale|y zapewni zgodno[ z postanowieniami Traktatu w zakresie konkurencji, w tym z przepisami dotyczcymi zasad pomocy paDstwa. Nale|y przyj przepisy gwarantujce pracownikom FE prawo do bycia informowanym i do udziaBu w konsultacjach na wBa[ciwym szczeblu ponadnarodowym w sytuacjach, kiedy FE ma znaczn liczb pracownikw w r|nych paDstwach czBonkowskich. Aby zapewni ich dopasowanie do szczeglnej sytuacji ka|dej FE, nale|y okre[li praktyczne ustalenia na potrzeby informowania pracownikw i konsultacji z pracownikami w trybie ponadnarodowym, przede wszystkim w drodze porozumienia midzy stronami w FE, a w razie jego braku  w drodze stosowania szeregu wymogw dodatkowych okre[lonych w dyrektywie 2009/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie ustanowienia europejskiej rady zakBadowej lub trybu informowania pracownikw i konsultowania si z nimi w przedsibiorstwach lub w grupach przedsibiorstw o zasigu wsplnotowym. Ze wzgldu na du|e znaczenie wolontariatu w przypadku fundacji, w procesie informowania i konsultacji w ramach FE powinni uczestniczy wolontariusze dBugoterminowi. Dla skutecznego stosowania niniejszego rozporzdzenia paDstwa czBonkowskie powinny zapewni, aby przepisy przyjte przez nie w zwizku z niniejszym rozporzdzeniem nie prowadziBy do nieproporcjonalnych ograniczeD regulacyjnych w odniesieniu do FE ani do dyskryminujcego traktowania FE w porwnaniu z podmiotami po|ytku publicznego podlegajcymi przepisom prawa krajowego. PaDstwa czBonkowskie powinny ustanowi przepisy dotyczce sankcji stosowanych w przypadku naruszenia przepisw niniejszego rozporzdzenia, w tym naruszenia obowizku uregulowania w statucie FE kwestii wskazanych w niniejszym rozporzdzeniu, oraz zapewni ich stosowanie. Sankcje te musz by skuteczne, proporcjonalne i odstraszajce. Na potrzeby przyjcia niniejszego rozporzdzenia Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej nie przewiduje innych kompetencji ni| okre[lone w art. 352. Poniewa| cele proponowanego dziaBania polegajce na uBatwieniu dziaBalno[ci transgranicznej podmiotw po|ytku publicznego nie mog zosta w wystarczajcym stopniu osignite przez paDstwa czBonkowskie, gdy| obejmuj one stworzenie formy prawnej podmiotu po|ytku publicznego o cechach wsplnych na obszarze caBej Unii, natomiast ze wzgldu na rozmiar proponowanego dziaBania mo|liwe jest ich skuteczniejsze osignicie na poziomie Unii, Unia mo|e podj dziaBania zgodnie z zasad pomocniczo[ci okre[lon w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasad proporcjonalno[ci okre[lon w tym artykule niniejsze rozporzdzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osignicia tych celw. Niniejsze rozporzdzenie pozostaje bez uszczerbku dla przepisw dotyczcych fundacji politycznych na poziomie europejskim ustanowionych rozporzdzeniem (WE) nr 2004/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 4 listopada 2003 r. w sprawie przepisw regulujcych partie polityczne na poziomie europejskim oraz zasad dotyczcych ich finansowania, PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZDZENIE: RozdziaB 1 Przepisy oglne Sekcja 1 Przedmiot, stosowane przepisy i definicje ArtykuB 1 Przedmiot W niniejszym rozporzdzeniu okre[la si warunki dotyczce utworzenia i dziaBania fundacji europejskiej (Fundatio Europaea, dalej  FE ). ArtykuB 2 Definicje Do celw niniejszego rozporzdzenia zastosowanie maj nastpujce definicje: 1)  aktywa oznaczaj wszystkie materialne lub niematerialne zasoby, ktre mo|na posiada lub kontrolowa w celu tworzenia warto[ci; 2)  niepowizana dziaBalno[ gospodarcza oznacza dziaBalno[ gospodarcz prowadzon przez FE, ktra nie sBu|y bezpo[rednio realizacji celu po|ytku publicznego podmiotu po|ytku publicznego; 3)  rozporzdzenie testamentowe oznacza ka|dy dokument prawny zgodny z prawem krajowym paDstwa czBonkowskiego, w ktrym znajduje si siedziba testatora, opisujcy sposb zarzdzania i rozporzdzenia majtkiem testatora po jego [mierci; 4)  organ publiczny oznacza dowolny podmiot, bez wzgldu na to, czy zgodnie z prawem wchodzi w skBad wBadz paDstwowych, krajowych, regionalnych lub lokalnych czy nie, bdz inny organ publiczny utworzony zgodnie z prawem, ktry [wiadczy usBugi u|yteczno[ci publicznej lub wypeBnia funkcje publiczne na podstawie przepisw ustawowych; 5)  podmiot po|ytku publicznego oznacza fundacj posiadajc cel po|ytku publicznego lub podobny podmiot dziaBajcy na rzecz po|ytku publicznego nieposiadajcy czBonkw, utworzony zgodnie z prawem jednego z paDstw czBonkowskich; 6)  macierzyste paDstwo czBonkowskie oznacza paDstwo czBonkowskie, w ktrym FE ma swoj siedzib statutow bezpo[rednio przed przeniesieniem tej siedziby statutowej do innego paDstwa czBonkowskiego; 7)  przyjmujce paDstwo czBonkowskie oznacza paDstwo czBonkowskie, do ktrego przeniesiona zostaje siedziba statutowa FE. ArtykuB 3 Przepisy majce zastosowanie do FE FE podlega przepisom niniejszego rozporzdzenia oraz swojego statutu. W sprawach, ktre nie zostaBy uregulowane bdz zostaBy tylko cz[ciowo uregulowane w niniejszym rozporzdzeniu lub w statucie FE, FE podlega nastpujcym przepisom: przepisom przyjtym przez paDstwa czBonkowskie dla zapewnienia skutecznego stosowania niniejszego rozporzdzenia; w sprawach nieobjtych lit. a), przepisom prawa krajowego stosowanym w odniesieniu do podmiotw po|ytku publicznego. ArtykuB 4 Ujawnianie informacji Informacje dotyczce FE podlegajce ujawnianiu zgodnie z niniejszym rozporzdzeniem s ujawniane zgodnie ze stosownymi przepisami prawa krajowego w taki sposb, i| s Batwo dostpne dla opinii publicznej. W pismach i formularzach zamwieD FE, majcych posta papierow lub elektroniczn, jak rwnie| na stronach internetowych FE podaje si nastpujce dane: informacje niezbdne do okre[lenia organu rejestrujcego, o ktrym mowa w art. 22 ust. 1, wraz z numerem wpisu FE w jego rejestrze; nazwa FE, paDstwo czBonkowskie, na terytorium ktrego FE posiada swoj siedzib statutow, adres jej siedziby statutowej; oraz gdzie jest to stosowne, fakt, i| w stosunku do FE toczy si postpowanie upadBo[ciowe lub postpowanie w sprawie jej rozwizania. Sekcja 2 Oglne wymogi dotyczce FE ArtykuB 5 Cel po|ytku publicznego FE jest odrbnie ukonstytuowanym podmiotem dziaBajcym na rzecz realizacji celu po|ytku publicznego. FE sBu|y oglnie pojtemu dobru publicznemu. FE mo|e by utworzona wyBcznie w nastpujcych celach, a posiadane przez ni aktywa s w sposb nieodwoBalny przeznaczone na te cele: sztuka, kultura lub ochrona miejsc o znaczeniu historycznym; ochrona [rodowiska naturalnego; prawa obywatelskie lub prawa czBowieka; zwalczanie dyskryminacji na gruncie pBci, rasy, pochodzenia etnicznego, religii, niepeBnosprawno[ci, orientacji seksualnej lub dowolnej innej zakazanej prawem formy dyskryminacji; dobrobyt spoBeczny, w tym przeciwdziaBanie ubstwu i walka z ubstwem; pomoc humanitarna lub pomoc w przypadku katastrof; pomoc rozwojowa i wspBpraca rozwojowa; pomoc na rzecz uchodzcw lub imigrantw; ochrona dzieci, mBodzie|y i osb starszych oraz wsparcie dla tych grup; pomoc osobom niepeBnosprawnym lub ochrona tych osb; ochrona zwierzt; nauka, badania naukowe oraz innowacje; ksztaBcenie i szkolenie; porozumienie na szczeblu europejskim i midzynarodowym; zdrowie, dobrostan i opieka medyczna; ochrona konsumentw; pomoc osobom w trudnej lub niekorzystnej sytuacji spoBecznej lub ochrona tych osb; sport amatorski; wsparcie infrastrukturalne dla podmiotw po|ytku publicznego. ArtykuB 6 Element transgraniczny W momencie rejestracji FE prowadzi dziaBalno[ lub posiada cel statutowy polegajcy na prowadzeniu dziaBalno[ci w przynajmniej dwch paDstwach czBonkowskich. ArtykuB 7 Aktywa Aktywa FE s wyra|one w euro. FE posiada aktywa rwnowa|ne przynajmniej kwocie 25000 EUR. ArtykuB 8 Odpowiedzialno[ Odpowiedzialno[ FE jest ograniczona wysoko[ci jej aktyww. Sekcja 3 Osobowo[ prawna i zdolno[ prawna ArtykuB 9 Osobowo[ prawna FE posiada osobowo[ prawn we wszystkich paDstwach czBonkowskich. FE nabywa osobowo[ prawn w dniu, w ktrym zostaje wpisana do rejestru zgodnie z art. 21, 22 i 23. ArtykuB 10 Zdolno[ prawna FE posiada zdolno[ prawn i peBn zdolno[ do czynno[ci prawnych we wszystkich paDstwach czBonkowskich. Je|eli nie zostaBo to ograniczone w jej statucie, FE posiada wszystkie prawa niezbdne do prowadzenia swojej dziaBalno[ci, w tym prawo do posiadania majtku ruchomego i nieruchomego, do udzielania dotacji, do pozyskiwania [rodkw pieni|nych, do otrzymywania i posiadania darowizn dowolnego rodzaju, w tym akcji i innych zbywalnych papierw warto[ciowych, spadkw i darowizn rzeczowych z dowolnych zrdeB zgodnych z prawem, w tym z paDstw trzecich. Bl 2 DF ^"`"d""&):,<,.-0-2-4-,1.1;;>@BGGHHH4IIXJJJڻڻړڻړړړڻړړڻړړڻڻڻڻڻhn/jhn/j6mHnHtH u$jhn/jhn/j0JUmHnHu(jhn/jhn/j0JUmHnHtH uhn/jhn/jmHnHtH u!hn/jhn/j5\mHnHtH uhn/jhn/jmHnHuhn/jhjmHnHujh8EUmHnHu3 Bld""%)4--/2$7b9V<>DFXJNNQ 7$8$H$gdn/jgdn/jgdn/jgd2rgdn/jgdjgd8EJKLLtNNRRVUU:bQVUZ]]]`b"ch*q`q(sdst@{&|XphF^ 7$8$H$gdn/j 7$8$H$gdn/jgd2gd2gdn/j̖Rԙ\^~&ț xzԞ֞`b"rtثګJL:<Z\*":<|ⸯh{mHnHu$jhn/jhn/j0JUmHnHuheCheCmHnHuhgd2gdn/j:gd2T & F?gd2: & F@gd2tgdn/jTgd2T & FAgd2gdn/j.p~qstttvxxTf&<RھԿ,< x T & F-gd2: & F.gd2: & F/gd2Ggdn/jgdn/jgdn/j: & F0gd2tgdn/j:gd2246Lt8#N#&CPDDHzKL"\v^^^^b`cRcTcdddNdeƸud!hn/jhn/j5\mHnHtHu'hn/jhn/jh7R5\mHnHtHu!hn/jhn/j6]mHnHtHuhn/jhn/j\mHnHtHuhn/jhn/jmHnHtH uhn/jhn/jmHnHtH u!hn/jhn/j6]mHnHtH uhn/jhn/j6mHnHuhn/jhn/jmHnHuhn/jhn/jmHnHtHu'V6n6Lt$$h7$8$H$a$gdn/jgdn/j: & F*gd2T & F+gd2: & F,gd2tgdn/jgdn/j:gd2Tgd2t0rvXH^Ggdn/j'gdn/jgdn/j: & F(gd2gdn/jtgdn/j:gd2: & F)gd2 : D Z$T & F$gd2Tgd2T & F%gd2: & F&gd2tgdn/j:gd2gdn/j: & F'gd2$:  N d  6LrD&gdn/jgdn/j: & F"gd2gdn/j:gd2: & F#gd2tgdn/j t$ }a$gdn/jGgdn/jDZF\r< :""8#N#x#,$$%h%0&((T & Fgd2'gdn/j: & Fgd2: & F gd2:gd2gdn/j: & F!gd2tgdn/j()))+*.0001.1`2v223<558H:<Z>?@@T & Fgd2gdn/j: & Fgd2gdn/jGgdn/j:gd2: & Fgd2tgdn/jTgd2@@&CDF`HvHHzKLlNNNN4ORTUU6VrZ \"\\: & Fgd2: & Fgd2Ggdn/j: & Fgd2gdn/j:gd2: & Fgd2tgdn/j\v^^^^^<`R`b`ddNdef$fgg~hhhi4iXiziigdn/jcgdn/jbgd.agd.`gdn/j*$gdn/jtgdn/jGgdn/jgdn/jeffgjgg~hhiiii2i4i6iXiZizi|iiiiillnlllllnnPoRo^o`o&p(p*pppµmdhn/jh8E0J$j hn/jh8EB*Uphhn/jh8EB*phjhn/jh8EB*Uphhn/jh8E6hn/jh8EnH tH  hn/jh8Ejhn/jh8E0JUhn/jhjmHnHuh8EmHnHuhn/jhn/j6mHnHuhn/jhn/jmHnHuhn/jhn/jmHnHtH u'illllnPoqrsPssss t0tttuVuuuuuuuuuuugdn/jpqqrrssPsRsssssss tt0t2tZttttttuuVuXuZuuuuuuuuuuuuuuuuuuuvvv v v8v:v>vȹh^KmHnHu*jh8EUh!^h8E5CJ0OJQJ^Jh8E h!^h8EjhZpUhZphn/jh8E\nH tH hn/jh8E]hn/jh8EmHnHujhn/jh8E0JU hn/jh8E7uuuuuvvvvvvvvvvvcgdn/jgd!^gd!^>v@vBvDvvvvvvvvvvvvvv˿hn/jhjmHnHuhZph!^h8E5CJ0OJQJ^J h!^h8Eh.jh8EUh8Ejh8EU*?0P1h:p!^. A!"#n$n% Dp21h:p!^. A!"#n$n% 21h:p!^. A!"#n$n%  Dd #x  3 TAB7EDC557EBBB84C3DB2B0F2A23184A2BB" bOU $h D@= bOU $h( 2X`Fd xZ}pT?nB@t!d͇l0HlH‡bHVQJG Q&aJ- e*v,PkE@m:tҎ#NAR0vN߹ݛg|p~wι{A9 KJ]GgmJTTs\"7_&z|<)ˌcnP鏂 n4{si.{d)y7%é͐a+ٱdnj,T},YAJ}UC\1JyzVE!>]FJzZEOP`ֵ(QGM[Fku33͜@(2mRvqϙ|Ֆ}YecwQ\OR|\ZK^K_B]m;oKrúu^қ.'ń9xLLfxhwbWƘjVRrZZZ#/1awAOu`*k)&28_!5|6z!jX@ܴoXe([nN?d(ziNEO DgvM'GV dqR [1w0Y /g;5Ge~]9X^<?OP]-(_m㴓se1_@qI3({AY}K nϯwAR1:#L/iOzD8$gPQ@ kQv|~e/Yb [PJ F/&l@(_f0R.t1%>W^!fNvx!PH=bb&ϯb&P5ՊBqϯa ëa*n=qI\Ͽ[hh-Z4RCR*DG4"4mW9@]=b/P3Mh38e]Ӌ|K#t}gcq%_&aҲ =j 7^cz$Ckdk283t@*yv^<90xfG]=#cwOбgj+%#>\r~L~,מ3hx4=wtT=Oïg/_k17R=[8ë0o?Ks񼉧Ut]]XU}`ܬ`[׍ӹG+DGbVT#2A߻s3r<Ă>duxB9Ѱl%eqJ'f^7?clٱIaǎw<-;w@);`lq,keGZ(~0U%Y<Mp`LL;Vf|-Z벹_xmxz#<=ixMK^O;Krgc)~O(}n2LXBGh &,r3xujxA|FR&3g_%~_m7}scDzmn<]hBܝBYe,xaZbSU9^ժsֶ6ײ{9V``p>q=x,sfػ(n%}%Eb2(1JE1#]䱦3rFsV[>AZG8LQ2SXV[C`CҦd"͇̹C@:@QȽ3PHt\5C(l5_϶Uj&;6χ-_k?]1*F2)o Tϯ0p&[?–+]oglT3~macg"ޱ^swRw.s̈&&^Ѭ2]:Y 9 q DyK Vhttp://ec.europa.eu/internal_market/company/docs/eufoundation/feasibilitystudy_en.pdfyK http://ec.europa.eu/internal_market/company/docs/eufoundation/feasibilitystudy_en.pdfyX;H,]ą'c^ 2 0@P`p2( 0@P`p 0@P`p 0@P`p 0@P`p 0@P`p 0@P`p8XV~_HmHnHsHtHR`R Normalny$xxa$CJ_HaJmHsHtH P@P | NagBwek 1$ & Fh@& 5:\aJ L@L | NagBwek 2$ & F@& 5\]aJHH | NagBwek 3$ & F@& 6\aJFF | NagBwek 4$ & F@&\aJ` ` j NagBwek 9 $$$dh<<@&a$5>*^JaJtH \A`\ Domy[lna czcionka akapitufHq PiP  Standardowy4 l4a ,k , Bez listy 0O0 |Text 1 R^R8@8 !^NagBwek  o#T @T |Stopka.$ o#&ABBh]^a$h@"h |Tekst przypisu dolnego0^`0CJaJXX | Spis tre[ci 1$$ o# R<^R`a$XX | Spis tre[ci 2$$ o#JR<^R`a$XX | Spis tre[ci 3$$ o#JR<^R`a$XX | Spis tre[ci 4$$ o#JR<^R`a$HH | Spis tre[ci 5$ o#J,a$HH | Spis tre[ci 6$ o# a$HH | Spis tre[ci 7$ o#Ja$DD | Spis tre[ci 8$ o#Ja$>> | Spis tre[ci 9  o#JFF !^HeaderLandscape  u6ff |FooterLandscape.$ u*!;AABh]^a$P&@P u7OdwoBanie przypisu dolnegoH*00 |Text 2 ^00 |Text 3 ^00 |Text 4 ! ^ @"@ |Normal Centered"$a$828 | Normal Left#$a$:B: | Normal Right$$a$:R: | Quoted Text %^:Ob: |Point 0&R^R`:Or: |Point 1'^`:O: |Point 2(^`:: |Point 3) ^ `:: |Point 4*. ^. `2a2 |Tiret 0 + & F2q2 |Tiret 1 , & F22 |Tiret 2 - & F22 |Tiret 3 . & F22 |Tiret 4 / & FNN | PointDouble 00 R@w^`wNN | PointDouble 11 @^`N"N | PointDouble 22  ^ `N2N | PointDouble 33  @. ^. `NBN | PointDouble 44 . @e^e`RRR | PointTriple 05 R@@@^`@RbR | PointTriple 16 @@ [^ `[RrR | PointTriple 27  . [^. `[RR | PointTriple 38  . @@e[^e`[RR | PointTriple 49 . e@@[^`[4O4 c]TNumPar 1 : & F44 |NumPar 2 ; & F44 |NumPar 3 < & F44 |NumPar 4 = & FJJ |Manual NumPar 1>R^R`JJ |Manual NumPar 2?R^R`JJ |Manual NumPar 3@R^R`JJ |Manual NumPar 4AR^R`F"F | Quoted NumParB^`dd |Manual Heading 1$C$ R@Rh@&^R`5:^^ |Manual Heading 2 D$ R@R@&^R`5^^ |Manual Heading 3 E$ R@R@&^R`6ZZ |Manual Heading 4 F$ R@R@&^R`JOJ | ChapterTitleG$$ha$5CJ FrF | PartTitleH$$$ha$5CJ$LOL | SectionTitleI$$ha$ 5:CJ<< | Table TitleJ$a$5.. |Marker B*ph00 |Marker1 B* ph00 |Marker2 B*phDD | TOC Heading N$a$5CJDOD 2Point 0 (number) O & FDD |Point 1 (number) P & FDD |Point 2 (number) Q & FD"D |Point 3 (number) R & FD2D |Point 0 (letter) S & FDOBD |Point 1 (letter) T & FDRD |Point 2 (letter) U & FDbD |Point 3 (letter) V & FDrD |Point 4 (letter) W & F44 |Bullet 0 X & F44 |Bullet 1 Y & F44 |Bullet 2 Z & F 44 |Bullet 3 [ & F 44 |Bullet 4 \ & F RR |Annexe titre (expos)]$a$5>*@@ | Annexe titre^$a$5>*ff |Annexe titre (fiche financire)_$a$5>*FOF |Application directe`0O"0 |Fait a$^O2^ |Institution qui signeb$ @6ZO"Z |Personne qui signec$ a$6NN |Avertissement titre d$>*:: | Confidence e$ha$RrR z=Confidentialitf^6CJ ff |%Type du document (Page de couverture)gNON |Type du documenth$ha$5DOD | Titre objeti$hha$5NN |Sous-titre objetj$a$5\\ | Titre objet (Page de couverture)kff |%Sous-titre objet (Page de couverture)l:: + Considrant m & F@@ | Corrigendumn$a$LL |Date d'adoptiono$ha$5BB |Emissionp$^a$fbf |Rfrence institutionnelleq$^a$VOV |Expos des motifs titrer$a$5>*DOBD |Formule d'adoptions$HOH | Titre articlet$$ha$6LOL |Institution qui agit u$XJrJ |Languev$X9&#$a$5;TT |Rfrence internew$^a$pOp |Rfrence interinstitutionnellex$^a$6O6 |Statuty$ha$PP |Manual Considrantz;^`;^^ |Nom de l'institution{$a$ OJQJ^J(( |Added5>*** |Deleted7BB |Address~$$J dh^J a$<< | Objet externe6;@O@ |Page de couvertureBB | Supertitre$Xa$5POP |Langues faisant foi$ha$L2L |Rfrence croise$a$TT |Fiche financire titre$a$5>*dd |$Date d'adoption (Page de couverture)b |4Rfrence interinstitutionnelle (Page de couverture)RrR |Statut (Page de couverture)>b> |Volume$^a$6O!6 | Intrt EEEHH | Accompagnant$a$56TT |Type acte principal$a$5VBV |Objet acte principal$ha$5\2\ | Intrt EEE (Page de couverture)^^ |!Accompagnant (Page de couverture)l l |(Type acte principal (Page de couverture)n2n |)Objet acte principal (Page de couverture)zz |(Langues faisant foi (Page de couverture)$ha$vC" v jTekst podstawowy wcity&$0dh^`0a$aJtH tR2 t jTekst podstawowy wcity 2 $Lx^L`xa$aJtH D0B D jLista punktowana & F H6R H jLista punktowana 2 & F H7b H jLista punktowana 3 & FH8r H jLista punktowana 4 & FF F j Tekst dymkaCJOJQJ^JaJJ/ J j AutoCorrectCJ_HaJmH sH tH <U@ < j HiperBcze>*B*^Jphl/ l j Caractre de note de bas de pageH*fHq 8"8 jLegenda5CJ\aJD1 D jLista numerowana & FH: H jLista numerowana 2 & FH; H jLista numerowana 3 & FH< H jLista numerowana 4 & FFV F jU|yteHiperBcze>*B* ^Jph:#: vaSpis ilustracjiN'1 N vaOdwoBanie do komentarzaCJaJDB D vaTekst komentarzaCJaJBjA B B vaTemat komentarza5\^Yb ^ Plan dokumentu-D M CJOJQJ^JaJPK![Content_Types].xmlj0Eжr(΢Iw},-j4 wP-t#bΙ{UTU^hd}㨫)*1P' ^W0)T9<l#$yi};~@(Hu* Dנz/0ǰ $ X3aZ,D0j~3߶b~i>3\`?/[G\!-Rk.sԻ..a濭?PK!֧6 _rels/.relsj0 }Q%v/C/}(h"O = C?hv=Ʌ%[xp{۵_Pѣ<1H0ORBdJE4b$q_6LR7`0̞O,En7Lib/SeеPK!kytheme/theme/themeManager.xml M @}w7c(EbˮCAǠҟ7՛K Y, e.|,H,lxɴIsQ}#Ր ֵ+!,^$j=GW)E+& 8PK!RY7mtheme/theme/theme1.xmlYMoE#F{oc'vGuرHF[x=ޝzvg53NjHH8PTj%.H 3kT\}yg CDHfP\ IC>i n$N4)߻UL>JeKK2e,/nEހbFZ͹ #ζKk_9 adZĈꔔK=.xMfdC6Nb-켱K\X" T30P's~Stу>G%M.O"Mry8E?ԥL#SCߜbGӣE|Eʀ'<{(Z"y'N<.Ev,I A6Nv&t"-=1c8U8")QHcBJK] .H0-uIlm2-fjqVf9P('suXmd)̪eY(G]Y䀰zoP nI xy "=kk|l1Q~6M%7_ǬZQ yٿ jmZx^(Q\gQ>BANT~jCoEA3d]dm2iVֵ褽Vl<s,>gÙ/ΫŋtvavDWCd(, ~{-0%M2&a: _PK! ѐ'theme/theme/_rels/themeManager.xml.relsM 0wooӺ&݈Э5 6?$Q ,.aic21h:qm@RN;d`o7gK(M&$R(.1r'JЊT8V"AȻHu}|$b{P8g/]QAsم(#L[PK-![Content_Types].xmlPK-!֧6 +_rels/.relsPK-!kytheme/theme/themeManager.xmlPK-!RY7mtheme/theme/theme1.xmlPK-! ѐ' theme/theme/_rels/themeManager.xml.relsPK] se l / -jKKKQ%RRSS-TjwE* $5F  =Zl~#EgjIE*  A u fhjjjjjjjmJ*ep>vvBKMOQ^*(P0].pއБ t$D(@\iuv<=>?@ACDEFGHIJLN,/1^`m!@'jX@  @ 0(  B S  ?H0(   _Hlt313965548 _Hlt313965549''F*@@''F*II(#P#p#q#))))))))))) *=*?*C*F*II(#P#p#q#))))))))))))) *C*F*IIIJJA?`o?i @FAnBeC}CE8EGE J;/J1K^K M[MiN O.O1vPY8QR$SESc]To{VEW`W9vXYy[\B \f]!^V>_a$a_-avay1btcde]efeKfvXhrghn/jftj5%kX*k Akik/Tl mLoZp5qr&tv{AW{|~5[~@s~7zG{^U8j*krO.xx$#p##dDx i C_e kMXnsaJz)q-Ne9\it)i;!_;YRHx!NcL^d@h{Ur2U;z=HdCd" I ]a00 g0u7=J"x^z~|;@ I0A= >?dG(c6_f1|sc NuAn 1e*g R4V|..x23jH$:$/2i+].XCPQY&qo&c7QzkGlq#s#) Considrant\ Copylist_Path@,COVERPAGE_EXISTSSDQCHighlighting SFigNump LW_CONFIDENCElLW_CORRIGENDUM'LW_COVERPAGE_GUID qLW_CROSSREFERENCEpq LW_DocType(S LW_EMISSION'LW_EMISSION_ISODATE0`qLW_EMISSION_LOCATION0SLW_EMISSION_PREFIX@\LW_EMISSION_SUFFIX8SLW_ID_DOCMODEL@SLW_ID_DOCSIGNATUREH`qLW_ID_DOCSTRUCTURE``q LW_ID_DOCTYPEPq LW_ID_STATUT'LW_INTERETEEE.CPq LW_LANGUEHS LW_MARKING' LW_NOM.INSTPqLW_NOM.INST_JOINTDOCPqLW_REF.II.NEW.CPPSLW_REF.II.NEW.CP_NUMBERSLW_REF.II.NEW.CP_YEARSLW_REF.INST.NEWXSLW_REF.INST.NEW_ADOPTED̋SLW_REF.INST.NEW_TEXT'LW_REF.INTERNE'LW_SOUS.TITRE.OBJ.CP' LW_STATUT.CPPq LW_SUPERTITRE'LW_TITRE.OBJ.CPO]LW_TITRE.OBJ.CP_PREVIOUS('LW_TYPE.DOC.CP LW_VOLUME@' VSSDB_IniPath`O]VSSDB_ProjectPathY\Considrant__15\\at100\user\wk\SEILEG\Lw5x\Copylist\CecCons\TemplateTrue1001 <UNUSED> 7EDC557EBBB84C3DB2B0F2A23184A2BB'{SWD(2012) 1 final} {SWD(2012) 2 final}COM8.2.2012 2012-02-08BRXBruksela, dnia  r.b01 SIGNATURE6 COM/PL/ORGSJ-016PROPOSAL%(Tekst maj\u261?cy znaczenie dla EOG)PL<UNUSED>KOMISJA EUROPEJSKA<EMPTY>APP00222012COMfinal (2012) 35<UNUSED><UNUSED>Wniosek<UNUSED>,w sprawie statutu fundacji europejskiej (FE)<UNUSED>ROZPORZ\u260?DZENIE RADY<UNUSED>(\\at100\user\wovo\SEILEG\vss\srcsafe.ini$/LegisWrite/DOT/COM@$  "6;BFIKV[_uE*PPPP"P,P<PDPHPLPtP~PPPPPPPPPPP(P,PNUnknownG* Times New Roman5Symbol3. * ArialcTimesNewRomanTimes New Roman5. *aTahomaA BCambria Math"1h\rG\rGb))))!nx4d""UO2q KX?jJ!xx5c:\documents and settings\all users\templates\COM.dot image-usr florianczykih                  Oh+'0  8 D P \hpx  image-usrCOM.dotflorianczyki2Microsoft Office Word@F#@b@h@h))՜.+,D՜.+,X px  ,"   TytuTitle` P -M _PID_HLINKS CategoryClassificationVersionCreated usingLast edited using LWTemplateIDAUVhttp://ec.europa.eu/internal_market/company/docs/eufoundation/feasibilitystudy_en.pdf COM/PL/ORG  5.8.34.0LW 5.8, Build 20110719LW 5.8, Build 20111205SJ-016  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~      !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPRSTUVWXZ[\]^_`abcdefghijklmnopqrstuvwxyz{|}~Root Entry FyData Q1TableY}WordDocumentSummaryInformation(DocumentSummaryInformation8CompObj  F0Dokument programu Microsoft Office Word 972003 MSWordDocWord.Document.89q