ࡱ> Xbjbj4G+~ ~ 8,}:D$l9n9n9n9n9n9n9$_<?N997:jl9l94D6W 5X9M:0}:5O? O?0D6D6O?8T  %z990}:O?~  :Warszawa, dnia 26 sierpnia 2014 r. OPINIA KOMISJI KODFIKACYJNEJ PRAWA KARNEGO PRZY MINISTRZE SPRAWIEDLIWOZCI Uwagi wstpne Pismem z dnia 21 lipca 2014 r. Zwizek Pracodawcw Business Centre Club zwrciB si do Ministra Sprawiedliwo[ci przedstawiajc karnoprawne postulaty legislacyjne przedsibiorcw z bran|y tytoniowej. Przedstawione postulaty legislacyjne odnosz si do unormowaD, ktrych celem jest zwalczanie  szarej strefy w obszarze produkcji i handlu wyrobami tytoniowymi. Jako ratio legis proponowanych zmian wskazuje si zmniejszenie legalnego rynku wyrobw tytoniowych, ktre przejawia si w znaczcym spadku produkcji papierosw (wedBug przekazanych danych  o ponad 23 mld sztuk w cigu ostatnich 6 lat, tj. o 1/3). Przyjmujc prawdziwo[ wskazanych danych nale|y w pierwszej kolejno[ci zauwa|y, |e zweryfikowania wymagaj przyczyny takiego stanu rzeczy. Jakiekolwiek zmiany legislacyjne w obszarze prawa karnego, w tym zwBaszcza takie, ktre nakierowane s na zwikszenie jego represyjno[ci, powinny si bowiem opiera na precyzyjnym rozpoznaniu zwalczanej patologii spoBecznej. Oznacza to rwnie| konieczno[ ustalenia ujemnych spoBecznych konsekwencji danej kategorii zachowaD patologicznych. W przedmiotowej sprawie polegaBoby to w szczeglno[ci na wykazaniu, |e przywoBany spadek produkcji papierosw zwizany jest rzeczywi[cie ze wzrostem  szarej strefy , ktra we wskazanym zakresie  przejBa rynek wyrobw tytoniowych. Jest bowiem oczywiste, |e tego rodzaju zmiany powodowane mog by przez szereg innych, w tym pozytywnych spoBecznie czynnikw. Komisja Kodyfikacyjna Prawa Karnego nie posiada instrumentw umo|liwiajcych zweryfikowanie wskazanych okoliczno[ci faktycznych. Wobec powy|szego, wszelkie dalsze uwagi maj siB rzeczy charakter jedynie hipotetyczny, opierajc si na apriorycznym zaBo|eniu o prawdziwo[ci twierdzenia, |e zmniejszenie produkcji wyrobw tytoniowych zwizane jest z jej przejciem przez  szar stref . Pomijajc inne metody identyfikacji i oceny rozmiarw rozpatrywanej patologii, przeprowadzi nale|y analiz statystyk w zakresie ilo[ci skazaD z tytuBu przestpstw oraz przestpstw skarbowych zwizanych z nielegaln produkcj i obrotem wyrobami akcyzowymi (tytoniowymi). Nieodzowne jest nadto przeanalizowanie orzekanych wobec skazanych kar. Uwagi czynione w niniejszej opinii dotycz wyBcznie zagadnieD z zakresu prawa karnego i prawa karnego skarbowego (w tym unormowaD prawa wykonawczego). Poza zakresem jej wywodu pozostaj uwagi kierowane do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Ministra Finansw. W tym te| miejscu wypada przywoBa i podkre[li zasad ultima ratio prawa karnego, czyli szczeglnego instrumentu ksztaBtowania stosunkw spoBecznych, ktry powinien by stosowany tylko i wyBcznie wtedy, gdy inne instrumenty pozaprawne i prawne (nierepresyjne) oka| si w praktyce nieskuteczne. W kontek[cie tej konkretnej sprawy, nale|y m.in. odnotowa, |e ograniczanie  szarej strefy mo|na realizowa najskuteczniej za pomoc instrumentw finansowych (np. obni|k akcyzy). Poni|ej zostan poddane analizie kolejne postulaty zawarte w stanowisku BCC. Postulat zwikszenia minimalnych sankcji karnych za przestpstwa skarbowe zwizane z nielegaln produkcj oraz obrotem wyrobami akcyzowymi Wskazany postulat nie zasBuguje na aprobat. Jego realizacja stanowiBaby nieuzasadnione odstpstwo od modelu ustawowego wymiaru kary realizowanego w Kodeksie karnym skarbowym. Przepis art. 23 1 KKS stanowi, |e:  Wymierzajc kar grzywny, sd okre[la liczb stawek oraz wysoko[ jednej stawki dziennej; je|eli kodeks nie stanowi inaczej, najni|sza liczba stawek wynosi 10, najwy|sza  720 . Ustawowy wymiar kary grzywny w przepisach zawierajcych typizacje poszczeglnych przestpstw skarbowych okre[lany jest zatem zasadniczo poprzez wskazanie grnej liczby stawek dziennych, podczas gdy doln granic okre[la wBa[nie przytoczony powy|ej przepis oglny. Przestpstwa skarbowe odnoszce si do praktyk zwizanych z nielegaln produkcj i obrotem wyrobami tytoniowymi (art. 63-70 KKS) zagro|one s karami grzywny w grnym wymiarze, tj. do 720 stawek dziennych. W licznych przepisach ustawodawca przewidziaB rwnie| kar pozbawienia wolno[ci oraz sankcj kumulatywn (kara grzywny i kara pozbawienia wolno[ci orzekane Bcznie). Nie sposb zatem stwierdzi, |e ustawowy wymiar kary w zakresie przedmiotowych przestpstw skarbowych przedstawia si jako Bagodny. Nale|y wreszcie nadmieni, |e kara pozbawienia wolno[ci za przestpstwo skarbowe  je|eli kodeks nie stanowi inaczej  trwa najdBu|ej 5 lat (art. 27 1 KKS). Kodeks karny skarbowy z zaBo|enia zatem ustanawia sankcje istotnie Bagodniejsze w stosunku do przewidzianych w powszechnym prawie karnym. Uwadze nie mo|e przy tym umkn rozbudowany system przesBanek obligatoryjnego nadzwyczajnego obostrzenia kary (art. 37 1 KKS). Dotyczy to sytuacji, gdy sprawca: popeBnia umy[lnie przestpstwo skarbowe, powodujc uszczuplenie nale|no[ci publicznoprawnej du|ej warto[ci albo popeBnia umy[lnie przestpstwo skarbowe, a warto[ przedmiotu czynu zabronionego jest du|a; uczyniB sobie z popeBniania przestpstw skarbowych staBe zrdBo dochodu; popeBnia dwa albo wicej przestpstw skarbowych, zanim zapadB pierwszy wyrok, chocia|by nieprawomocny, co do ktregokolwiek z nich i ka|dy z tych czynw wyczerpuje znamiona przestpstwa skarbowego okre[lonego w tym samym przepisie, a odstpy czasu pomidzy nimi nie s dBugie; skazany za umy[lne przestpstwo skarbowe na kar pozbawienia wolno[ci lub kar ograniczenia wolno[ci albo kar grzywny, w cigu 5 lat po odbyciu co najmniej 6 miesicy kary pozbawienia wolno[ci lub 6 miesicy kary ograniczenia wolno[ci albo po uiszczeniu grzywny wynoszcej co najmniej 120 stawek dziennych popeBnia umy[lnie przestpstwo skarbowe tego samego rodzaju; popeBnia przestpstwo skarbowe, dziaBajc w zorganizowanej grupie albo w zwizku majcym na celu popeBnienie przestpstwa skarbowego; popeBnia przestpstwo skarbowe, u|ywajc przemocy lub gro|c natychmiastowym jej u|yciem albo dziaBajc wsplnie z inn osob, ktra u|ywa przemocy lub grozi natychmiastowym jej u|yciem; przez nadu|ycie stosunku zale|no[ci lub wykorzystanie krytycznego poBo|enia doprowadza inn osob do popeBnienia czynu zabronionego jako przestpstwo skarbowe. Majc w perspektywie ustawowy wymiar kary za przestpstwa skarbowe stypizowane w przepisach art. 63-70 KKS, nale|y wskaza, |e w przypadku obligatoryjnego nadzwyczajnego obostrzenia kary sd orzeka kar pozbawienia wolno[ci: do roku albo kar ograniczenia wolno[ci, je|eli przestpstwo skarbowe jest zagro|one tylko kar grzywny przekraczajc 360 stawek dziennych, co nie wyBcza wymierzenia tak|e kary grzywny gro|cej za to przestpstwo, przewidzian za przypisane przestpstwo skarbowe w wysoko[ci nie ni|szej ni| 1 miesic do grnej granicy ustawowego zagro|enia zwikszonego o poBow, co nie wyBcza wymierzenia z takim samym obostrzeniem tak|e kary grzywny gro|cej za to przestpstwo obok kary pozbawienia wolno[ci. Wobec powy|szego, ewentualne uwzgldnienie omawianego postulatu przedstawia si jako niewBa[ciwe systemowo, a nadto zbdne. Ustawowy wymiar kary w zakresie rozwa|anej grupy przestpstw akcyzowych jest spjny z modelem reakcji karnoprawnej realizowanym w Kodeksie karnym skarbowym. Co wicej, poziom represyjno[ci unormowaD KKS w tym zakresie oceni nale|y jako relatywnie wysoki. Postulat kryminalizacji nielegalnej produkcji wyrobw akcyzowych w Kodeksie karnym skarbowym Rozwa|ania w tym zakresie nale|y rozpocz od spostrze|enia, |e przestpstwa skarbowe stanowi generalnie typizacje uchybieD obowizkom nakBadanym na poszczeglne podmioty w pozakarnych przepisach prawa podatkowego. Unormowania Kodeksu karnego skarbowego funkcjonalnie nakierowane s zatem na bezpo[redni ochron interesw fiskalnych paDstwa. Ochrona ta polega wBa[nie na sankcjonowaniu naruszeD poszczeglnych obowizkw majcych zapewni uzyskanie przez paDstwo nale|nych [wiadczeD publicznoprawnych. Z powy|szego wynika, |e sam fakt uszczuplania wpByww z podatkw wskutek danej patologii nie uzasadnia jeszcze aktu kryminalizacji na gruncie KKS. Akt taki uzasadnia dopiero ustalenie, |e istnieje pewien pozakarny obowizek, ktrego naruszenia prowadz do uszczuplenia danin przysBugujcych paDstwu. Interesy fiskalne paDstwa w zakresie podatku akcyzowego podlegaj szerokiej ochronie, ktre realizowana jest w oparciu o przepisy art. 64-75 KKS. Autorzy rozwa|anych postulatw zwracaj jednak uwag na konieczno[ doprecyzowania regulacji KKS dotyczcych nielegalnej produkcji oraz oznaczania podrobionymi znakami akcyzy wyrobw tytoniowych. Oznakowanie wyrobw akcyzowych nieprawidBowo lub nieodpowiednimi znakami akcyzy, w szczeglno[ci znakami uszkodzonymi, zniszczonymi, podrobionymi, przerobionymi lub niewa|nymi, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych (zob. art. 66 1 KKS). Samo podrabianie albo przerabianie znaku akcyzy albo upowa|nienia do odbioru banderol, zagro|one jest natomiast kar grzywny do 720 stawek dziennych albo kar pozbawienia wolno[ci, albo obu tym karom Bcznie (zob. art. 67 1 KKS). Przepis art. 67 2 KKS przewiduje natomiast  "DFHVhjL |hWC0$h`{h`{CJOJQJaJmHsH'h`{h5CJOJQJaJmH sH !hj5CJOJQJaJmH sH 'h`{h+}5CJOJQJaJmHsH!h+}5CJOJQJaJmHsH!h| 5CJOJQJaJmHsH!hL5CJOJQJaJmHsH!h`{5CJOJQJaJmHsHh`{CJOJQJaJmHsHhjCJOJQJaJmHsHhd CJOJQJaJmHsHh+}CJOJQJaJmHsHFHX Tl !$ & Fdha$gdL$ & Fdha$gd$ & Fdha$gd`{$ & Fdha$gdj$ & Fdha$gd`{$ & Fdha$gd`{ $dha$gd`{ $dha$gdd $dha$gdd L b v x  L P NJ"PʺʩʙʙʉyyiYiEi'h9&hu5CJOJQJaJmHsHh9&CJOJQJaJmHsHhuCJOJQJaJmHsHhn/CJOJQJaJmHsHh`uCJOJQJaJmHsHhlCJOJQJaJmHsH!h`{6CJOJQJaJmHsHhx)TCJOJQJaJmHsHh`{CJOJQJaJmHsH$h`{h`{CJOJQJaJmHsH$h`{hlCJOJQJaJmHsHRT ~"$l 𽭝yiXGXG!h5CJOJQJaJmHsH!h`u5CJOJQJaJmHsHhLCJOJQJaJmHsHh+}CJOJQJaJmHsH'h+}h D6CJOJQJaJmHsHh DCJOJQJaJmHsHhCJOJQJaJmHsHhjCJOJQJaJmHsHhjCJOJQJaJmHsH$hjhjCJOJQJaJmHsHhCJOJQJaJmHsH !(!*!!T!X!d!j!|!!!"2""""0#$$%&̹yfIf9heCJOJQJaJmHsH9h>h>B*CJOJPJQJaJmHnHphsHtH$h>h>CJOJQJaJmHsHh`uCJOJQJaJmHsHhjCJOJQJaJmHsHh(=\CJOJQJaJmHsHh>CJOJQJaJmHsH$hLhjCJOJQJaJmHsH!hl5CJOJQJaJmHsH!h5CJOJQJaJmHsH!hj5CJOJQJaJmHsH!"$&*,*./T0~2^5j67 9:<>A|B$ & Fdha$gd`u$ & Fdha$gdzI$ & Fdha$gd(=\$ & Fdha$gd#R$ & Fdha$gd#R$ & Fdha$gd>$ & Fdha$gdj&&+ ,2,,, ..*.//R0T0|2~2\5^5h6j6779 99:V::::УЀmZ$h(=\h(=\CJOJQJaJmHsH$h(=\h#RCJOJQJaJmHsHh(=\CJOJQJaJmHsH$h#Rh#RCJOJQJaJmHsH9h#Rh#RB*CJOJPJQJaJmHnHphsHtHhlCJOJQJaJmHsHh#RCJOJQJaJmHsHheCJOJQJaJmHsHh>CJOJQJaJmHsH:<<>>>>????:@L@AAAAϥmYII6$hzIh#RCJOJQJaJmHsHhlCJOJQJaJmHsH'h9&h9&5CJOJQJaJmHsH'h9&hzI5CJOJQJaJmHsHh`uCJOJQJaJmHsH'h`uh`u5CJOJQJaJmHsHhzICJOJQJaJmHsH3h(=\B*CJOJPJQJaJmHnHphsHtH$h(=\h(=\CJOJQJaJmHsH9h(=\h(=\B*CJOJPJQJaJmHnHphsHtHAAAABBzB|BBBdC(D,D(E*E,EdEEEEEEHIJ8JFJDK̹yyiyiyiyiyiYYIYh6UCJOJQJaJmHsHhoCJOJQJaJmHsHh CJOJQJaJmHsHhj$CJOJQJaJmHsHhMCJOJQJaJmHsHhT3CJOJQJaJmHsHhLCJOJQJaJmHsH$h`uh/GCJOJQJaJmHsH!hzI5CJOJQJaJmHsH!h5CJOJQJaJmHsH!h`u5CJOJQJaJmHsH|BHrKh~l|px}Δ$ & Fdha$gd[U$ & Fdha$gd%$ & Fdha$gd`u$ & Fdha$gdF$ & Fdha$gd7 $ & Fdha$gdo$ & Fdha$gd/GDKlKrKKLLL2MN@NJN\NNNO O0OBOvOOfffggghhннЭКнЭzЊxhhUh$hhCJOJQJaJmHsHhCJOJQJaJmHsHUh`uCJOJQJaJmHsHh/wbCJOJQJaJmHsH$h6Uh6UCJOJQJaJmHsHh CJOJQJaJmHsH$h6UhoCJOJQJaJmHsHh6UCJOJQJaJmHsHhoCJOJQJaJmHsHhlCJOJQJaJmHsHkaralno[ przygotowania do faBszowania znakw akcyzy i upowa|nieD do odbioru banderol. Nale|y ponadto zauwa|y, |e zgodnie z art. 8 1 KKS, je|eli ten sam czyn bdcy przestpstwem skarbowym lub wykroczeniem skarbowym wyczerpuje zarazem znamiona przestpstwa lub wykroczenia okre[lonego w przepisach karnych innej ustawy, stosuje si ka|dy z tych przepisw. Powy|sze oznacza, |e zastosowanie znajdzie rwnie| art. 270 1 KK (faBszerstwo materialne), ktry przewiduje ustawowy wymiar kary pozbawienia wolno[ci od 3 miesicy do lat 5. Zauwa|my, |e wskazany czyn zabroniony obejmuje nie tylko podrabianie lub przerabianie dokumentu (faBszowanie), lecz rwnie| u|ywanie takiego dokumentu. W tym stanie rzeczy unormowania odnoszce si do faBszowania znakw akcyzy i posBugiwania si takimi znakami przedstawiaj si jako kompletne. Zgodnie z art. 69 1 KKS: Kto bez przeprowadzenia urzdowego sprawdzenia podejmuje czynno[ci bezpo[rednio zwizane z produkcj, importem lub obrotem wyrobami akcyzowymi, a tak|e z ich oznaczaniem znakami akcyzy, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych. Zakres kryminalizacji wyznaczony tre[ci znamion wskazanego typu czynu zabronionego obejmuje zatem przypadki nielegalnej produkcji wyrobw tytoniowych. Co wicej, wykracza on poza sam produkcj, obejmujc tak|e czynno[ci bezpo[rednio z ni zwizane. Nade wszystko, nielegalna produkcja wyrobw tytoniowych jest zabroniona rwnie| na podstawie art. 12a ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2001 r.  o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobw tytoniowych. Zgodnie z art. 12a ust. 1 ustawy: Kto bez wymaganego wpisu do rejestrw, o ktrych mowa w art. 3 ust. 1 i 2, wyrabia, ska|a, oczyszcza lub odwadnia alkohol etylowy albo wytwarza wyroby tytoniowe - podlega grzywnie, karze ograniczenia wolno[ci albo pozbawienia wolno[ci do roku. W ust. 2 zawarto nastpujcy typ kwalifikowany czynu zabronionego: Kto dopuszcza si czynu okre[lonego w ust. 1, je|eli czyn ten dotyczy alkoholu etylowego lub wyrobw tytoniowych znacznej warto[ci - podlega grzywnie, karze ograniczenia wolno[ci albo pozbawienia wolno[ci do lat 2. Pojcie znacznej warto[ci interpretowa nale|y z uwzgldnieniem tre[ci art. 115 5 KK, przyjmujc, |e jest to warto[, ktra w czasie popeBnienia czynu przekracza 200.000 zB. Je|eli z popeBniania ww. przestpstw sprawca uczyniB sobie staBe zrdBo dochodu, podlega karze pozbawienia wolno[ci do lat 3 (art. 14 ustawy). Kwesti otwart do dyskusji jest adekwatno[ ustawowego wymiaru kary gro|cego za ww. przestpstwa zwizane z nielegaln produkcj wyrobw tytoniowych. Je|eli twierdzenie zawarte w pi[mie adresowanym do Ministra Sprawiedliwo[ci zostaByby potwierdzone, tj. ustalono faktyczny wzrost  szarej strefy w obszarze handlu wyrobami tytoniowymi, powodujcy wskazane w pi[mie ujemne konsekwencje, rozwa|y nale|aBoby ewentualne dostosowanie surowo[ci sankcji przewidzianych w ww. przepisach karnych ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobw tytoniowych do wcze[niej przywoBanych przepisw karnych. Wykraczajc ju| poza postulaty legislacyjne Business Centre Club rozwa|y warto ewentualn zasadno[ kryminalizacji czynw polegajcych na wprowadzaniu do obrotu oraz nabywaniu, przechowywaniu, przewo|eniu, przesyBaniu lub przenoszeniu wyrobw bdcych przedmiotem czynw zabronionych z art. 12a ustawy o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobw tytoniowych. Nie wszystkie tego rodzaju zachowania wypeBniaj bowiem znamiona przestpstwa skarbowego paserstwa akcyzowego z art. 65 KKS. Niewykluczone, |e taki oglny przepis karny byBby adekwatnym narzdziem zwalczania  szarej strefy w obszarze handlu nielegalnie wyprodukowanym wyrobami tytoniowymi. Postulat obligatoryjnego przepadku przedmiotw sBu|cych do nielegalnej produkcji wyrobw tytoniowych Przyjmujc, |e aktem normatywnym wBa[ciwym dla normowania zachowaD patologicznych z obszaru produkcji i handlu wyrobami tytoniowymi jest ustawa o wyrobie alkoholu etylowego [...], skoncentrowa nale|aBoby si na art. 14a wskazanej ustawy. Przepadek narzdzi lub innych przedmiotw stanowicych mienie ruchome, ktre sBu|yBo lub byBo przeznaczone do popeBnienia przestpstwa skarbowego w zakresie przestpstw skarbowych przeciwko obowizkom z tytuBu podatku akcyzowego ma charakter fakultatywny (art. 30 2 KKS). Majc na wzgldzie okoliczno[, |e poszczeglne przypadki przestpstw skarbowych mog istotnie r|ni si poziomem spoBecznej szkodliwo[ci czynu, nale|aBoby uzna aktualny model za odpowiedni i gwarantujcy elastyczno[ przy orzekaniu tego [rodka karnego. Przepis art. 14a ustawy o wyrobie alkoholu etylowego [...] stanowi, |e: W przypadkach okre[lonych w art. 12a i art. 13, sd mo|e orzec przepadek rzeczy stanowicych przedmiot przestpstwa albo sBu|cych lub przeznaczonych do jego popeBnienia, choby nie byBy wBasno[ci sprawcy. W zakresie wyprodukowanych nielegalnie wyrobw tytoniowych zastosowanie znajdzie za[ art. 44 1 KK, co oznacza, |e ich przepadek jest w istocie obligatoryjny. Rozstrzygniecie takie nie dotyczy jednak|e rzeczy sBu|cych lub przeznaczonych do popeBnienia omawianych przestpstw. Wskazany stan prawny uzna nale|y za nieuzasadniony i nieprawidBowy. SBuszne w zwizku z tym jest oczekiwanie wprowadzenia trybu obligatoryjnego orzekania przepadku w odniesieniu do przedmiotw sBu|cych lub przeznaczonych do wytwarzania wyrobw tytoniowych. Doda przy tym nale|y, |e represyjno[ takiego unormowania w pewnym stopniu BagodziBby art. 44 3 KK przewidujcy mo|liwo[ orzeczenia nawizki na rzecz Skarbu PaDstwa zamiast przepadku przedmiotw sBu|cych lub przeznaczonych do popeBnienia przestpstwa, je|eli orzeczenie przypadku byBoby niewspBmierne do wagi popeBnionego czynu. W razie ustanowienia obligatoryjnego trybu orzekania przepadku w art. 14a ustawy o wyrobie alkoholu etylowego [...], bezprzedmiotowe staje si rozwa|anie zasadno[ci jego wprowadzania w przypadku, gdy sprawca uczyniB sobie z popeBniania przestpstw staBe zrdBo dochodu. CaBkowicie nieuzasadnione byBoby wprowadzenie przepadku w zakresie czynw zabronionych z art. 12 ustawy o wyrobie alkoholu etylowego [...]. Postulat wprowadzenia obowizku zniszczenia przedmiotw objtych przepadkiem W zakresie przestpstwa z art. 12a ustawy o wyrobie alkoholu etylowego [...] rzeczywi[cie warto rozwa|y wprowadzenie fakultatywnego albo obligatoryjnego zarzdzenia zniszczenia wytworzonych wyrobw tytoniowych. W prawie karnym skarbowym przewidziano tutaj odpowiedni podstaw ogln. Na podstawie art. 31 6 KKS, sd orzekajc przepadek wyrobw tytoniowych, jednocze[nie zarzdza ich zniszczenie. W prawie karnym nie przewidziano takiego rozwizania (zob. art. 44 KK). Przyjto tutaj systemowo, |e ustawy szczeglne mog przewidywa mo|liwo[ zarzdzenia zniszczenia rzeczy objtych karnoprawnym przepadkiem. Zawarcie podobnego unormowania w ustawie o wyrobie alkoholu etylowego [...] wydaje si by uzasadnione. Unormowanie zawarte w art. 14a ustawy o wyrobie alkoholu etylowego [...] mo|na potencjalnie uzupeBni o zarzdzenie zniszczenia podlegajcych przepadkowi przedmiotw sBu|cych lub przeznaczonych do wytwarzania wyrobw tytoniowych. Wzorem mogBoby tutaj by rozwizanie zastosowane np. w art. 70 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziaBaniu narkomanii (Dz. U. z 2005 r. Nr 179, poz. 1485). Dla rozstrzygnicia zasadno[ci tego postulatu nieodzowne byBoby wszak|e zweryfikowanie, czy zbywanie tych przedmiotw po przej[ciu na wBasno[ Skarbu PaDstwa rzeczywi[cie mo|e prowadzi do ich powrotu do  szarej strefy . Niewtpliwie bowiem realizacja postulatu prowadziBaby do ustanowienia unormowania szczeglnego, co oznacza, |e przemawia musiaByby na jego rzecz szczeglne wzgldy. Rozsdny, cho jedynie wstpny ogld, pozwala odnie[ si do rozpatrywanego postulatu z przychylno[ci. Ewentualna realizacja postulatu rodziBaby natomiast konieczno[ rozwa|enia wprowadzenia to|samego unormowania w przepisach prawa karnego skarbowego (zob. art. 31 KKS). Majc jednak na wzgldzie zakres kryminalizacji wyznaczony typizacj z art. 69 1 KKS, ktry obejmuje czynno[ci poprzedzajce produkcj, wystarczajce mogBoby okaza si znowelizowanie przepisw ustawy o wyrobie alkoholu etylowego [...]. W razie orzekania na podstawie art. 8 1 KKS, a zatem w sytuacji, gdy czyn wypeBniaBby ustawowe znamiona przestpstwa z art. 12a ustawy o wyrobie alkoholu etylowego [...] oraz przestpstwa skarbowego, bez wzgldu na podlegajc z wykonaniu kar, stosowany byBby bowiem przepadek przedmiotw wraz z zarzdzeniem ich zniszczenia na podstawie znowelizowanego art. 14a ustawy o wyrobie alkoholu etylowego [...] (art. 8 2 KKS). Umo|liwiBoby to realizacj postulatu wykluczenia podlegajcych przepadkowi przedmiotw sBu|cych do produkcji wyrobw tytoniowych z dalszego obrotu. Wnioski W podsumowaniu powy|szych rozwa|aD, odnoszc si kolejno do analizowanych postulatw, nale|y stwierdzi, co nastpuje: a) postulat wskazany w punkcie 2  jednoznacznie nie zasBuguje na aprobat, b) postulat wskazany w punkcie 3  zasadniczo nie zasBuguje na aprobat, c) postulat wskazany w punkcie 4  jednoznacznie zasBuguje na aprobat, d) postulat wskazany w punkcie 5 - zasadniczo zasBuguje na aprobat.      PAGE \* MERGEFORMAT 8 hhTiii|l~llnnn"p,pzp|p`rDtFthtЭvffVfB/f$hFhFCJOJQJaJmHsH'h`uhF6CJOJQJaJmHsHhzICJOJQJaJmHsHhFCJOJQJaJmHsH$h7 h7 CJOJQJaJmHsH'h`uh7 6CJOJQJaJmHsHh7 CJOJQJaJmHsH$h6UhoCJOJQJaJmHsHh/wbCJOJQJaJmHsHh"YCJOJQJaJmHsHhCJOJQJaJmHsHhLCJOJQJaJmHsHhtttxvzv|vwwwz {{{{|*|n|^}}}}}̹ਖ਼yyeTeTeDhY\DCJOJQJaJmHsH!h D5CJOJQJaJmHsH'h9&h9&5CJOJQJaJmHsHh CJOJQJaJmHsHh9&CJOJQJaJmHsHhLCJOJQJaJmHsHh/wbCJOJQJaJmHsH$hFhFCJOJQJaJmHsH'h`uhF6CJOJQJaJmHsHhFCJOJQJaJmHsHh`uCJOJQJaJmHsH}}N~n~~N&(̻૛yyyfF>h[Uh[UB*CJOJQJaJfHmHphq sH$h`uh%CJOJQJaJmHsH!h5CJOJQJaJmHsH!h`u5CJOJQJaJmHsHh9&CJOJQJaJmHsHh[UCJOJQJaJmHsH!h[U5CJOJQJaJmHsH'hY\DhY\D5CJOJQJaJmHsHhY\DCJOJQJaJmHsHh| CJOJQJaJmHsHƉ(DދƳ_A_ _Ah`uhv6B*CJOJQJaJfHmHphq sH;h6B*CJOJQJaJfHmHphq sHAh`uhT6B*CJOJQJaJfHmHphq sH$hThTCJOJQJaJmHsHhTCJOJQJaJmHsHh`uCJOJQJaJmHsH$hTh[UCJOJQJaJmHsH8hTB*CJOJQJaJfHmHphq sH8h[UB*CJOJQJaJfHmHphq sH ދ"ælY;Ah%hH5B*CJOJQJaJfHmHphq sH;h D5B*CJOJQJaJfHmHphq sH$hLhLCJOJQJaJmHsH8hyB*CJOJQJaJfHmHphq sH8hR2B*CJOJQJaJfHmHphq sH8hHB*CJOJQJaJfHmHphq sH8hTB*CJOJQJaJfHmHphq sH>hThTB*CJOJQJaJfHmHphq sH Jސ\iiL9)h<CJOJQJaJmHsH$h%h[UCJOJQJaJmHsH8h%B*CJOJQJaJfHmHphq sH8h!B*CJOJQJaJfHmHphq sH8hyB*CJOJQJaJfHmHphq sH8hHB*CJOJQJaJfHmHphq sHAh%hH5B*CJOJQJaJfHmHphq sH;h D5B*CJOJQJaJfHmHphq sH ܓޓ̔Δ $~Ɩ4R$ཬwgWGg3'h*`h<5CJOJQJaJmHsHh`uCJOJQJaJmHsHh*`CJOJQJaJmHsHh<CJOJQJaJmHsH$h`uh<CJOJQJaJmHsH!h5CJOJQJaJmHsH!h+}5CJOJQJaJmHsH!h`u5CJOJQJaJmHsH$h%h%CJOJQJaJmHsHhvCJOJQJaJmHsHh<CJOJQJaJmHsHhCJOJQJaJmHsH$&(*JޛH<fz£8<FT\¦ʺzfVVFFFFh#OCJOJQJaJmHsHhvCJOJQJaJmHsH'h#Oh*`5CJOJQJaJmHsHh<CJOJQJaJmHsHh`uCJOJQJaJmHsHh| CJOJQJaJmHsHh*`CJOJQJaJmHsHh+}CJOJQJaJmHsH$h+}h+}CJOJQJaJmHsH$h+}h<CJOJQJaJmHsHh<CJOJQJaJmHsH*<ΪTv  dgd(=\$dh^`a$gd| $dh^a$gde*?$dh^`a$gde*?$dh^a$gd$ & Fdha$gd$ & F dha$gd<$ & F dha$gd+}¦Ħ(*LZpΨn̪Ϊ0@PTZ{hh{X{X{hLCJOJQJaJmHsH$he*?hCJOJQJaJmHsHhe*?CJOJQJaJmHsH$he*?he*?CJOJQJaJmHsH!h5CJOJQJaJmHsH!he*?5CJOJQJaJmHsHh*`CJOJQJaJmHsHh`uCJOJQJaJmHsHh#OCJOJQJaJmHsHhvCJOJQJaJmHsH",Hrtv|ҭ HJLNTVX𹱭h| mHnHuhJKjhJKUhjjhjU'h#Oh#O5CJOJQJaJmHsHhLCJOJQJaJmHsH$he*?he*?CJOJQJaJmHsHhe*?CJOJQJaJmHsHPRTVX$dh^`a$gd| $a$ dgd(=\21h:pJM. A!"#$% j 666666666vvvvvvvvv666666>6666666666666666666666666666666666666666666666666hH6666666666666666666666666666666666666666666666666666666666666666662 0@P`p2( 0@P`p 0@P`p 0@P`p 0@P`p 0@P`p 0@P`p8XV~ OJPJQJ_HmHnHsHtHN`N JMNormalny dCJ_HaJmH sH tH JA J Domy[lna czcionka akapituPiP 0 Standardowy4 l4a ,k , 0 Bez listy D@D  Akapit z list ^m$00 > articletitleBB #Rapple-converted-space8 "8 (=\0NagBwek  p#F/1F (=\0 NagBwek ZnakCJaJmH sH tH 4 `B4 (=\0Stopka  p#B/QB (=\0 Stopka ZnakCJaJmH sH tH N' aN j$0OdwoBanie do komentarzaCJaJD rD j$0Tekst komentarzaCJaJN/N j$0Tekst komentarza Znak mH sH tH Bj qrB j$0Temat komentarza5\T/T j$0Temat komentarza Znak5\mH sH tH L L j$0 Tekst dymka dCJOJQJaJX/X j$0Tekst dymka Znak CJOJQJ^JaJmH sH tH PK![Content_Types].xmlj0Eжr(΢Iw},-j4 wP-t#bΙ{UTU^hd}㨫)*1P' ^W0)T9<l#$yi};~@(Hu* Dנz/0ǰ $ X3aZ,D0j~3߶b~i>3\`?/[G\!-Rk.sԻ..a濭?PK!֧6 _rels/.relsj0 }Q%v/C/}(h"O = C?hv=Ʌ%[xp{۵_Pѣ<1H0ORBdJE4b$q_6LR7`0̞O,En7Lib/SeеPK!kytheme/theme/themeManager.xml M @}w7c(EbˮCAǠҟ7՛K Y, e.|,H,lxɴIsQ}#Ր ֵ+!,^$j=GW)E+& 8PK!RY7mtheme/theme/theme1.xmlYMoE#F{oc'vGuرHF[x=ޝzvg53NjHH8PTj%.H 3kT\}yg CDHfP\ IC>i n$N4)߻UL>JeKK2e,/nEހbFZ͹ #ζKk_9 adZĈꔔK=.xMfdC6Nb-켱K\X" T30P's~Stу>G%M.O"Mry8E?ԥL#SCߜbGӣE|Eʀ'<{(Z"y'N<.Ev,I A6Nv&t"-=1c8U8")QHcBJK] .H0-uIlm2-fjqVf9P('suXmd)̪eY(G]Y䀰zoP nI xy "=kk|l1Q~6M%7_ǬZQ yٿ jmZx^(Q\gQ>BANT~jCoEA3d]dm2iVֵ褽Vl<s,>gÙ/ΫŋtvavDWCd(, ~{-0%M2&a: _PK! ѐ'theme/theme/_rels/themeManager.xml.relsM 0wooӺ&݈Э5 6?$Q ,.aic21h:qm@RN;d`o7gK(M&$R(.1r'JЊT8V"AȻHu}|$b{P8g/]QAsم(#L[PK-![Content_Types].xmlPK-!֧6 +_rels/.relsPK-!kytheme/theme/themeManager.xmlPK-!RY7mtheme/theme/theme1.xmlPK-! ѐ' theme/theme/_rels/themeManager.xml.relsPK] G  ***-L  &:ADKhht}ދ$¦X(*+,./02XYZ[\]^_ab!|BX)-1`c $&-!8@0(  B S  ? mip22825594 mip22825688 mip22825689 mip22825690 mip22825691 mip22825692 mip22825693 mip22825703 )>4HG )>4HGoKDGHGC*urn:schemas-microsoft-com:office:smarttagsmetricconverter  720 ProductIDqvw~//GGGGGGGGGGG,oq78$F,FGGGGGGGGGGG##45Onop   ////;;<<<%=?=@==j>BBBBBBGGGGGGGGGGGGGGG tg(r,s(1޴IRO@~M0T`.Tw ?U^!){h:^Kk$LmQJ  h^h`hH.P^`PB*phhH.. ^`hH... x^`xhH.... ^`hH .....  X^ `XhH ......  ^ `hH.......  8^`8hH........  `^``hH......... h^h`hH.P^`PB*phhH.. ^`hH... x^`xhH.... ^`hH .....  X^ `XhH ......  ^ `hH.......  8^`8hH........  `^``hH......... h^h`hH.P^`PB*phhH.. ^`hH... x^`xhH.... ^`hH .....  X^ `XhH ......  ^ `hH.......  8^`8hH........  `^``hH......... h^h`hH.P^`PB*phhH.. ^`hH... x^`xhH.... ^`hH .....  X^ `XhH ......  ^ `hH.......  8^`8hH........  `^``hH.........h^`OJQJo(hH-hP^P`OJQJ^Jo(hHoh ^ `OJQJo(hHh ^ `OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hHh`^``OJQJo(hHh0^0`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hHh8^8`OJQJo(hH-h^`OJQJ^Jo(hHoh ^ `OJQJo(hHh ^ `OJQJo(hHhx^x`OJQJ^Jo(hHohH^H`OJQJo(hHh^`OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hH h^h`hH.P^`PB*phhH.. ^`hH... x^`xhH.... ^`hH .....  X^ `XhH ......  ^ `hH.......  8^`8hH........  `^``hH.........h^`OJQJo(hH-hP^P`OJQJ^Jo(hHoh ^ `OJQJo(hHh ^ `OJQJo(hHh^`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hHh`^``OJQJo(hHh0^0`OJQJ^Jo(hHoh^`OJQJo(hHh h^h`5hH.h 8^8`hH.h L^`LhH.h  ^ `hH.h  ^ `hH.h xL^x`LhH.h H^H`hH.h ^`hH.h L^`LhH. Lms(M0T.TKk ?U){hIROtg( jjjwH^j&Sf~#3!}*?x$10`3*nd-O-4 r9!?x$?x$T<#.?x$`3?x$r9lb;dK-[Olb;YvQ-nd?x$pqg`0Nkr97 n}*=EExdKxYvQE{|lb;&Sf~?x$-u~T<#.`?x$OBQfQ7 ? e/GL- j$9(3/n/31T3|4<f=e*?/? DY\DzIJKJM#O#Rx)T6U[U"Y]_Z(=\*`/wb|hc4kl$ m`uyby`{ u9&+}%QoO9u%L,TR2j| xjj zHy>FLL!d 6MWGv<GG@GG8ZGG !"#GXX X XXXX&X,X@XBXJXLXfUnknownG* Times New Roman5Symbol3. * Arial7.{ @Calibri5. *aTahoma?= * Courier New;WingdingsA BCambria Math"q:(g(g@ =$@ =$!4GG3QHP $Pd 2!xxMichaB GaBskibobi0         Oh+'0\   $ 0<DLTMicha GaskiNormalbobi17Microsoft Office Word@J\@He@;@ =՜.+,0 hp|  $G  Tytu  !"#$%&'()*+,-./0123456789:;<=>?@ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ[\]^_`abcdfghijklmnopqrstuvwxyz{|}~Root Entry Fua1Tablee?WordDocument4SummaryInformation(DocumentSummaryInformation8CompObj  F0Dokument programu Microsoft Office Word 972003 MSWordDocWord.Document.89q